Effekt

Goodstuff skrev:
....
Snart ska de ju gå ner till 800 cc dessutom. Det finns ju förståsigpåare som menar att de hojarna komemr bli mer svårkörda eftersom man kommer trimma dem håprdare. Bra det tycker jag för då sållas agnarna från vetet ännu mer.

Jag håller med dig. Dagens körbara register gör ju inte direkt att man sitter hemma i soffan och hissnar över att de kan hantera det...

Chrille skrev:
Det tror jag faktiskt inte på. Och när jag ändå gissar så gissar jag vidare att 300 kusar är lätta att hitta i dagarnas motoGPhojar. Brutalare register, men det borde finnas där.

Japp, med motorvarv på 20 000, komp 13:1 och kolvhastighet på 24m/s så hamnar man nästan på 300hk med en 4:a. Men det är nog de sexväxlade lådorna som sätter stopp för såna motorer idag.

Du kan faktiskt bygga ännu extremare motorer, bara att öka antalet cylindrar. Med en V10 hamnar du rätt nära 400 hk/liter ur en icke-överladdad fyrtaktare. Problemet är att du har ett register som blir smalare än en knivsegg och noll driftsäkerhet. F1:orna nöjer sig med 300hk/liter av en anledning....och de fixar betydligt sxtremare effekt än en hoj.

Chris Ash skrev:
Japp, med motorvarv på 20 000, komp 13:1 och kolvhastighet på 24m/s så hamnar man nästan på 300hk med en 4:a. Men det är nog de sexväxlade lådorna som sätter stopp för såna motorer idag.
.....

Äh, sånt kärringsnack kan man ju inte låta styra prototyp-racing. Sneglandes på just F1 borde det ju finnas utrymme för en hel del godsaker om man bara vill ha ös. Jag hoppas att man klår dagens banrekord även med 700 kubik om ca 10 år för annars finns det inte mycket kul att hoppas på.

Jag ser hellre en ombordkamera med Carlbark eller Landström(killar som visar att siffran 17 på varvräknaren inte måste vara oanvänd.) på Gelleråsen än hänger med Rossi på valfritt varv som inte ens framstår som sportig i jämförelse med min gamle far i en rejält slutkörd granada - DET är varva och växla det....

Chrille skrev:
Äh, sånt kärringsnack kan man ju inte låta styra prototyp-racing. Sneglandes på just F1 borde det ju finnas utrymme för en hel del godsaker om man bara vill ha ös. Jag hoppas att man klår dagens banrekord även med 700 kubik om ca 10 år för annars finns det inte mycket kul att hoppas på.

Problemet är att man inte bara vill ha ös. Det är varken styrlåsracing eller raggarträff i Årjäng. Om någon tillverkar en helvetesmaskin på 300hk så kommer denne någon att bli ifrånåkt av de andra. Titta på Swissautomotorn i 500, den var egentligen inte speciellt mycket starkare än övriga
(drygt 200 bakhjulshästar) men med ett infernaliskt register. Den satt i flera olika hojar genom åren och de enda som lyckades någorlunda med den var MuZ med sina 2 pole positions och en 8:e plats i mål.

Chris Ash skrev:
Problemet är att man inte bara vill ha ös. Det är varken styrlåsracing eller raggarträff i Årjäng. Om någon tillverkar en helvetesmaskin på 300hk så kommer denne någon att bli ifrånåkt av de andra. ....

Det beror ju på hur man ser det. Kan man ge 300 körbara hästar i körbart register så dör ju de argumenten. En förare som har 300 kusar tillgängliga men kan köra fort i svängarna kör ifrån motsvarande hoj/förare med bara 200 hk.

Om hojarna bara varit körbara över 12000 men med en extremt fin gasrespons så ska världens bästa förare inte behöva baktrimma.

Som du säger, deta är inte Årjäng, man måste inte behandla gasen som något digitalt.

Neutral skrev:
Aprilia Cuben med F1-teknik gick väl heller inte att köra.
Hagas kommentar efter 28 krascher under enda säsongen på den hojen.
"I want an analogue bike. Not a digital bike."

Chrille skrev:
Det beror ju på hur man ser det. Kan man ge 300 körbara hästar i körbart register så dör ju de argumenten. En förare som har 300 kusar tillgängliga men kan köra fort i svängarna kör ifrån motsvarande hoj/förare med bara 200 hk.
Idag använder de väl inte alla hästkrafterna förns på slutet av rakan? Jag tänker på de framhjulslyft man kan se i mitten av rakan...

Ryktet säger väl att honda hade 280hk från början men att det inte gick använda pollarna och därför skruvade dom ner effekten?

OlleR skrev:
Idag använder de väl inte alla hästkrafterna förns på slutet av rakan? Jag tänker på de framhjulslyft man kan se i mitten av rakan...

Ryktet säger väl att honda hade 280hk från början men att det inte gick använda pollarna och därför skruvade dom ner effekten?
Det ryktet är ganska överdrivet, effekten har ökat varje gång jag sett eller hört det...
Däremot har hojarna inte full effekt, begränsat via elektroniken, på de tre lägsta växlarna för att minska hjulspinn/uiilande.

Goodstuff skrev:
:tummenupp Precis det jag tänkte skriva men jag kom inte ihåg det exakt så jag skippade det.

Goodstuff skrev:

Och klassikern (med jättejapansk brytning) "It is 110% impossible to control sliding"

Chrille skrev:

Jovisst, men eftersom ingen motoringenjör kan trolla i dagsläget så är argumenten klart gångbara. Tro mig, det finns inget effektkåtare än japanska ingenjörer*, hade man kunnat ha 300hk i en motogp-hoj hade de också haft det.

*Okej då, om vi bortser från svenska "tröjan över skinnstället"-maffian utanför korvkiosken.

OlleR skrev:

Honda hade cirka 220 hk från början, det har ökat sen dess.

Som sagt, det är nog bränslemängden som begränsar effektuttaget i viss mån. Och jag vägrar att tro att att skulle bli bättre MotoGPracing om bara hojarna fick mera pulver.
Men teknink förfinas ju hela tiden och motorernas verkningsgrad bli ju bara högre hela tiden. Nästa steg är kanske att låta bränslet självantäda som i en diesel. Hur som helst så är det feta med prototypracing att det kommer oss gatåkare till nytta så småningom.

Victor skrev:
.....Och jag vägrar att tro att att skulle bli bättre MotoGPracing om bara hojarna fick mera pulver.
......

Det tror inte jag heller. Jag bara hoppas att de sänker kubiken allt eftersom...

Att snacka om litereffekt om man inte har 1000cc är nonsens, visst kan man klämma ur 100 pållar ur 125cc men då har man just "bara" 100 pållar och inte alls som vissa hävdar 800 pållar per liter.

Dessutom sätter chassie och däck gränser som även en duktig förare har svårt att bemästra.

GSXR1100R skrev:
Att snacka om litereffekt om man inte har 1000cc är nonsens, visst kan man klämma ur 100 pållar ur 125cc men då har man just "bara" 100 pållar och inte alls som vissa hävdar 800 pållar per liter.
.....

VA?! Kan man inte använda sig av litereffekt som ett jämförelsetal när man diskuterar trimningsgrad? :va

*/ ?>
Nyheter
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

Back