Effekt system FMF

Tobbe_89

-Cross-
Gick med
18 Apr 2006
Ort
Sverige
Hoj
2000 Yamaha yz
Hejsan!! jag funderar på ifall man har en 125:a liknande denna:

80049025041cb.jpg


borde man inte kunna byta ut slutljuddämparen tilln någon av dessa:

https://www.fmfracing.com/products/catalog.aspx?CategoryID=52

Isåfall vilken?? vill ha rätt motstånd ifall man drar pluggen i avassystemet i tzr:en. Eftersom dom är till crossar kanske man ska ha en slut ljuddämpare som är till 80cc??? skulle gärna vilja veta vad ni tror
 
Tobbe_89 skrev:
2159390 Hejsan!! jag funderar på ifall man har en 125:a liknande denna:


borde man inte kunna byta ut slutljuddämparen tilln någon av dessa:

https://www.fmfracing.com/products/catalog.aspx?CategoryID=52

Isåfall vilken?? vill ha rätt motstånd ifall man drar pluggen i avassystemet i tzr:en. Eftersom dom är till crossar kanske man ska ha en slut ljuddämpare som är till 80cc??? skulle gärna vilja veta vad ni tror

om du använder exhaust calculator så kan du nog få fram hur stor ljuddämparen ska vara, kanske
 
kleinealf skrev:
2159517 om du använder exhaust calculator så kan du nog få fram hur stor ljuddämparen ska vara, kanske
Rätt utformad ljud dämpare ger nästan inget motstånd. Jag skulle inte tagit 80 cc dämpare eftersom jag vet hur illa dom låter. Kolla den här sidan där finns det mer att välja på. http://www.btosports.com/c/Exhausts1
 
Endast ljuddämparen gör inte så mycket, flyttar registret kanske, men sen blir det inte mycket mera. Du kanske tappar några pållar t.o.m.. Och sen ändras ju ljudet förstås, men det förstår du nog ;)
 
jo ljudet blir la lite goare? men borde inte ett fmf dämpare ge mer effekt? ska jag ta ett som passar till 125cc cross då eller?

kleinealf skrev:
2159517 om du använder exhaust calculator så kan du nog få fram hur stor ljuddämparen ska vara, kanske

vad e exhaust calculator??
 
Tobbe_89 skrev:
2159626 jo ljudet blir la lite goare? men borde inte ett fmf dämpare ge mer effekt? ska jag ta ett som passar till 125cc cross då eller?



vad e exhaust calculator??

Nej den borde inte ge effekt. Eller rättare sagt, den ger inte effekt. Inte ifall den är avstämd för en helt annan motor iaf. Och som jag sa tidigare, en ljuddämpare ändrar mest bara registret, den lägger inte på effekt. Exhaust calculator = förmodligen ett program där du kan räkna ut mått osv till din expansionskammare och resterande delen av avgasröret, för att få ut högsta möjliga effekt ur din motor. Mest troligt beräknat efter volym, slaglängd, porttider osv..
 
Doktor.S skrev:
2159639 Nej den borde inte ge effekt. Eller rättare sagt, den ger inte effekt. Inte ifall den är avstämd för en helt annan motor iaf. Och som jag sa tidigare, en ljuddämpare ändrar mest bara registret, den lägger inte på effekt. Exhaust calculator = förmodligen ett program där du kan räkna ut mått osv till din expansionskammare och resterande delen av avgasröret, för att få ut högsta möjliga effekt ur din motor. Mest troligt beräknat efter volym, slaglängd, porttider osv..
Hur kan ljuddämparen göra så mycket grejer? Jag förstår ju om den är för liten att den förlorar effekt men det som sker efter stingern spelar väll ingen större roll? Och stingern har ju ett maxflöde :va
 
Lundgren skrev:
2159650 Hur kan ljuddämparen göra så mycket grejer? Jag förstår ju om den är för liten att den förlorar effekt men det som sker efter stingern spelar väll ingen större roll? Och stingern har ju ett maxflöde :va

en regel (inom mx iaf) brukar vara att längre ljuddämpare= Lugnare och mer effekt lägre i registret (enduro), och kortare = Effekten flyttas uppåt och den upplev hetsigare.
 
Doktor.S skrev:
2159662 en regel (inom mx iaf) brukar vara att längre ljuddämpare= Lugnare och mer effekt lägre i registret (enduro), och kortare = Effekten flyttas uppåt och den upplev hetsigare.
Aha okej, ja det kan jag gå med på att den gör. :tummenupp Tack för infon.
 
Hur märker man ifall man har för mycket motstånd i ljuddämparn resp. för lite?

och kan man ändra motståndet på något sett?
 
Last edited:
Ljuddämparen gör ingen skillnad. Provade giannelli ljuddämpare till gianellikröken istället för orginaldämpare. Det gav ingen ljudskillnad och ingen effektskillnad. Det var då på en aprilia rs.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top