Eddie Meduza

Errol var ett musikaliskt geni, han gjorde mycket seriös (och jävligt bra dessutom) musik från början men det styrde ju iväg till runk-n-roll eftersom det var bara det raggarna ville höra.

Det gjordes ett fyra timmar långt minnesprogram om honom på radio där en gammal fjälla, bandmedlemmar och till och med Bert Karlsson var med och berättade om de sidor av Errol som väldigt få hört talas om.

Jag har dessa på datorn så om någon vill ha dom så skicka ett PM, mycket intressant och roligt blandat med massa Eddie-musik och sketcher.:tummenupp

Synd att karln endast minns för sina snusklåtar men det har han väl till stor del sig själv att skylla för.

Det här har jag hört många gånger. Att han var ett musikaliskt geni. Det är ett bevis på att olika människor har olika definitioner av musikaliskt geni.

eddie har gjort mycket bra och mycket dåligt. många av hans låtar är väldigt samhällskritiska dock blanade med mycket snusk. och visst kan man tycka att mycket av snusket är skit om man vill , men innan man har hört dom seriösare låtar han gjort så skall man kanske inte helt och fullt såga honom.

Jag är 40 och gillar honom fortfarande.
Hans spelning på "Gubbakulan" -83 eller -84 gjorde mig "hooked for life".

...sedärja - Gubbakulan.....själv är man ju uppvuxen ganska precis intill......å född ungefär samtidigt som du då ju....

Dock har jag aldrig kunnat förlika mig med mr Meduza´s musik.....

Han bräkte fram könsord på någon påhittad bonna-dialekt så folk skrattade, det är allt.

Ja, vilken idiot.

Och sen kommer Hasse Alfredsson och säger samma sak, och då är det jätteroligt!

:tummenupp

Det här har jag hört många gånger. Att han var ett musikaliskt geni. Det är ett bevis på att olika människor har olika definitioner av musikaliskt geni.

Japp, och det är viktigt att ha stor respekt för andras åsikter, även när de inte är samma som ens egna.

Jag har med andra ord stor respekt för att du är totalt ute och cyklar och inte har ett rätt. :D

Alla har åsikter om Eddie Meduza. Kan säga att han inte var någon favorit under en massa år. Fick punkarjävlar spelad för mig ett par hundra gånger för mycket på diverse förfester, av någon anledning... och annars inte så mycket annat än vulgobitarna. Men börjar man lyssna så inser man att han fan var en av de få i Sverige som kunnat spela riktig rock'n'roll. Jäkla fingerspetskänsla på karlfan. Varvat med samma fullträffar i diverse andra genrer.

Könshumorn sedan, ptja, den är ibland rolig men oftast hade man kunnat vara utan den. Och en jäkla massa bottennapp lyckades han också med. Inte så konstigt med tanke på det liv han levde. Upp ur skiten och så ner igen med ett magplask, och ingen brist på folk som ville dra ner honom heller tror jag. Han betalade andra bättre då än när han försökte sköta sig och göra musik. Men att han hade en sjujäkla talang, det kan man inte ta ifrån honom.

Notera att de som säger annat är de som inte lyssnat själva. Trettio sekunder vid en raggarbil så har man en komplett åsikt färdig och klar och kan ge sig in i diskussionen - praktiskt! :tummenupp

Last edited:
Tja du... Eddie gjorde en jävla massa skit... Men han gjorde en hel del bra grejer också. Och han var en jävel till hittepåare, låtskrivare och artist. Visst är det könshumorn och runketirunket han är mest känd för, men det fanns fler sidor av karln och det är dem jag minns och gillar. En del av de mindre låtarna kan förvisso vara kul de med ibland, men en stor del är bara löjligt. Men so what? Gillar man inte eländet är det ju bara att ge fan i att lyssna.

Ni som inte gillar Eddie, är ni stolta över precis allt som era favoritartister gjort?
Inse att mannen var mer än bara misstag och kiss-och-bajshumor. Vilka artister och kändisar, både idag och förr, har inte både knarkat och supit? Det är fler än Eddie som dött av skiten, men det är bara han som var en omogen alkis? Skärpning.

Han var ett geni, och han hade en enorm fantasi. Visst kunde han nyttjat sin gåva bättre, men alla gör vi misstag. Jag tycker ändå att han är värd en skål och ett tack.

Sen om jag skulle säga att jag lyssnar på honom... Äger inte ett enda album eller band. Har hört ganska mycket av honom, och har ett par enstaka låtar sparade på någon blandskiva någonstans. Samma låtar finns på ipoden. Flera av de bättre, någon enstaka mindre seriös. Lyssnar inte på dem alltför ofta, men de finns där. Så även om jag inte är den mest aktive lyssnaren så finns hans musik i min närhet om jag skulle känna för att plocka fram den.

[YOUTUBE-ID]PUeE3TrLqYQ[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]_vicsWHNLCE&feature=related[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]u2RKJCBSHlc[/YOUTUBE-ID]

Laddade precis upp den här, lyssna och njuuuut!

[YOUTUBE-ID]mAP-JfPcmy8[/YOUTUBE-ID]

Hehe, den här är lite småskön den med:D

[YOUTUBE-ID]7O_RKIiOAv4[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär