effekt i motorn när det är uppmätt på bakhjulet.

Robban_C skrev:
Exakt min tanke. Har dom överhuvudtaget något intresse av att kalibrera? Eller är det intressantare om bänken visar för höga siffror?
...
Det finns ett relativt enkelt sätt att lösa merparten av dessa diskussioner och det är att mäta friktionen vid utrullning. Då får man svar på effektförlusterna från kopplingen och bakåt.
Att verkstäderna inte gör detta tycker jag är beklagligt.

//Robban. Som av hävd är skeptisk till siffror som inte är väldigt väl underbyggda.
Min bmw blev 3 hk starkare när barometern i verkstan kalibrerades... :D

Skulle tro det är bortkastat att jämföra mätningar på olika ställen vid olika tillfällen
och med olika bänkar(e). Alla skillnader under 5 % kan mycket väl vara mätfel.

Robban: tvivlar på att kopplingen slirar/driver lika mycket på all hojar. Så mitt förslag
är att du klassar såna siffror 'som inte väl underbyggda'.
Eller bara inse/anse att dom ändå inte går att ha till nåt vettigt.
/u
 
Det skiljer från bänk till bänk, dessutom så påverkar lufttryck, temp och luftfuktigheten värdena.

Det bästa man kan göra är att bänka i samma bänk samma dag.
 
Många är kritiska mot körningar vid olika tillfällen, men har man korrekt utrustning och korrektionsfaktorer så kommer man riktigt riktigt nära. Turbomaskiner kan vara en sak, då de inte reagerar mot inloppsluftens densitet på riktigt samma sätt som sugmotorer.

Sedan håller jag med om att verkstäder generellt inte kanske uppfyller riktigt alla krav man skulle kunna tänka sig...

/J
 
ulf_lundin skrev:
Min ... Robban: tvivlar på att kopplingen slirar/driver lika mycket på all hojar. Så mitt förslag är att du klassar såna siffror 'som inte väl underbyggda'. Eller bara inse/anse att dom ändå inte går att ha till nåt vettigt.
/u
Det är nog sant. Tyvärr.

Sen säger jag som Johannes att verkstäderna inte uppfyller alla rimliga krav.
Ett exempel:
En knarr som uppenbarligen gick magert på och strax över tomgång. Jag åkte till verkstan och skulle köpa en strl större tomgångsmunstycken. Han som sköter bänkningen frågade vad det var för symtom och sa sen att det inte är tomgångsmunstyckena, man skulle flytta nålen uppåt. :va
Nåja, jag köpte större tomgångsmunstycken på annat håll och det blev kanonfint.
Samma snubbe har skötit bänkningen av min TLR åt förre ägaren. Med PCII:an på plats är motorn okörbar. Men den ger säkert några pållar extra på topp.

Och den meken kör alltså bänken. Inte undra på att man blir skeptisk. :va
 
Jag har varit med och bänkat hojar som vi fick bra med effekt i bänken sen när man skulle ta en provtur så har det inte gått att köra dom, så då har man fått ställa tillbaka dom i bänken och tagit ner effekten lite så har dom gått klockrent. Men det intressanta är ju inte ifall det står 150hk eller 130hk det är ju bränsle/luft blandningen man är ute efter i en bänkkörning.
 
...man bör dock ha i minne att bestyckningen på en förgasarmotor inte alltid är optimal om man ena gången bänkar i 25 grader och den andra gången med bara 5 graders omgivning. Att bänken klarar av att kompensera vet vi ju - men förgasarna justerar inte sig själva. :hihi

RG500-Johannes skrev:
Många är kritiska mot körningar vid olika tillfällen, men har man korrekt utrustning och korrektionsfaktorer så kommer man riktigt riktigt nära. Turbomaskiner kan vara en sak, då de inte reagerar mot inloppsluftens densitet på riktigt samma sätt som sugmotorer.

Sedan håller jag med om att verkstäder generellt inte kanske uppfyller riktigt alla krav man skulle kunna tänka sig...

/J
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top