Effekt fråga

"Masen"

Bikerboyz medlem
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
R1
Det är så att jag har fått hojen servad och genomgågen samt bänkad.
Resultatet blev 125hk på hjulet. men vad händer när man kommer upp i hstighet med RAM AIR SYSTEM, ökar effekten då man får övertryck i burken isåfall hur mycket och vilka hastigheter måste man komma upp i???

Taksam för svar

Vissa påstår ju att det kan vara ända upp en 5hkr. Men det känns kanske lite optimistiskt :va

Den ökar väl ju högre fart du når! Jag tycker personligen att man inte ska räkna effekt med ramair.

Masen skrev:
Det är så att jag har fått hojen servad och genomgågen samt bänkad.
Resultatet blev 125hk på hjulet. men vad händer när man kommer upp i hstighet med RAM AIR SYSTEM, ökar effekten då man får övertryck i burken isåfall hur mycket och vilka hastigheter måste man komma upp i???

Taksam för svar

125 på hjulet låter ju inte så dumt. Vad har du gjort med hojen? :)

Övertrycket i luftburken har marginell eller ingen betydelse, man kan knappt mäta tryckskillnaden. Däremot gör den kallare luften skillnad. Kall luft=syrerikare luft, detta medför att man kan förbränna mer soppa=en liten effektökning.

Nr:18 skrev:
Övertrycket i luftburken har marginell eller ingen betydelse, man kan knappt mäta tryckskillnaden. Däremot gör den kallare luften skillnad. Kall luft=syrerikare luft, detta medför att man kan förbränna mer soppa=en liten effektökning.
Jag har 143 RWHP på min ZX750RR, på en av träningarna gick den asdåligt på höga varv, det visade sig att luftburken läckte och då fick den inte tillräckligt med luftflöde.

Då kan du ju bygga om luftintagen så de blir riktade bakåt och därmed slippa göra rent fillteret så ofta :tummenupp

Då får du inte in nån kalluft.

Hur stor är temperaturskillnaden framför/bakom din hoj då?
Om du är ute och kör och det är +20 i luften, blir den +18 framför och +22 bakom hojen då?

GuW skrev:
Hur stor är temperaturskillnaden framför/bakom din hoj då?
Om du är ute och kör och det är +20 i luften, blir den +18 framför och +22 bakom hojen då?

Är det 20 grader ute så är det 20 grader. Det blir inte varmare varken bakom eller framför bågen, om inte hojjen går j*vligt varm och fungerar som en värmefläkt. Temperaturen skjunker inte om man kör i 300kmh, däremot kyls föraren ner snabbare iom att det passerar mer luft runt honom som.

Majoren skrev:
Är det 20 grader ute så är det 20 grader. Det blir inte varmare varken bakom eller framför bågen, om inte hojjen går j*vligt varm och fungerar som en värmefläkt. Temperaturen skjunker inte om man kör i 300kmh, däremot kyls föraren ner snabbare iom att det passerar mer luft runt honom som.

Lite sent svarat här, det var precis det jag ville få fram oxo.
Man får lika kall luft bakom motorcykeln som framför, så alltså är det "Ram Air" effekten man vill åt och inte kallare luft.
Har ingen en tryckmätare att koppla in på sin luftburk och mäta om det blir något övertryck alls i burken, eller om det bara kompenserar för förluster i systemet?

Det skulle inte alls förvåna mig om man ändå har ett svagt undertryck i burken trots att man åker fullt, dock ett mindre undertryck än om man inte "tryckmatade" burken med snorkeln där fram.

Mätningar tack!

GuW skrev:
Lite sent svarat här, det var precis det jag ville få fram oxo.
Man får lika kall luft bakom motorcykeln som framför, så alltså är det "Ram Air" effekten man vill åt och inte kallare luft.
Har ingen en tryckmätare att koppla in på sin luftburk och mäta om det blir något övertryck alls i burken, eller om det bara kompenserar för förluster i systemet?

Det skulle inte alls förvåna mig om man ändå har ett svagt undertryck i burken trots att man åker fullt, dock ett mindre undertryck än om man inte "tryckmatade" burken med snorkeln där fram.

Mätningar tack!

Performance Bikes testade detta en gång. Vill minnas att det var runt 50mBar högre tryck i burken som mest. Jag kan leta upp det gamla numret o kolla om ni vill

Svaret är att det beror helt på var i burken man mäter. När luft ökar farten faller det statiska trycket. När den bromsas in ökar det. Går det långsammare i luftburken än i intaget så kommer trycket att vara högre. Jag tror inte någon kommer att ha lika hög fart i luftburken som de har framåt, ergo kommer trycket att vara högre.

Med ett par viktiga reservationer.

1) I insuget till motorn kommer flödeshastigheten sannolikt förr eller senare att bli större än motorcykelns hastighet - om inte vet jag att det finns kunnigt folk här som kommer att rätta mig. I så fall kommer trycket där att falla under omgivningstrycket.

2) För varje rörkrök och, framförallt, filter så faller totaltrycket. Totaltrycket är summan av det statiska trycket och det dynamiska trycket. Det dynamiska trycket är proportionellt mot kvadraten på flödeshastigheten. Har totaltrycket fallit en bit så kommer alltså det statiska trycket att vara lägre - för samma hastighet.

Men summa summarum, alla har rätt. Det beror mest på var man mäter. Börja med att bli överens om den saken så blir allt mycket lättare. :tummenupp

ft skrev:
Svaret är att det beror helt på var i burken man mäter. När luft ökar farten faller det statiska trycket. När den bromsas in ökar det. Går det långsammare i luftburken än i intaget så kommer trycket att vara högre. Jag tror inte någon kommer att ha lika hög fart i luftburken som de har framåt, ergo kommer trycket att vara högre.

Wiseguy hade någon länk till en bra atikel i ämnet. Ska söka lite...

Såklart hade GSXRR1100R redan postat dom;
http://www.sportrider.com/tech/146_9508_ram/
http://www.sportrider.com/tech/146_9910_ram/
http://www.sportrider.com/tech/146_9912_ram

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen