Effekt??¨DAYTONA 595

Nicke T

Mer sommar åt hojfolket!
Gick med
11 Nov 2003
Hoj
Ducati 999s ,Vespa px 200
Hej.Någon som är vaken som kan svara på vad en Triumph Daytona 595 -97,
har för ursprungseffekt?? Jag är intresserad av en ,där de hävdar att den har 59 Kw,kan det vara möjligt :va Eller är den strypt då :va

Jag hade en -98 och om jag inte minns helt fel var det 96kw i den. Tror inte det skiljer något på -97 och -98 vad det gäller effekt i motorn.

kapten skrev:
Jag hade en -98 och om jag inte minns helt fel var det 96kw i den. Tror inte det skiljer något på -97 och -98 vad det gäller effekt i motorn.

Varför sålde du den?Var du inte nöjd med den?Jag är själv lite skeptisk mot engelskt,jag har alltid åkt japanskt.
Tack för ditt svar.Oratix

Oratix skrev:
har för ursprungseffekt?? Jag är intresserad av en ,där de hävdar att den har 59 Kw,kan det vara möjligt :va Eller är den strypt då :va

130 hk...räkna ut hur många kw de är får du göra själv! :)

Oratix skrev:
Varför sålde du den?Var du inte nöjd med den?Jag är själv lite skeptisk mot engelskt,jag har alltid åkt japanskt.

Jag körde ca 800 mil med den innan den vart stulen. Många säger att det är låg kvalitet på Triumphs grejor men det var inget som jag fick erfara.
Det enda strulet var att förra ägaren hade monterat något Hobbex larm på den som drog slut på batteriet hela tiden. Efter att larmet plockats bort var det aldrig något strul med den.
Försäkringen var helt ok, tror jag betalade 6 kkr Halv/helår. Det jag upplevde som negativt var insprutningen som reagerade sent vid gas pådrag och att växel lådan är lite klonkig och kräver en bestämd fot. Jag tyckte att den var lite otymplig och tung i vissa situationer, tex vid bankörning.
Det jag gillade allra mest med den var motorn som har en härlig karaktär och ett grymt ljud(med slip-on). Jag körde själv japanskt (Honda) innan jag byte till Triumph och den enda skillnaden jag upplevde var att det kom fram äldre gubbar med nostalgisk blick och säger något i stil med "Ä de en Trajja! Det var det snabbaste man kunde ha på min tid" :rolleyes:.

Last edited:
130hk?

Just det, 130 hk enl pappret i a f.

Har också ägt en 1998 T595. Jag gick från en TL1000s till denna, främst
p g a försäkringen. Sålde den igen 2002 när den slopades i IF's förmånliga
försäkring.

Det kändes som mindre krut än 130 pållar, något som många tidningar
också reagerade över. Bänkmätningarna varierade mellan 105-109 på
bakhjulet, ganska dåligt om det nu är 130 på veven.

Ljudet? Ganska fräckt, men går man från en V-twin så kanske man inte blir
jätteimpad. Jag vet inte varför, men jag blev heller aldrig riktigt "kompis"
med den. Kan inte peka ut exakt vad, det är bara en känsla. Eftersom jag är
en inbiten twin-lover så var det kanske fel av mig att skaffa en 3-pip.

Ska du skaffa en, se för helsike till att garantiåtgärderna är åtgärdade, t ex
klämmorna till bränsleslangarna INUTI tanken. Dessa lossnade för mig när
hojen gått ca 80 mil. På motorvägen. Tvärstopp och bogsering hem.
Försäljaren, MC-huset i Malmö, hade tydligen inte brytt sig om att kontrollera
garantiåtgärder. Det fanns även något med elektroniken som skulle justeras
eller bytas.

Bör nämnas att jag hade en splittny 1998 års modell, dock köpte jag inte
den förrän 2000. Den hade stått i lager i två år.

Lycka till!

Oratix skrev:

Före den senaste Daytona motorn var det en ganska tråkig växellåda. En den strul med dom första årsmodellerna vad det också, även om Sweedo har haft extra otur.
Jag har inte haft några problem överhuvudtaget (dryga 2000mil). Det enda jag kan klaga på är bakdämparen (som Sweedo har bytt) när man kör bana, hur man än skruvar på original känns det inte rätt (okej, detta är väll lite överkurs…).

Mitt tipps är att kolla på årsmodell –02 och framåt, kostar inte mycket mer men ger mycket mer. Ny motor, annan styrgeometri... osv

(Jag svarade visst inte på frågan…)

Oratix skrev:
Man ska vara skeptisk mot engelskt.
Jag säger inte att alla exemplar är kassa men jag hade en del strul med den -97a jag hade. Fick byta startmotorkoppling två gånger, lager till kopplingskorgen pajade och orsakade några avslagna kuggar på ett drev i växellådan, oljeläckage, dåligt elsystem (kass jordning orsakade att ecu'n resetta när man körde startmotorn => svårstartad) fixades med extra jordkablar. Freewheel var mitt andra hem (Triumph-meckar för den som inte vet det).

Skulle jag köpa en tidig årsmodell av Daytona (97-98) skulle jag hellre köpa en som gått långt än en som har få mil på mätarn. Den senare har förmodligen stått mycket på verkstad.

59kW är strypt. Stod så i mitt regbevis också.
Sålde när försäkringen blev dyr. Det fanns bättre hojar för samma försäkringskostnad.

triple skrev:
Före den senaste Daytona motorn var det en ganska tråkig växellåda. En den strul med dom första årsmodellerna vad det också, även om Sweedo har haft extra otur.
Jag har inte haft några problem överhuvudtaget (dryga 2000mil). Det enda jag kan klaga på är bakdämparen (som Sweedo har bytt) när man kör bana, hur man än skruvar på original känns det inte rätt (okej, detta är väll lite överkurs…).

Mitt tipps är att kolla på årsmodell –02 och framåt, kostar inte mycket mer men ger mycket mer. Ny motor, annan styrgeometri... osv

(Jag svarade visst inte på frågan…)
Satan vad du har koll på min hoj dårå! :va
Mekaniken är en sak att kolla upp på alla äldre Trajjor.
Sedan är den ingen raket eller speciellt smidig hoj men har dock lite karaktär jämnfört med andra märken och nyare Trajjor.
Köregenskaperna vinner otroligt mycket på en bättre bakdämpare fast den höga vikten gör att ekipaget ändå strävar i tangentens riktning i kurvorna. Det gäller att klänga en del...

Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...