Ecover. Miljövänlighet - Men till vilket pris?

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Supermotarrrrd
Tassade ner till Maxi precis för att inhandla diverse varor. Gick igenom djungeln av tvättmedel och stannade till vid en för mig tidigare okänd produkt. Ecover laundry detergent. Ett miljövänligt, maximalt nedbrytningsbart tvättmedel som tvättar oljeskadade fåglar, sjunger godnattsagor för föräldralösa rävungar och räddar regnskogarna. :tummenupp
Okej där överdrev jag lite. Men miljövänligt skulle det visst vara så det förslår. Jag är helt pro ekogrejer. Och det luktade ga fräscht av lavendel. Nu har jag några fårgor:
1 - Kan ett hypermiljövänligt tvättmedel vara bra på att ta bort fläckar?
2 - Miljövänligt - Visst. Men hur vänligt lär det vara mot mina kläder?
3 - Kan man som kille använda ett tvättmedel som luktar lavendel?
4 - Är det motiverat att betala 89 kronor för en flaska på en liter?

Punkt 3 är jag osäker på, fanns den inte med Dieseldoft, alt tjära?

Hittils har jag alltid blivit gruvligt besviken på dom miljövänliga medel jag har provat, utom en citronavfettning som var nästan för bra.

Men prova för all del en flaska, utvecklingen går framåt!

Så länge skiten är giftigt för omgivningen så blir grejjerna rena. Tvärtom så luktar de bara gott på sin höjd. Men testa, det kanske räcker om du får din svettlukt om du inte rullar runt i gräset för ofta.
Det är iaf min erfarenhet.

Välj en produkt som är miljömärkt med en märkning där man också ställer krav på kvalitet på produkten i märkningskriterierna. Då får du en produkt som funkar, som inte bara bryts ner lätt efter att den är använd.

Allt vi använder innebär någon form av belastning på naturen, använder du ett medel som är "miljövänligt", men som inte gör det du har köpt den för, belastar du mer eftersom du högst troligt använder mer av produkten eller till och med använder en annan. Också!

Miljömärkta produkter ska göra jobbet OCH vara bättre för miljön än icke-märkta alternativ.

I övrigt, när det gäller kläder, så tvättar vi generellt sett för mycket och använder alldeles för stora mängder tvättmedel.

lavendeldoftens gayindex är inte särskilt högt.
Din oro för fläckar på kläderna tyder dock på löjligt lågt manlighetspoäng.

Tvättmedel baserade på såpa och citron funkar kanon.

Hej Bullen

Jag skall köpa motorcykel och ser att Sukizaki har en modell med 200hk som väger 160kg och går jättefort. Eftersom jag är en HD-fantast undrar jag därför.

1. Kan en motorcykel som väger under 300kg verkligen gå att köra på, den måste ju bli otroligt vinglig med så lätt chassi?
2. Japaner bygger ju bara dåliga kopior, den har knappast någon kvalitet va?
3. Eftersom min HD endast gör över 100Km/h i nerförsbacke så måste det vara falsk marknadsföring, inget är ju bättre än en HD!?

Tekniken går framåt...

Ecover har ingen miljömärkning.
Märkligt...
Vad "miljö" inriktad profilering kan göra för uppfattningen av produkten

Ecover har ingen miljömärkning.
Märkligt...
Vad "miljö" inriktad profilering kan göra för uppfattningen av produkten

Har stått en del om det på olika forum. Jag reagerade inte ens över det först. Egentligen vill jag mest ha ett tvättmedel som är snällt mot kläderna och som är flytande, då det är lättast att dosera och ha att göra med. :)

Såklart är ekogrejen ett plus. Och tvättmedlet kan ju faktiskt vara miljövänligt, även om det inte är miljömärkt. Ska visst ha blivit riktigt populärt i Japan. Och japaner brukar ha bra koll på saker som fungerar. :)

Nu är det så att Ecover kommer från Holland. Eller där nånstans.. Belgium ligger väl i Holland? Men dom kanske inte har samma med miljömärkning och så som vi har?

Här har du information om EU:s miljömärkning av produkter, vilka produkter som kan märkas och vilka som har en märkning. OM du är intresserad.

kör med Skona tvättmedel , vann plus test, och det är svanenmärkt.

Köp det med mest varningstexter på, det är det enda som fungerar.
du har så fel
FEL FEL FEL

Prova Skona , tvättguru min morsa rekomendera det och japp hon har rätt.
Jag köper inget annat märke nu längre.

Last edited:

du har så fel
FEL FEL FEL

Skona tvättar rent. Det håller jag helt med om. Men det är inte direkt skonsamt mot kläderna. Jag upplever att tyget blir strävt och sprött. Känns som att det tunnas ut. Kanske bara är för att jag inte kör med mjukmedel eller liknande. Jag vart först rädd att det åt upp fibrerna. :P

du har så fel
FEL FEL FEL

Jag kör med sånt där miljövänligt skit i stugan då vi har köksavloppet kopplat till stenkista och huset ligger 10 meter från vattnet= Jag vill inte bada i gifter. Men det är fan inte bra någonstans jämfört med vanligt diskmedel och då lär det vara lika illa med tvättmedel?
Via skulle ju inte få säljas om det vore farligt dessutom, rent blir det också.

Skona tvättar rent. Det håller jag helt med om. Men det är inte direkt skonsamt mot kläderna. Jag upplever att tyget blir strävt och sprött. Känns som att det tunnas ut. Kanske bara är för att jag inte kör med mjukmedel eller liknande. Jag vart först rädd att det åt upp fibrerna. :P

i plus test så var Skona det tvättmedel som slet minst på fibrerna. Vad jag hört men ska se om jag kan googla fram hur det ligger till.

edit : intressant läsning
http://www.cint.se/sweden/Asp20/auto_arkiv.asp?type=1&id=839

test fakta
http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=26700
http://www.testfakta.se/img/2008/3/26/26701.pdf

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen