ECU ooptimering, vad ska man ha?

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Hoj
919 turbo
ECU optimering, vad ska man ha?

Ingen verkar fatta vad jag skrivit så jag förtydligar mig
ECU optimering - kallas nog seriell tuning egentligen

Går ut på att man trimmar bilen via OBD2(diagnosutaget)
Någon som har erfarenheter av detta?
Det ska efter vad jag förstått vara bättre än att köpa en dieseltrimbox.

Bilen det handlar om är en Skoda 2.0 TDI 140hk

Priserna varierar rätt krafrigt och är generellt dyrare än en dieselbox

De flesta vill ha 6000:- för en enhet som är färdigprogramerad.
http://www.tekniktema.se är bland de billigaste men där måste man först ladda ner bilens "orginalfil" för att sedan skicka iväg den via mail och man får sedan tillbaka en ny "optimerad" fil som man själv lägger in.

Vad är de egentligen man gör när man optimerar filen eller är de bara nåt försäljningsknep för att folk ska tro att man optimerar just min personliga fil?
Jag vill ju tro att dessa företag köper en fil som de sedan kopierar..?

Last edited:
Ja, inte fan sitter de och optimerar varenda fil inte. Färdiga parametrar finns till enskild bilmodell.
Bättre än en box är det ju så klart, om du frågar de som säljer dessa optimeringar :D
Det är ju ungefär samma sak med en box, ett annat programmerat chip med overridefunktion som gör att bilens ecu läser av detta istället för originalet.

Så har jag förstått det åtminstone, sen om det är rätt är en annan femma :va

Vissa hävdar väl att med boxtrim så lurar man styrenheten (ja de är nog rätt) och bla. soppatrycket och turbotrycket ligger onödigt högt hela tiden, medans med Optimering händer inte detta.. i onödan alltså.

Det vettefan, det stämmer ju garanterat inte i så fall med ALLA boxar eller ALLA ECU-optimeringar.
Men jag låter det vara osagt, jag tillförde med andra ord ingenting i vanlig ordning :D

Abtruse jobbar väl med sånt där, släng iväg ett PM vettja.

Vissa hävdar väl att med boxtrim så lurar man styrenheten (ja de är nog rätt) och bla. soppatrycket och turbotrycket ligger onödigt högt hela tiden, medans med Optimering händer inte detta.. i onödan alltså.

Mig veterligen manipulerar man sällan (aldrig) turbotrycket i en dieselbil. Man ger bara pumpen order att spruta in mer soppa.
Jag kör med enklaste sortens "box" och det funkar alldeles förträffligt. Iofs en gammal V70 med Audifemman i, din nyare kanske behöver nått mer komplicerat.

Sent from my X10i using Tapatalk

Mig veterligen manipulerar man sällan (aldrig) turbotrycket i en dieselbil. Man ger bara pumpen order att spruta in mer soppa.

Sällan är det säkert, men de nyaste bilarna kan man köpa boxar som även ökar turbotrycket, har jag läst... sen om de stämmer vet få.

De jag är ute efter är att få veta den egentliga skillnaden mellan dessa två effektöningar.
Är de verkligen så att vissa motordelar ligger på låt säga 120% om man kör med box?
Finns de risker med att byta ut "styrfiler" i ECU´n? tex. att man en dag inte får igång bilen pga att nån "fil" har pajat? eller att ersättningsfilen från tuningfirman är trasig..

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år