Effekten skall väl ändå öka?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1
Körde ZXR400'an idag efter att monterat dit en ny ljuddämpare (dock begagnad) då den förra var helt söndrig. Jag kommer ihåg min gamla ZXR400 som ökande i effekt. Denna var stark i botten o sen bottnade av. Frågan är nu om inte det ska vara så att effekten faktiskt ska öka o slita armarna av mig när jag vrider upp rullen? :)

Vilka olika strypningsmetoder finns det? Hojen ÄR reggad som 25kw. Men man vet ju att det allt som oftast inte är 25kw. Går det att plugga via ett original utblås? Om det är i förgasarna är det väl insugsgummina som har förminskade hål? För det är väl inte via nålar o sånt? (isåfall hur?)...

Ska ge mig på hojen imorgon.

Annchua lyfte väl toppen på den där? Kolla så att kammarna står rätt.

/Mattias

det KÄNNS som om det är strypt eller fel någonstans.

Vad jag vet så sitter faktiskt förgasarna lite löst. De gungar lätt om man drar i dom. Lite glapp.

Normalt sett så är de ju strypta i insugen, så ta bort förgasarbryggan och se efter, för du märker väl om hojen har 34hk eller fulleffekt?

Eller så siter förgasarna inte fast, vem vet. men då borde den ta tjuvluft och börja fullgasyla.

Om den verkar tappa på topp så låter det ju lite som om den är strypt. Min 750 ska tydligen ha haft små hål i trottlarna där undertrycket skulle "smita ut" i förtid så att säga. Dock verkar trottlarna vara utbytta på min maskin. Kan vara värt att kolla.

EDIT: Det gällde iofs en strypning för svenska marknaden från 107 till strax under 100 hk. På 400:an är det la mer troligt med brickor i insugen elle liknande.

Last edited:
Jo men det var väl när de ströp dem för försäkringens skull?
Tror inte zxr400an ströps för den delen, utan isf är den ju strypt för mellanklass.

Silwer skrev:
Normalt sett så är de ju strypta i insugen, så ta bort förgasarbryggan och se efter, för du märker väl om hojen har 34hk eller fulleffekt?

Eller så siter förgasarna inte fast, vem vet. men då borde den ta tjuvluft och börja fullgasyla.
jo det är just det jag märkt att det inte känns som "full" effekt.

beror la på vad man jämför med. r1-04 till en zxr400 tidigt 90-tal är en viss skillnad i både effekt och karaktär.

Strypte min gamla ZXR750 genom att borra hål i sidan på trottlarna så att undertrycket ovanför "bromsas".

Ett annat alternativ som enkelt kan kollas samtidigt är strypningar i trottellocken som helt enkelt stoppar höjningen av trottlarna.

fireblade skrev:
beror la på vad man jämför med. r1-04 till en zxr400 tidigt 90-tal är en viss skillnad i både effekt och karaktär.
Jo, men skillnaden på 40kw (eller vad den nu har) och 25kw ar rätt stor så tycker man att den går som en moppe så är nåt strypt antagligen.

Kawaski använde oftast hål i trottlarna tidigt 90 tal, men de hålen kan limma igen med speciellt lim.

På ZXR750 -93 så var vissa maskiner strypta med: kammar kolvar trottlar mm kostade runt 25k att fulleffekta en sån maskin.

PacMan skrev:
Om den verkar tappa på topp så låter det ju lite som om den är strypt. Min 750 ska tydligen ha haft små hål i trottlarna där undertrycket skulle "smita ut" i förtid så att säga. Dock verkar trottlarna vara utbytta på min maskin. Kan vara värt att kolla.

EDIT: Det gällde iofs en strypning för svenska marknaden från 107 till strax under 100 hk. På 400:an är det la mer troligt med brickor i insugen elle liknande.

Ska uppdatera lite. Nu har jag testat att köra ut hojen på allmän väg.

Första jag märkte var att den drar faktiskt rätt friskt upp till cirka 8000 varv. Efter det går den kasst.

Avgasröret är från en 97+ ZXR400. Kan det vara fel "mottryck" i den som gör att den går så kasst?
Jag kommer testa att ta bort avgasröret helt och dra ur den för att se om det blir bättre på topp då.

För jag kommer då inte ihåg min gamla ZXR400 som avtagande i effekt efter 8000 varv.

Swedie skrev:
står kammarna fel borde väl det ändå höras på gången o den borde gå allmänt dåligt eller

Om dom står ett hack fel kan det säkert visa sig i sämre toppeffekt!
Speciellt om du tycker att den går "för bra" på låga varv..

Silwer skrev:
för du märker väl om hojen har 34hk eller fulleffekt?

Näe inte swedie inte, han märker inte skillnad på en 1000cc å en moppe... kör lika sakta ändå, mohahaha :hihi

Nädå, inte va dum nu... :)

hur många hk ska det va i 400:an ostrypt ???

Swedie skrev:
står kammarna fel borde väl det ändå höras på gången o den borde gå allmänt dåligt eller

Nää, kan ju vara så att tex bara avgaskammen står ett kugg fel. Så var det på min gamla 750. Den gick perfekt ända upp till 10 000 r/pm.

Swedie skrev:
Körde ZXR400'an idag efter att monterat dit en ny ljuddämpare (dock begagnad) då den förra var helt söndrig. Jag kommer ihåg min gamla ZXR400 som ökande i effekt. Denna var stark i botten o sen bottnade av. Frågan är nu om inte det ska vara så att effekten faktiskt ska öka o slita armarna av mig när jag vrider upp rullen? :)

Vilka olika strypningsmetoder finns det? Hojen ÄR reggad som 25kw. Men man vet ju att det allt som oftast inte är 25kw. Går det att plugga via ett original utblås? Om det är i förgasarna är det väl insugsgummina som har förminskade hål? För det är väl inte via nålar o sånt? (isåfall hur?)...

Ska ge mig på hojen imorgon.

Den är strypt via brickor i förgasarna om de sitter kvar, inga nål inställningar eller dyl. Har du gjort en justering av förgasarna, de är injusterade för att gå på 3 ½ cylinder då 3ans var till hälften rostig. Justering har inte gjorts på den, Kammarna står som markeringarna, vi vevade runt motorn ett antal varv för att se att de inte flyttade på sig..Vi gjorde om 2 gånger innan vi fick det helt korrekt, känns konstigt om de skulle hoppat ett hack nu när du kört den, eller?

Hör med killarna som köpte den av mig om dom har försökt synkronisera förknasarna själva.. det var det enda jag sa att de behövde göra..

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis