effekt i XR650R

fredrik_wt

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
ATV
Är det så att alla XR650R ligger på 14kW i pappret :va :confused:
lv-reggade alltså.... Blir ju tokbillig försäkring i så fall....

Vad ligger era på?
 
fredrik_wt skrev:
Är det så att alla XR650R ligger på 14kW i pappret :va :confused:
lv-reggade alltså.... Blir ju tokbillig försäkring i så fall....

Vad ligger era på?

Tror nog att det är 1000:e gången jag skriver detta. :banana
Man kan inte försäkra på begränsad effekt om man inte har mellankort. Har man detta så blir det billigare försäkring under de 2 åren för att sedan höjsas till "normalt".
 
var inte det jag frågade om :fatta!

Pratade just med folksam... på den XR650 som jag kollade stod det 14kW i bilregistret o inga tillägg finns = räknar på effekten 14kW... oavsett om det är mer i verkligheten som hon sa:

"då är det bara ett +, bara tacka o ta emot vi kan inte straffa dig för vad tillverkaren uppger... annars på hojar som är strypta för att klara kraven t.ex KTM 660 finns det tilläg på i bilregistret som säger vad ursprungseffekten är och då måste vi ta upp den till ursprung... Något sånt tilläg finns inte på XR650R"

Där av min fråga... ÄR ALLA XR650R REGGADE SOM 14kW???? :confused:
 
Jag har tyvärr inget svar på din fråga, men generellt är det ju så att många motarder är grymt strypta från fabrik för att klara kraven = låg effekt uppgift i reg.beviset. Många ligger ju en bra bit under 25kW eller däromkring.

Tokbillig försäkring är det ju om du jämnför med t.ex. sporthojar. Men det är ju mer än bara effektuppgifter i reg.beviset som styr det.
 
Jag är inne på min andra XR 650R...Och både årsmodellerna 01 och 03 var strypta på pappret(14kw)... :nicka ...Lycka till med köpet.
 
Marals76 skrev:
Tror nog att det är 1000:e gången jag skriver detta. :banana
Man kan inte försäkra på begränsad effekt om man inte har mellankort. Har man detta så blir det billigare försäkring under de 2 åren för att sedan höjsas till "normalt".
Min 625:a är då försäkrad med 24 kw,det är säkert samma med din 660.Är dom inreggade så direkt av generalagent räknas det som ursprungseffekt :mattias
 
fredrik_wt skrev:
Är det så att alla XR650R ligger på 14kW i pappret :va :confused:
lv-reggade alltså.... Blir ju tokbillig försäkring i så fall....

Vad ligger era på?
utdrag från hondamc.com

xr650r -00
Effekt 61,2 hkr / 6750 varv

xr650r -01
Effekt 15(38) kW / 6750

xr650r -02
Effekt 38 kW / 6750 varv

xr650r -03
Effekt 45 kW / 6750 varv

xr650r -04
Effekt 15 kW (45)/6750 varv - 20hkr(61)


men jag tror att alla är registrerade till 14kw(min -03 är det, ni som har 00-02,04 kan ju bekräfta det på dom andra modellerna),det har ju inte hänt något på xr650r motorn under 00-04 förutom lite barnsjukdommar som koppling och packningar på dom första modellerna
den är rätt beprövad och optimerad nu :yoparty
 
45KW / 61hk :lol :dummer :3freak :D

Hoppas att det inte är nån som på allvar tror på det....
 
DwD skrev:
det är ju inte bakhjulshästar :kocko :D
Nähä... så du menar att den tappar resten i drivningen alltså? Rätt mycket förluster isf.. Det lär ALDRIG varit 61 häst i en original XR, varesig i motorn, på veven eller på hjulet...

Eller föressten, enda stället där där det e 61 häst i en XR är i vissas fantasier och drömmar ;)
 
mr_rockster skrev:
Nähä... så du menar att den tappar resten i drivningen alltså? Rätt mycket förluster isf.. Det lär ALDRIG varit 61 häst i en original XR, varesig i motorn, på veven eller på hjulet...

Eller föressten, enda stället där där det e 61 häst i en XR är i vissas fantasier och drömmar ;)
haha, det där var honda siffror inte mina,

nåja hellre drömma om hk i en XR än att
drömma mardrömmar om denna till en husa :lol :7peta :rofl :D
 

Bifogat

  • verktyg_.jpg
    verktyg_.jpg
    80.8 KB · Visningar: 120
mr_rockster skrev:
Nähä... så du menar att den tappar resten i drivningen alltså? Rätt mycket förluster isf.. Det lär ALDRIG varit 61 häst i en original XR, varesig i motorn, på veven eller på hjulet...

Eller föressten, enda stället där där det e 61 häst i en XR är i vissas fantasier och drömmar ;)


Jag kan LÅVA dig att Honda Japan kan bevisa motsatsen... :)

Ganska FETT dyra Vite som ligger och väntar om man kör med falsk marknadsföring. Sverige är lamt, men de kör med samma siffrot över hel världen så...

För övrigt så brukar det väll vara ynka 48 hästar kvar på bakhjulet. :(

Hade Hondan haft "normal" förlust på 13% (tummregel) så hade det varit 53 hästar kvar.
Jag antar (gissar) att det är den inbyggda "ryckutjämnaren" i växlelådan som stjäl resten.
Inte för att jag sett denna ryckutjämnare, men enligt vad jag hört ska XRen ha en sådan så att man inte behöver ha det i baknavet.

Skit samma, alla vet väll att Honda med gänget alltid överdriver siffrorna? :va

Har ju heldre 5 hästar mindre än en rasad motor... :tungan

:hej
 
DwD skrev:
utdrag från hondamc.com

xr650r -00
Effekt 61,2 hkr / 6750 varv

xr650r -01
Effekt 15(38) kW / 6750

xr650r -02
Effekt 38 kW / 6750 varv

xr650r -03
Effekt 45 kW / 6750 varv

xr650r -04
Effekt 15 kW (45)/6750 varv - 20hkr(61)


men jag tror att alla är registrerade till 14kw(min -03 är det, ni som har 00-02,04 kan ju bekräfta det på dom andra modellerna),det har ju inte hänt något på xr650r motorn under 00-04 förutom lite barnsjukdommar som koppling och packningar på dom första modellerna
den är rätt beprövad och optimerad nu :yoparty

På mina papper står det 14Kw, men man kan ju börja undra var alla 61Hk har tagit vägen.... :(
 
Hondas dubbelbluff m xr650 data är ökänd; överdrev effekten lika mycket som dom underdrev vikten.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Hondas dubbelbluff m xr650 data är ökänd; överdrev effekten lika mycket som dom underdrev vikten.
/u

jepp det stämmer, men dom verkliga data till hojjen är fortfarande riktigt bra! :tummenupp och tillförlitligheten är ännubättre :kär
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top