effekt förlust

stoffer skrev:
Hörru killen, innan du hoppar på honom så kan du ju tänka efter lite!

Det är drev han menar, runda skivor med kugg på. Det finns några st i växellådan även om du inte ser dem! :tungan :rolleyes:

Skulle formeln gälla antal kugg skulle det inte bli mycket effekt kvar. ;)

Hörrö killen, innan du hoppar på mej så.... hmm.. :fyllisar

Sorry.. fan får ja inte vara viktig nångång?!

Aha.. så det är en massa drev o skit där innanför den svarta "plåten" oxå? Trodde det va en massa plåtsnören som överförde kraften... :banana

Det sista med formeln fundera ja på oxå men satte mej inte in i matten så hårt, men tyckte det skulle bli lite få hp kvar..

Men lycka till med era uträkningar... :tomten
 
bivven skrev:
Tjabba!
Ja, tänkte ta fram lite exakta siffror tills imorgon....vore väl kul?
Det går inte, hur vet du det exakta friktionsvärdet i drivpaketet, detta värde varierar rätt mycket, ny eller gammal kedja, o-ring (trögre) eller standard, hur välsmord är kedjan och med vad.
 
bivven skrev:
Tjabba!
Ja, tänkte ta fram lite exakta siffror tills imorgon....vore väl kul?
Det är omöjligt, det finns helt enkelt ingen formel för detta.

Men gör ett försök så får vi se vad du kommer fram till, nån ska ju vara den första att knäcka detta:)
 
är det nån om alla siffror är mätta på motorn eller på bakdäcket? på vilka hojar isåfall.

Anledningen att jag undrar är för att min hoj är bänkad till 132hk och 82nm på bakhjulet och vore kul att veta vad det betyder. Är det nån som bänkat en gsxr 750 -99 helt original som har nå siffror att lägga upp??
 
Last edited:
Nej nu har ni fatta det hela fel! Jag menade skillnaden mellan rak & snedskurna drev/kuggar.....
 
honkiie skrev:
är det nån om alla siffror är mätta på motorn eller på bakdäcket? på vilka hojar isåfall.

Anledningen att jag undrar är för att min hoj är bänkad till 132hk och 82nm på bakhjulet och vore kul att veta vad det betyder. Är det nån som bänkat en gsxr 750 -99 helt original som har nå siffror att lägga upp??
Vill du jämföra det mot andra hojars vevaxelangivelser eller?

Annars är det ju rätt onödigt, bakhjulshästar är ju det enda intressanta, önskar att tillverkarna kunde ange det istället för vevaxelhästar! :)
 
Bearing skrev:
Nä nu har du nog vänt på det, det borde väll vara
Phjul = Pvev * 0,98 ^ "antaldrev-1"
Låter mycket möjligt. Slälv så jobbar jag så hårt som möljigt för att glömma den matte jag lärde mig på gymnasiet. :)
 
Esquire skrev:
Låter mycket möjligt. Slälv så jobbar jag så hårt som möljigt för att glömma den matte jag lärde mig på gymnasiet. :)

Hehe :)
Nämen jag tycker det är ganske kul med matte, men jag ser nu att det nog är nåt fel på den formeln jag skrev också, vet inte riktigt hur man ska skriva det där... :va
 
Bearing skrev:
Hehe :)
Nämen jag tycker det är ganske kul med matte, men jag ser nu att det nog är nåt fel på den formeln jag skrev också, vet inte riktigt hur man ska skriva det där... :va
Tycker den ser rätt ut, om möjligt nån ändring så borde den bli såhär:

Phjul = Pvev * (0,98 ^ (antaldrev - 1))

Fast det betyder ju samma sak ändå.
 
stoffer skrev:
Vill du jämföra det mot andra hojars vevaxelangivelser eller?

Annars är det ju rätt onödigt, bakhjulshästar är ju det enda intressanta, önskar att tillverkarna kunde ange det istället för vevaxelhästar! :)

nej jag vill ju jämföra med andra hojars bakhjuls bänkning så jag får se om det ger nånting med helsystem och en lite festligare topp.
 
honkiie skrev:
nej jag vill ju jämföra med andra hojars bakhjuls bänkning så jag får se om det ger nånting med helsystem och en lite festligare topp.

De där hojarna brukar ligga från knappt 120 till 125 orginal har jag hört/läst.

Men vill du få mera pulver på bakhjulet så byt till en mera lättrullad kjedja och bänka på samma bänk. Vore kul och höra hur mycket det gav.
 
honkiie skrev:
är det nån om alla siffror är mätta på motorn eller på bakdäcket? på vilka hojar isåfall.

Anledningen att jag undrar är för att min hoj är bänkad till 132hk och 82nm på bakhjulet och vore kul att veta vad det betyder. Är det nån som bänkat en gsxr 750 -99 helt original som har nå siffror att lägga upp??
Det var en väldans snäll bänk.
120hk brukar normalhojen av den sorten ge.
Är du säker på detta, så det inte är nåt omräknat jox?

Bänkar inte jämföras tyvärr, så din hoj kommer verka väldigt stark om du jämför mot andras bänkningar.
Kan du hitta andra som mätt i din bänk så går det väl lte bättre att jämföra.
 
Poacher skrev:
Det var en väldans snäll bänk.
120hk brukar normalhojen av den sorten ge.
Är du säker på detta, så det inte är nåt omräknat jox?

Bänkar inte jämföras tyvärr, så din hoj kommer verka väldigt stark om du jämför mot andras bänkningar.
Kan du hitta andra som mätt i din bänk så går det väl lte bättre att jämföra.

tror den är bänkad på mc express. det är helsystem och nån specialtopp av nått slag så jag tror det stämmer
 
honkiie skrev:
tror den är bänkad på mc express. det är helsystem och nån specialtopp av nått slag så jag tror det stämmer
Jo det kan det nog göra.
Då går den bra iaf, förmodligen bättre än en 04a, eller åtminstonde likvärdgt.
 
GuW skrev:
En kardandriven hoj tappar ytterligare kraft på vägen, det har jag ingen siffra på, men det torde vara lika mycket till....
QUOTE]
Lika mycket till tror jag inte på. Min r1200 gs gav drygt 86 på bakhjulet. När
barometer sen kalibrerades var det 89. Med tanke på att fabriksuppgiften är
100 på veven så låter 25 % effektförlust inte så värst troligt. Inte heller
vridsiffrorna talade för 25 % förlust.

Kan heller inte påminna mig att man räknar med så stora förluster på bilar.

F.ö. är det ingen ide att jaga nån exakt förlustsiffra. Spridningen i mätresultat
för olika motorer mätt i olika bänkar av olika människor på olika sätt vid olika
tillfällen är iaf rätt stor. Allt under 5 % avvikelse är ren lyckträff.
/u
 
Last edited:
honkiie skrev:
tror den är bänkad på mc express. det är helsystem och nån specialtopp av nått slag så jag tror det stämmer
McExpress har väl (oxå ?) en 'riktig' bromsbänk, alltså en som mäter på
utg. drev (tror jag), inte på bakhjulet.
Men jag vet inte.
/u
 
honkiie skrev:
hur många hästar går det bort från motor till bakdäck? Är hästarna alltid mätta på motorn på fabriksuppgifter?


Effekten brukar uppges i DIN, alltså ett definierat sätt att mäta på.
Om man skiter i stavningen så betyder, DIN=Deutche Industri Normen. Alla som uppger effekten i DIN har mätt på samma sätt.

Effekt förlusten är ca 4hk mer för en O-ringskedja än för en standardkedja.
 
ulf_lundin skrev:
GuW skrev:
Kan heller inte påminna mig att man räknar med så stora förluster på bilar.

Jag har en bok om fordonsteknik där transmissionsverkningsgraderna 0.86 för bakhjulsdrivna personbilar och 0.85 för framhjulsdrivna anges, dvs 14% förlust för rwd och 15% för fwd.

Jag tycker att en kardanhoj borde ha ungefär samma förlust som en bakhjulsdriven bil.
En hoj med kedja borde ha lägre förlust än en bil med tanke på hur transmissionen är uppbyggd.
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top