Effekt 250cc

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Tänkte att detta säkert är intressant läsning för någon här!

Jag sålde min hoj (Honda RS250 2005) till en skotte som heter Skott. Hojen såldes med motorn helt standard. Han har nu bänkat den och berättade att den då lämnade mer än de andra hojarna som de testade, bla en med HarcPro som jag själv körde med. Jag frågade vad den lämnade och jag fick då detta svar:

"Hello Oscar!

Thanks for that.
The dynos we use are the Dynapro type we actually go to the factory where they are made to test, the guy who makes them is Mark Dent and he helps us out a great deal (free testing)
They read a lot lower than dynojet because as Mark says dynojets are liars
Our bike made 80hp all standard,
compared to Leightons harc pro bike we had about 2hp more top end and we had a good 3hp more all through the range!

We then put those Sambas on and got 84!
the curve almost matched the standard pipes but the power came from the sambas revving on an extra 1000rpm, Bloody good pipes

Cheers Scott"

Kan du få tag på dynobilderna? Jag hittar inga bänkningar av 250s och vill knappa in effekt vid respektive varvtal i Tracktimer. Även om din hoj är trimmad så är det bättre än inget, jag kan ju ta av några hästar vid varje tusental.

Kan du få tag på dynobilderna? Jag hittar inga bänkningar av 250s och vill knappa in effekt vid respektive varvtal i Tracktimer. Även om din hoj är trimmad så är det bättre än inget, jag kan ju ta av några hästar vid varje tusental.

Ska kolla om jag kan få det!

Det är ju just det som var grejen, dvs att den inte är trimmad utan helt original. "Our bike made 80hp all standard" Den lämnade alltså 80 som den kommer från Honda, och 84 med Samba-krökarna på.

Hur många andra hojar var det man hade som referens? För att bara jämföra en dåligt optimerad kit-hoj eller en med mycket slitna sådana mot en bra optimerad std-hoj med frächa prylar säger kanske inget om just hur kit-bitarna egentligen ska funka. För ett Jha, HARC-Pro eller vad man har ska normalt ge mer effekt mistänker jag starkt. Annars får nog deras mekaniker skickas på en utbildning hos Pålle..

Sen om den bänken visar andra siffror mot andra bänkar så hade den skillnaden varit kul att veta med. 80hk säger inget för andra om man inte kan bänka i samma bänk.

Det lustiga är att det var min idé att Skott skulle få med sig några extra pipor för sin bänkkörning. För han skulle bänka några andra emot orginalets och jag tyckte att som ytterligare referens skulle ett annat vara bra att ha att jämföra med när han ändå stod i bänken. Så han fick låna mina Sambas. Dom behöll han visst nu! :näsblod :D Jag bad Nordgren att han skulle få bänkpapprena med av Skott för att kolla in dom. Jag fick bara höra om dom 4hk i skillnad innan. Men Samba verkar rocka! :yoparty

Last edited:
Hur många andra hojar var det man hade som referens? För att bara jämföra en dåligt optimerad kit-hoj eller en med mycket slitna sådana mot en bra optimerad std-hoj med frächa prylar säger kanske inget om just hur kit-bitarna egentligen ska funka. För ett Jha, HARC-Pro eller vad man har ska normalt ge mer effekt mistänker jag starkt. Annars får nog deras mekaniker skickas på en utbildning hos Pålle..

Sen om den bänken visar andra siffror mot andra bänkar så hade den skillnaden varit kul att veta med. 80hk säger inget för andra om man inte kan bänka i samma bänk.

Det lustiga är att det var min idé att Skott skulle få med sig några extra pipor för sin bänkkörning. För han skulle bänka några andra emot orginalets och jag tyckte att som ytterligare referens skulle ett annat vara bra att ha att jämföra med när han ändå stod i bänken. Så han fick låna mina Sambas. Dom behöll han visst nu! :näsblod :D Jag bad Nordgren att han skulle få bänkpapprena med av Skott för att kolla in dom. Jag fick bara höra om dom 4hk i skillnad innan. Men Samba verkar rocka! :yoparty

Självklart har du rätt i det du säger. Det kanske är jag som är dum som förutsätter att folk har bra koll på sina hojar?! :D

Det märks att Henrik finns med överallt där det ligger en blåaktig dimma...

"I know Henrik would like to see how the different pipes compared as well,
the Luytens were dissapointing as they made the same peak power as standard but at higher revs, it was like the graph was moved along the page a lot less mid range, not good, maybe some ignition advance would have brought it back though?"

Last edited:
80 hk låter kanske lågt i jämförelse med andra bänkar men inte så lågt. Jag vet en Yamaha TZ250 från 03-04 som bänkades till 82 hk SAE helt standard.

Norrmännen bänkade en standard Honda RS125R-05 till 41.4 hk SAE.

Det får vara en riktig ljugarbänk om man ska mäta upp 90 hk på en standard 250 racer, det är ungefär vad de har på veven nämligen.

Sen som sagt, bänkörningar är ju ett sätt att mäta förbättringar i första hand, att bara bänka och säga "127 hk", säger ju egentligen ingenting. Men det verkar ju vara fina pipor som ger 4 hk bara sådär....:)

Ska kolla om jag kan få det!

Det är ju just det som var grejen, dvs att den inte är trimmad utan helt original. "Our bike made 80hp all standard" Den lämnade alltså 80 som den kommer från Honda, och 84 med Samba-krökarna på.

Toppen! :tummenupp

Ok, jag läste fel, det var John Blund-tid. :) Får du fram en dynobild från körningen med helt original-spec så är det förstås än bättre, då kan jag ta värdena rakt av.

*/ ?>
Back