Effektökning på XT 125

• Thread starter Thread starter Sorge
  • Start date Start date

Sorge

Guest
Skulle behöva lite tips på hur man kan på ett enkelt och billigt sätt kan krama ur lite mer pulver ur min XT,den är ju så jefla seg i nu läget...Har tittat på Slip ons och det är ju billigt men är det lätt att montera på hojen,Har ingen erfarenhet av sånt..Så skulle vara trevligt med tips!

Sorge skrev:
Skulle behöva lite tips på hur man kan på ett enkelt och billigt sätt kan krama ur lite mer pulver ur min XT,den är ju så jefla seg i nu läget...Har tittat på Slip ons och det är ju billigt men är det lätt att montera på hojen,Har ingen erfarenhet av sånt..Så skulle vara trevligt med tips!
Slip on är nog det lättaste du kan montera på en hoj..:)

Slip-on, öppet filter (bestycka om förgasaren).

Om du vill göra mer än så kommer det kosta dig ganska mycket pengar

Det är det jag är rädd för,Min ekonomi är nere på farligt låg nivå,och jag måste även ha råd med styrhöjning... :va

Sorge skrev:
Det är det jag är rädd för,Min ekonomi är nere på farligt låg nivå,och jag måste även ha råd med styrhöjning... :va

Det är überlätt att sätta på ett slipon.

Men det är svårt att få någon riktig effekt ur den hojen. Möjligtvis slipon, öppnat luftburk, bestyckning, modifierad topp, förgasare mm.

Kolla vad det sitter för motor i den, kan vara en känd Yamaha motor, dvs att trimcylindrar mm kan finnas tillgängligt.

Sorge skrev:

köp någon ljuddämpare till en fiddy kostar ju typ 200...

Sök och du skall finna. det finns en tråd om det här.
Kontentan därifrån var att det finns diverse trim till den, eftersom att det är en ttr-motor.
150cc, vassare kam som behöver större förgasare (kanske 26 mm), lättat svänghjul och sliponet från giannelli är väl det som kanske kan höja effekten. Då är du uppe i ca 10 tusen och några få ponnys till. Det finns massor av lulllull, men inte mycket som ger hästar då.
Det finns en ljuddämpare (på procycle) som jag inte är säker på om den passar pga ramen. Den är extremt liten och antagligen inte i närheten av vad lagen tillåter, ser ut som minicrossdämpare ungefär.
Original på XT så går avgasröret inkl. katalysator under motorblocket, giannellit går på höger sida om cylindern och passar till resten av ram osv, men den lilla minicrossdämparen är jag osäker på.

Kolla på http://www.procycle.us/
och på giannelli. Finns även bild där, hojen ser fräsch men liten ut där.

Men har du äckligt mycket pengar som du inte vet vad du ska göra av så släng iväg en order! Vore kul att höra hur den gick sen...
Mvh Jens

Nyheter
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!