Effekt från bänkning?

danielenervald

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2012
Hoj
Drag Star 1100 Bobber
Är det någon som har erfarenhet utav att bänka en Custom? Vad kan man egentligen förvänta sig att få för pengarna och vilka pengar pratar man om? Snackade med Mc Varuhuset i Stockholm och dom ville ha närmare 8 lax för att montera på en hypercharger och bänkning (arbetet alltså inte hårdvaran) är detta ett relevant pris eller räcker det med att lämna tullarna för att tjäna kronor.

mvh
Daniel

För det första, ska du spendera pengar så SPARAR du om du kommer billigare undan, inte TJÄNAR pengar! :7peta

Man får väl räkna med en 2-3000 för mappning hos större handlare, men att det skulle kosta 5-6000 att montera Hypercharger låter dyrt, det är väl inte mycket mer än att bulta på, eller är det något mer?

8000 är inte ett relevant pris för arbetet. Hypercharger till de flesta custom monteras på en kafferast så då är där 7000kr kvar att bänka för och så mycket jobb läggs inte ner på en standardbänkning.

Anderssonturbo är mannen för arbetet.

Tack för snabba svar! Ska kolla med honom.
När det gäller montering så är jet-nålar ett ord som poppar upp. I och med att det inte är digitalt insprut så måste mängden luft moddas med ett munstycke. Jag kan ju inte sånt där alls men det görs nog inte med en nyckel bara...

OT, men...

Om det nu är effekt du är ute efter, är det inte oerhört mkt enklare att byta hoj till en som har det istället?

Jag tycker också det är häftigt, men att börja trimma en som har 60 hk är ganska tröstlöst och dyrt, när det finns färdiga custumracers.

Jag tycker också det är häftigt, men att börja trimma en som har 60 hk är ganska tröstlöst och dyrt, när det finns färdiga custumracers.

Jo, det är sant. Dock vettigare att satsa på nåt sånt än att köpa extragrejjer i kolfiber till sin Retta. :)

Dom är inte roliga dom där

Knepiga att tuna till , Kromade luftburkar för dyra pengar gör ingen större nytta

Nått eller ett par extra hål i orginalluftburken gör jobbet minst lika bra

Men visst jag kan göra ett försök

Ha inte för höga förväntningar angående toppeffekt.
Inga bänkar ger lika resultat. Tyvärr. Vet inte vad Anderssons bänk är funtad men tror den ligger rätt "lagom" för att vara svensk ;)

Många blir besvikna efter bänkning på toppeffekt. Bakhjulshästar får man räkna bort en del.
Pumpa däcket till 3.5 bar och smörj kedjan om du vill ha några kusar till på pappret ;)

Men hojen kommer med stor sannolikhet kännas som en helt ny hoj och ha ett bättre register.

Tack för snabba svar! Ska kolla med honom.
När det gäller montering så är jet-nålar ett ord som poppar upp. I och med att det inte är digitalt insprut så måste mängden luft moddas med ett munstycke. Jag kan ju inte sånt där alls men det görs nog inte med en nyckel bara...

Sedan beror det ju på vad man definierar som en kromsläde.

V-max? ;) Klart kul hoj att ha monsterklös i vart fall. TYCKER JAG :D

Men det finns väl kromslädar med (typ, iaf) hög effekt från fabrik? Istället för att plöja ner semesterpengar på hojvärldens Volvo V50 miljödiesel...

Ja vad är det? Namnet "Hypercharger" låter som det borde vara en "Supercharger" fast ÄNNU BÄTTRE!!!!! Men jag antar det det inte riktigt är så... inte för det priset:confused:

Ja vad är det? Namnet "Hypercharger" låter som det borde vara en "Supercharger" fast ÄNNU BÄTTRE!!!!! Men jag antar det det inte riktigt är så... inte för det priset:confused:
Enligt vad jag får fram med lite googlande så är det en luftburk med vakuumstyrda spjäll. Lite luffarturbo alltså. Som dessutom tydligen ska göra det lite svårt att bestycka korrekt och riskerar även att suga i hojen lite extra vatten om det regnar ordentligt när man är ute och kör.

Men jag hittar inte om det har några andra fördelar än utseendemässiga jämfört med ett vanligt öppnare filter och en annan luftburk som andas bättre.

Tänk jänkebil med fågelfångare på motorhuven och konvertera det till en gatmoppe.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti