Effekt XJR 1300?

johannesbernt

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2011
Ort
mariehamn Åland
Hoj
2010 yamaha 1300xjr
Hej.Jag har en fråga om min hoj.Jag har en xjr 1300 2010 med direkt insprutning,och nu undrar jag om det går att få ut 30-40 hästkrafter till ur den.Orginal hk är 98.På ett enkelt sätt?
 
Njae. Det beror på vad du tycker är enkelt.

Det räcker inte med att byta avgassystem och mappa den. Vilket rent generellt borde vara att se som enkellt. Snarare så krävs det mera omfattande åtgärder än så.
 
Troligtvis sitter det väldigt "snälla" kamaxlar i den motorn.
Ring o kolla med Motospeed. De kan säkert svara på dina funderingar.
Billigt lär det inte bli :D
 
Yamaha har säkert prioriterat vrid och livslängd i motorn istället för hög toppeffekt och då är det, precis som tidigare talar säger, ganska komplicerat att jaga ur så många pollar till.

Billigast sättet är nog att byta MC. :)
Jag skulle dock inte göra det då xjr:en är en av de snyggare hojarna som lämnat banden i japan.
Sen är ju jag lite av ett unikum här inne då jag inte tycker tokhög toppeffekt är livsviktigt. Man kan ha rejält skoj med 98 kusar! Speciellt uppbackat av ett fett vrid.
 
Portad topp, Mikuni RS-40, 4-2-1 avgassystem. Ev. kambyte och kompressionshöjning med kolavar och/eller "hyvlad" topp beroende på vad det är i std. komp.

Det är ju egentligen en FJ1100/1200 motor som hade då ca 125 hästar med CV föggar.
Och en FJ1100 som trimmats med Wiseco 1188cc, Yoshimura stg. 1 kammar, RS36, VHR 4-1, Comp. ventiljobb i toppen vart en rejält skoj motor.

Och med 1300cc XJR så finns det mer att hämta.
Men det är kompet och kammarna som är satt för hållbarhet som fler skriver.
Och sedan är det en fråga hur mycket sprutet räcker till för.

Men man bör kolla hur mycket växellådan klarar utan förstärkning, å samma med kopplingen. Till FJ så fanns den en ombyggnadssats för tryckplattan från tallriksfjäder till skruvfjäder (benämnes felaktigt spiralfjäder ibland)...

Skoj projekt kan det bli :tummenupp
 
Fixar man luftburken, ställer om tändningen och bestyckar om förgasarna lite + andra insugsgummin så har du 115hk på hjulet (äldre hojen med förgasare).

Stoppar du på det in lite vassare kammar (Yoshimura ST-1 eller ST-2) samt bättre fuggar eller annan elektronik till sprutet och portning + planing av topp så har du säkert 20-30 hästar till.

Enklaste och billigaste effekten får du dock genom mer kubik.
 
Last edited:
Njae. Det beror på vad du tycker är enkelt.

Det räcker inte med att byta avgassystem och mappa den. Vilket rent generellt borde vara att se som enkellt. Snarare så krävs det mera omfattande åtgärder än så.

Ja då fattar jag lite bättre.Man måste alltså gå loss på kammar och kolvar om man skall ha lite extra hk
 
Enligt Akrapovic så ska helsystem ge 14hk. Jag vet inte om detta är inkl öppnad luftburk, om inte så ska väl det och ny mappning ge en del.

Nya kammar är väl nästa steg och kommer troligtvis ge mer hk/peng samt är en mindre operation än kolvar. Jag tror att du kommer kunna komma nära ditt mål med enbart ovanstående.
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top