Effektökningstankar

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
På lillkinesen - 700CL-X Sport - har jag bytt avgassystem till något ganska öppet och med en fusk-katalysator.
Hojen går bättre med mer klös nu, men det knallar o poppar duktigt.

Min tanke, eller mina tre alternativtankar då - hojen går väl snålt nu då, vilket ju är jäääättedumt i längden, så antingen en ECU-mapp med mina mods inräknade, en piggy-back som väl (?) bara justerar bränslemängden per varvtal, eller en fullständig mappning i bänk.

OM det handlar främst eller enbart om för klent med bränsle, räcker det väl egentligen med en simpel piggyback...väl...eller?
Det är inte mycket dyrare med en färdiginställd ECU iof heller.

Generellt sett så är ju bänkningar bättre än generella mappar. Kan du ändra i ECU så skulle jag säga att det är bänken som gäller.

Fast om det är kinajunk så kanske det finns en del annat att göra först, hur ser tex kanaler mm ut, är det mycket kanter, gjutskägg mm som stör flödet? Isf borde det putsas bort först.

Avgasknallar kan du ju få av oförbränt bränsle i avgasröret också och otäta skarvar på avgasröret .
Enda riktig svaret hur motorn går fett/magert får du väl genom en bänkning med lambdamätning allt annat är gissningar sen avgör du väl själv vilken väg du går efter det.
Bara byta avgasrör är ju ingen supertrimning direkt så jag vet inte var du strävar efter med ”effektökningstankar”?

Som vanligt när det ska trimmas med luft och buller på en relativt modern och sannolikt avgasrenad hoj - börja med att kolla att hojen inte har ett sådant där system som pumpar friskluft från luftburken via en kanal i toppen till avgassystemet.

Sådana system är till för att förbränna bensinrester innan de når katalysatorn och de är ofta orsaken till avgasknallar och ”rumble” på de-cattade hojar. Det är dessutom meningslöst att bänka en hoj med ett sådant system aktivt, eftersom du kommer att få felaktiga AFR-värden.

Tyvärr trycker tillverkarna av avgassystem inte tillräckligt hårt på detta, men de-cattning innebär för mig obligatorisk pluggning eller annan avaktivering av AIS, PAIR och allt vad de kallas.

Här är en effektökningstank:

View attachment 520000

Den absolut vanligaste är dock denna. Ger minst 30% högre effekt efter två flarror.

ca58e5b3d9be731927a239206cc5b034.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Den absolut vanligaste är dock denna. Ger minst 30% högre effekt efter två flarror.

ca58e5b3d9be731927a239206cc5b034.jpg

Upplevd effekt förvisso, men det ska man inte underskatta!
Hur många är vi inte som tycker hojen har fått mer effekt när det låter häftigare än originalet? 😎

Upplevd effekt förvisso, men det ska man inte underskatta!
Hur många är vi inte som tycker hojen har fått mer effekt när det låter häftigare än originalet?

Exakt, när det i 99 fall av 100 innebär MINDRE effekt!

Har själv förfallit till det ibland när jag tar ur dbkillern ur titanakrapovicen på F800-an… men det är ju mest på avslag som den låter fränt. :va

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...