Effekt vs Oktan & trycksatt insug.....

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
Tja!
Fick en fundering kring detta igår.
Den effekt som tillverkarna specar i sina papper som i mitt fall på min ZX10 -04 så ska det vara ca 175hk orginal.
Är dettta med 95 oktan?? Har jag mer om jag kör ex V-Power?
Övertrycket i luftburken då? Ska ju ge 185 kusar med det, vilka farter genererar det? hur ser den effekt kurvan ut?
Hur mycket mer gör en slipon av bättre kvalite??
 
Högst effekt lär du nå med 95 oktan såvida det nu inte spikar. Skippa V-power enda anledningen till att det går snabbare är att din plånbok börjar väga mindre.

Några 10 häst med trycksatt luftburk får du inte, var någon tidning som testade och man fick 3% övertryck vid 200 och 5% vid 300 vilket med lite god vilja ger 3% respektive 5% mer effekt (inte annat än i teorin men iaf) mer realistiskt är väl max 5hk.
 
Jag tankade av misstag fel häromdan och fyllde min V50 med 98 av misstag och inbillar mig att bilen går lite bättre!? Sen kanske det inte ger extra hp, inbillning kanske? :va

Vart fås då uppgifterna om 10 extra hk med luftburken då?? R6 hade lika dant -99 när den kom 110 (120hk) om jag inte minns fel....



Boris JR skrev:
Högst effekt lär du nå med 95 oktan såvida det nu inte spikar. Skippa V-power enda anledningen till att det går snabbare är att din plånbok börjar väga mindre.

Några 10 häst med trycksatt luftburk får du inte, var någon tidning som testade och man fick 3% övertryck vid 200 och 5% vid 300 vilket med lite god vilja ger 3% respektive 5% mer effekt (inte annat än i teorin men iaf) mer realistiskt är väl max 5hk.
 
Boris JR skrev:
Högst effekt lär du nå med 95 oktan såvida det nu inte spikar. Skippa V-power enda anledningen till att det går snabbare är att din plånbok börjar väga mindre.

Några 10 häst med trycksatt luftburk får du inte, var någon tidning som testade och man fick 3% övertryck vid 200 och 5% vid 300 vilket med lite god vilja ger 3% respektive 5% mer effekt (inte annat än i teorin men iaf) mer realistiskt är väl max 5hk.

Är du verkligen säker på att man inte får mer effekt med V-power , jag har hört att man får bättre effekt ju högre oktan tal man kör med , kanske inte några jätte summor i watt men ändå - och många bilar går ju bättre på 98 oktan så det vore ju inte omöjligt menar jag.
 
SMoto skrev:
Tja!
Fick en fundering kring detta igår.
Den effekt som tillverkarna specar i sina papper som i mitt fall på min ZX10 -04 så ska det vara ca 175hk orginal.
Är dettta med 95 oktan?? Har jag mer om jag kör ex V-Power?
Övertrycket i luftburken då? Ska ju ge 185 kusar med det, vilka farter genererar det? hur ser den effekt kurvan ut?
Hur mycket mer gör en slipon av bättre kvalite??

Ännu en oktantråd. Mer effekt får du ej av bara högre oktan. Snarare nästan tvärtom. Men om du samtidigt höjer komp eller monterar turbo så kan du få ut mer effekt om du mappar motorn för det. Oktantalet (högre) är ett mått på bensinens förmåga att motstå självantändning (enkelt förklarat). På en modern bil som har adaptiv (V50 har det) motosstyrning kan du få ut mer effekt med 98 pga att motorn efter ett tag känner att den kan ladda "lite" mer med turbon utan att bensinen självantänder av det högre trycket.
Om detta har det skrivits och diskuterats mycket om. Men att bara byta till högre oktantal ger inte mycket effekt.
Ett slipon med bättre kvalitet gör minimal skillnad. Du måste byta hela systemet om du vill få något mer än orginal. Glöm ej att mappa om motorn annars kan ej räkna med någon effektvinst. Bara ljudvinst.
 
Last edited:
Intressant....
nåja, nu slänger jag bara 1000-lappar på ljud :) effekten räcker till redan.
 
Övertrycket pga fartvinden KAN inte ger mer än ca 2.5 % (mer luft) vid 200 km/t, ökar kvadratiskt, ca 5-6% v 300.

MEN om förra årsmodellen hade dåligt insug så kommer förstås tillverkaren hävda att all förbättring beror på luffarturbo.
Hellre det än att erkänna att den förra var dåligt designad.

Om dom anger stor skillnad för den nya med resp utan fartvind så är det ett tecken på att den inte klarar bägge
situationerna lika bra. Vad jag vet är det få hojsprut som faktiskt mäter trycket i luftburken och doserar soppa efter
det. Men några såna finns det. (Alternativet är väl att ändra doseringen efter vilken växel man kör på.)

Ang. oktantalet så är det bara vissa Bmw som har knacksensor så att dom faktiskt skulle kunna variera t.ex. tändningen
efter oktantalet.

Var och en kör på vad han gillar, är mitt råd. Finns säkert betydande placebo-effekt (kanske den enda effekten..)
Sen ska vi inte glömma att kvaliteten på soppan varierar. Även om man tankar 'samma' soppa.
Vädret varierar oxå; finns många sätt att lura sig på.
/u
 
Last edited:
ulf_lundin skrev:
Var och en kör på vad han gillar, är mitt råd. Finns säkert betydande placebo-effekt (kanske den enda effekten..)
Det finns de som tycker hitta gömda pållar i motorn genom att byta till iriduimstift. Samma fenomen.
 
Det finns säkert fall där 'nonsens'-byten gör skillnad. Men troligen beror det isf på att det är nåt fel på apparaten.
Det är väl såna som reklamjockarna letar upp för att 'bevisa' effekten.
Om tändsystemet är klent kanske ett lättänt stift GÖR skillnad, t.ex.
Har den för hög tändning och småknackar så kanske mer oktan hjälper.
Osv.
/u
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top