Effekt i GSX-R750

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
Hallå

Jag har en Gixxer 750 från 1996. Den ligger på 130-131 hk orginal.

Just nu så sitter där en leo vince kolfiber-ljuddämpare på, och K&N filter. Hur mycket power är där i den nu? Jag tror ca 140 hk.. är jag helt ute och reser eller?

Org. avgassystem innan ljuddämparen alltså?

Jag tror att den knappt har mer än org, nån hk + kanske.

Endast utbytt ljuddämpare med ett K&N filter gör inte mkt.
Hade du däremot haft ett eftermarknads 4-1 system, annat luftfilter och sedan mappad i dyno efter detta så gör det betydligt mera.

Org. avgassystem innan ljuddämparen alltså?

Jag tror att den knappt har mer än org, nån hk + kanske.

Endast utbytt ljuddämpare med ett K&N filter gör inte mkt.
Hade du däremot haft ett eftermarknads 4-1 system, annat luftfilter och sedan mappad i dyno efter detta så gör det betydligt mera.

Annat luftfilter? Finns det bättre filter än K&N?

Annat luftfilter? Finns det bättre filter än K&N?

Mja, alltså ett luftfilter i sig gör inte mycket om nu inte originalet stryper/hämmar luftflödet väldigt mycket.
Men det tror jag knappast det gör på en sporthoj av modernare snitt.

Vill du ha mera effekt, köp grejer som ger det då i sådana fall.

T ex. ett riktigt avgassystem och annan mjukvara i styrsystemet (om du inte har förgasare då) och sedan låta en kunnig person köra hojen i dyno och mappa den efter de nya förutsättningarna.

Mvh J

Mja, alltså ett luftfilter i sig gör inte mycket om nu inte originalet stryper/hämmar luftflödet väldigt mycket.
Men det tror jag knappast det gör på en sporthoj av modernare snitt.

Vill du ha mera effekt, köp grejer som ger det då i sådana fall.

T ex. ett riktigt avgassystem och annan mjukvara i styrsystemet (om du inte har förgasare då) och sedan låta en kunnig person köra hojen i dyno och mappa den efter de nya förutsättningarna.

Mvh J

Det är en 96:a, den har förgasare. Jag är inte ute efter mer effekt, jag undrade mest var den låg effektmässigt. Jag är inte ens 18 än :P Kanske blir att trimma den lite i framtiden. Vad finns där att göra på den utvändigt, dvs att inte behöva ändra något inne i motorn. Man har ju:

Avgassystem. Nackdel, dyrt.
Filter och slip-on redan gjort..

Något mer?

Det är en 96:a, den har förgasare. Jag är inte ute efter mer effekt, jag undrade mest var den låg effektmässigt. Jag är inte ens 18 än :P Kanske blir att trimma den lite i framtiden. Vad finns där att göra på den utvändigt, dvs att inte behöva ändra något inne i motorn. Man har ju:

Något mer?

Lättning kanske?

Läs lite på gsxr 750 forum, de brukar ha hur mycket som helst information. Modifierade luftburkar osv kan ge en del effekt på gamla hojar...

Sen tycker jag personligen att din gixxer är grymt vass redan i originalutförande - http://www.youtube.com/watch?v=9Y7oc45dFg4

Hade en ZX7R förut och den hade ingen chans mot Gixxern :gnissla

Last edited:
Jag hade tidigare en gixxer 750 98:a(insprutning) med yoshimura helsystem och bänkpapperet till den visade 122bhp. Förgasarversionen ligger väll på 128hk i motorn standard? Rolig cykel du har iallafall,mysiga att köra på bakhjulet med:tummenupp

Slip-on och filter ger väl i bästa fall 0-6hk och det är med ombestyckning av förgasare / mappning.

• Gilla
Reaktioner: BJN
KN (eller annat bomullsfilter) har man för att det är tvättbart. Slipon på originalsystem har man för ljudet och viktminskning.

Ska du trimma så äre turbo som gäller! :)

Något mer?

(Jag är inte 18 än):tummenupp

Jag skryter för polarna att jag har en trimmad hoj:D

Jonsson har inge körkort
[YOUTUBE-ID]liDb9jvwGaw&feature[/YOUTUBE-ID]

Ja hojen är 14 år gammal, men har stått varm under vintern, är välservad och har nyss fått en stor service med ventiljustering/tätning. Den har nog sina 130 hk. Men tack för tipsen, nu vet jag det.

Nu längtar man tills man är 18! (maj) Sålänge så får man dras med 125:an ::hojsmilie

Ja hojen är 14 år gammal, men har stått varm under vintern, är välservad och har nyss fått en stor service med ventiljustering/tätning. Den har nog sina 130 hk. Men tack för tipsen, nu vet jag det.

Nu längtar man tills man är 18! (maj) Sålänge så får man dras med 125:an ::hojsmilie
Ja, tom 25kW är ett stort hopp från en 125'a! ;)

Ja, tom 25kW är ett stort hopp från en 125'a! ;)

Går överhuvudtaget inte att strypa ned en hoj från 130 till 35 hk, men farsan kommer att sätta en stopp i throttlen så jag bara kan gasa halvt första året :)

Det går väl alldeles ypperligt? Och om det nu är så omöjligt, varför köpte du inte en 600 istället?

750:n jag köpte var ett riktigt fynd, kommer att lägga upp bilder imorgon, riktigt fin är den

Att hojen är gammal behöver inte betyda att den har tappat hkr. Och med slipon kan man ibland vinna några kusar. Men om du börjar mixtra med in luften kan du om du har otur tappa några hkr. När man ändrar luft in måste man i stort sätt alltid även fixa bränslet för att vinna på det.

Kör med slipon och låt resten vara. Annars blir det för dyrt!

Och kör försiktigt. Även om det är en gammal hoj är jäkligt potent. Far din gör inte fel när han vill strypa lite i början :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT