ECU och förgasarhoj...

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hej!
Har en Kawasaki ZX6R 1998 som jag rejsar i CLassic racing. Tänkte ge den en duvning med portning och kanske kammar om jag hittar några. Och då man vill ha MYCKET effekt så lurar jag på ECU:n. Kan man trimma den?

Minns att polaren/konkurrenten Thomas Grandell hittade MASSOR av pållar när han trimmade en SRAD-Suzuki när han fick på en "race-ECU". Om man inte har en "race-ECU" kan man göra om en standard ECU till en "race-ECU"?

TJO!!!
 
ett dyna 2000 system är kanske vad du söker?
 
Med en del system kan du laborera med olika tändkurvor beroende på varvtal.
Dyna2000 som föreslås ovanför är väl ett sådant med gott rykte.
Du kan aldrig "mappa" så som man gör med insprutade hojar där du optimerar/lurar bränslesystemet.
Förgasarna får du få till med lågfart, mellanregister och fullgas med munstycken, shimsade nålar(om de inte är ställbara), luftfiltervarianter och trattar om du inte har vakuumfuggar.
Tajma? kammar funkar ju oavsett bränslesystem så kan du göra det så finns lite effekt att hämta utöver lyft och duration.
Lycka till!
 
Med en del system kan du laborera med olika tändkurvor beroende på varvtal.
Dyna2000 som föreslås ovanför är väl ett sådant med gott rykte.
Du kan aldrig "mappa" så som man gör med insprutade hojar där du optimerar/lurar bränslesystemet.
Förgasarna får du få till med lågfart, mellanregister och fullgas med munstycken, shimsade nålar(om de inte är ställbara), luftfiltervarianter och trattar om du inte har vakuumfuggar.
Tajma? kammar funkar ju oavsett bränslesystem så kan du göra det så finns lite effekt att hämta utöver lyft och duration.
Lycka till!

Japp, där är jag med. Vad är det man gör när man "flashar" ECU:n? Något jag är intresserad av?
 
Last edited:
Om man vill ha vassare tändläge kan man flytta pickupspolen men då blir det statisk i hela registret.
 
Japp, där är jag med. Vad är det man gör när man "flashar" ECU:n? Något jag är intresserad av?

Nu cyklar jag på jävligt tunn is med en ko på pakethållaren, men, jag tror man slarvar lite med nomenklaturen ibland.
Alla "smarta" saker har någon form av flashminne, så även t ex en Dyna2000-enhet.
Om man då kopplar den till en dator och laddar in en tändkurva baserad på varvtal och andra egenskaper hos sin speciella motor så får man en optimerad tändkurva som svarar mot gaspådrag/varvtal.
Då har du programmerat om ditt flashminne i enheten, hence "flashat" den.

Hit me!
 
Fast man behöver nog inte jaga sig blå efter extra hästar med ändrad tändkurva. När det begav sig och jag bodde vid dynobänken kunde jag hitta två hästar vid varvtalet maximalt vridmoment från en motor med 130 hästar på slangen med lite tidigare tändning. Nackdelen med de nyfunna extrahästarna är att motorn kan bli lite känsligare för oktantalet. Som man säger, bättre sent än aldrig.
 
Fast man behöver nog inte jaga sig blå efter extra hästar med ändrad tändkurva. När det begav sig och jag bodde vid dynobänken kunde jag hitta två hästar vid varvtalet maximalt vridmoment från en motor med 130 hästar på slangen med lite tidigare tändning. Nackdelen med de nyfunna extrahästarna är att motorn kan bli lite känsligare för oktantalet. Som man säger, bättre sent än aldrig.

Så, ska man hitta pållar i en gammal ZX6R gör man det med portning, komp och vassare kammar. Och inte i ECU:n?
 
Så, ska man hitta pållar i en gammal ZX6R gör man det med portning, komp och vassare kammar. Och inte i ECU:n?

Det beror alldeles på hur man är lagd. Själv hatar jag numera att mecka med sönderkörda prylar, slitage är något man får leva med men brusta kolvbultar, tappade ventiler och brända kolvar är så jämra tradigt. Att köra är betydligt roligare än att slanta upp för trasiga saker. Det finns väl någon slags gyllene medelväg - men att hitta dit brukar också blir dyrt. Att vinna är ju kul men det finns bara så mycket plats för fåniga plastpokaler - de största åker nog snart till återvinningen. Vann man däremot $1,000,000 per tävling vore det ju en helt annan sak, då skulle någon annan få skruva! :)

Andra året efter det jag börjat tävla... kostnad, närmare $50,000 dvs jäkligt dyra pokaler. Mest pengar vinner oftast.
trophy99.jpg
 
Med bästa möjliga bränsle kan du ju ha lite högre komp/tidigare tändning utan allt för stor risk och med racekammar och/eller lättat svänghjul/kolvar/stakar/ventilmekanism kanske du kan/vill/behöver varva lite mer än vad std ECU tillåter. Driftsäkerhet är ju bra men en racemotor behöver ju inte kunna gå 10 000 mil.

Hittade Grandell "massor" av effekt med ECU på en SRAD så var det nog hur som helst genom ökat maxvarv.
 
Hade inte de sista årsmodellerna av srad insprutning? Så det inte är den du jämför med.
 
Vi hittade drygt 10 HP i en gammal 600 ninja bara genom att få till förgaseriet ordentligt vill minnas från 106-117hp på slangen och ett bättre jämnare register..
 
Det ger givetvis betydligt mindre i effekt att bara justera tändningen på en förgasarcykel än att både justera tändning och bränsle på en sprutcykel. Men tänker man sig köra på racesoppa och är så snabb som du är så hade jag absolut kunnat tänka mig att gräva i tändningsträsket.

Några original kit-tändningar lär väl inte gå att uppbringa och original går inte att programmera om. Jag hade kollat med https://www.ignitech.cz/en/vyrobky vad de kan erbjuda. De har tillverkat tändning och sprut för raceåka länge så de kanske kan trolla fram något.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top