efeckt lujdämpare

Rauken

Take me to bed or lose me forever!GIRLS
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Innerlake
Hoj
Husaberg 670e /SM -02
Vilken dimension har ett fp/gosht/acrapoviic/fmf och andra på sina primär rör??
i övrigt så så har dom bara raka rör med absortions funktion till ljudämparen.
Håller på att bygga eget system,för att jag anser att det inte finns nåt system som skulle passa min "streatfightermotard"..
Ge mej några tips på hur jag ska tänka när jag bygger.
Prleeees!!.
ps kommer att bygga en platt ljudämpare under skärmen

10 i höjd 40 i längd o 25 bred..
ge mej tipps om vad jag ska tänka på o inte
 
Spännande!!

Titta på Aprilias nya 450-motard, den har dämparen under sadeln.
Den 450 som kördes i SM-VM hade en rund ljuddämpare men den
version som motorjournalister vallas runt på har en grymt snygg lösning.

Jag har bara två bilder...
 

Bifogat

  • ApriliaMxvSxv-5501-006-f.jpg
    ApriliaMxvSxv-5501-006-f.jpg
    30.9 KB · Visningar: 94
  • ApriliaMxvSxv-5501-013-f.jpg
    ApriliaMxvSxv-5501-013-f.jpg
    45 KB · Visningar: 88
Det är ungefär en sån där jag har byggt.Jag tänkte mer på vad för motstånd/flöde man bör ha,eller behöver man bara beakta själva ljuddämningen?
 
Rauken skrev:
Det är ungefär en sån där jag har byggt.Jag tänkte mer på vad för motstånd/flöde man bör ha,eller behöver man bara beakta själva ljuddämningen?

Jag kan börja spekulera:
För en fyrtraktare på höga varv så gäller att luftflödet genom motorn skall
vara så högt som möjligt för att gynna hög effekt.
Grova rör, bibehållen (hög) temperatur på avgaserna, inga snäva krökar etc.

Detta medför också att ljudnivån blir H Ö G .
Ett exempel är att titta på hur avgassystemet på en GP-hoj
ser ut och fundera över ljudnivåerna på dessa.
Höga varv, högt flöde = hög effekt = hög ljudnivå.

Nu finns det ju alltid undantag och specialfall som krånglar till det.
Motorn ska även gå bra på låg- och mellanvarv.
Många strävanden mot hög effekt lyckas men effektregistret blir smalare och
låg- och mellanregister blir klenare.
Alla hojjar går inte bättre med öppnare filter och luftburk, särskillt inte på
lägre varvtal. Grenrörskrökarna på t ex honda 650 ser inte ut som vissna
tulpanstjälkar av en ren slump. Det handlar bl a om att på låga varv utnyttja
avgaspulserna för att ventilera ut avgaser.

Mitt högst ovetenskapliga råd är att använda originalgrejjer fram till dämparen och bygga så öppen dämpare som ljudnivån tillåter.
P.
 
Vad jag kommer ihåg av det där så är det svårare än vad man tror med avgassystem på fyrtaktare. När effektpulsen rör sig från cylindern och ut genom avgasröret så uppstår ett vacuum efter denna puls. När pulsen lämnar ljuddämparen studsar vacuumet tillbaka och rör sig tillbaka mot cylindern. För att få en effektiv ljuddämpare måste man se till att vacuumet når cylindern (avgasventilerna mer exakt) samtidigt som dessa öppnas för att släppa ut avgaserna efter förbränningen eftersom vacuumet då hjälper till att dra ut avgaserna ur cylindern. Att få till denna timing utan avancerad mätutrustning tror jag är svår eftersom det handlar om bråkdelar av en sekund. Dock vet jag inte hur mycket effekt vi pratar om som kan vinnas eller förloras här men om du jämför med expansionskammaren på en tvåtaktare så är det ganska avsevärda siffror.

//Eric
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top