EBR till salu i Sverige!

Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Såg på blocket att det finns EBR till salu på hemmaplan!

Buells grundare nu med nytt märke, EBR (Erik Buell Racing).

Intressanta maskiner som verkar ha lite smågrejer att reda ut men har utséendet med sig och enligt (amerikanska :hihi) youtubetester så levererar dom!

Jag tycker det verkar lovande, vi har nog en nykomlig på marknaden som stannar ett längre tag än sin föregångare!

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=ebr&cg=1140&w=3&st=s&ps=&pe=&rs=&re=&c=0&ca=11&is=1&l=0&md=th

061314-2014-erik-buell-racing-1190rx-ruiz140611107151_web.jpg

(Jag har inget som helst att göra med varken EBR eller företaget som säljer dom i Sverige)
 
Last edited:
God morgon :hihi

EDIT;
För att vara snäll så kan jag väl nämna varför den är ointressant för mig.

1; Ingen ABS, kommer på -15 modellerna har jag för mig.
2; Tung.
3; För lite effekt.
4; Byggkvalitén var "mjeee" när jag klämde på den på mässan.
 
Last edited:
EBR är ju en rejäl underdog- även exklusiva saker som MV agusta är ju massproducerad tjohejsangrejs i jämförelse med EBR- får ju ge Erik B en stor eloge att dra igång en så pass stor grej som en mc tillverkning (innan med "hd" i ryggen så var ju hans liv enklare....)
så själv är jag sketaglad att ngn gör en så pass kompetent mc med de medel EBR har!! hoppas att han håller tillverkningen igång och växande.
såg ett reportage i Performance Bikes för nått år sedan om deras racer- saaaatan vad rå den såg ut, det som var gjort med den cykeln var skapat av händer och handverktyg och en satans massa entusiasm, att den sen inte hamnade bland bottenskrapet på Macau var ju inte kattskit heller.

//jj
 
Varför pekar röret rakt upp i luften som en skorsten? Oljebrännarlooken..
 
Nakenmodellen kändes mer intressant. Men frågan är hur försäkringen hamnar, 185HP på 188KG otankad. Om Bilsport MC och Svedea tar emot den går det nog.

EBR1190SX.jpg
 
God morgon :hihi

EDIT;
För att vara snäll så kan jag väl nämna varför den är ointressant för mig.

1; Ingen ABS, kommer på -15 modellerna har jag för mig.
2; Tung.
3; För lite effekt.
4; Byggkvalitén var "mjeee" när jag klämde på den på mässan.

Precis som med jänkar-bilar alltså? :)
 
God morgon :hihi

EDIT;
För att vara snäll så kan jag väl nämna varför den är ointressant för mig.

1; Ingen ABS, kommer på -15 modellerna har jag för mig.
2; Tung.
3; För lite effekt.
4; Byggkvalitén var "mjeee" när jag klämde på den på mässan.

Jag googlade lite och 190kg våtvikt otankad och i gatutförande är väl inte tungt i sammanhanget?
Fattade jag rätt är det 3kg lättare än Panigale och den har väl inte direkt gjort sig känd som fläskig?
Ett vrid på 137 påstådda Nm mot Panigales 117 låter inte kattskit heller.
 
Nakenmodellen ser fett intressant ut
klart snyggare än KTM's 1290 duke (om man byter rykrör dvs , det ser fan fördjävligt ut på EBR'en)
Lär vara ungefär samma lika prestandamässigt som Kåtten

Tveksamheten är väll vid service och garantier tills dom fått igång ett vettigt handlarnät
 
Jag googlade lite och 190kg våtvikt otankad och i gatutförande är väl inte tungt i sammanhanget?
Fattade jag rätt är det 3kg lättare än Panigale och den har väl inte direkt gjort sig känd som fläskig?
Ett vrid på 137 påstådda Nm mot Panigales 117 låter inte kattskit heller.
Det beror på lite hur man "tänker".

Jag tycker att det ska skilja mer än 5kg mellan en hoj från 2003 och en från 2014 (~213 för min och ~207 för ebr). Värt att nämna är att jag har ~2 liter mer i soppa körklar också.

Zx-10r väger 201kg. Någonstans där tycker jag att man ska ligga. ~200kg körklar.
 
Jag har alltid haft svårt för Buell's design, och EBR-cyklarna är inte bättre imo...
 
EBR är ju en rejäl underdog- även exklusiva saker som MV agusta är ju massproducerad tjohejsangrejs i jämförelse med EBR- får ju ge Erik B en stor eloge att dra igång en så pass stor grej som en mc tillverkning (innan med "hd" i ryggen så var ju hans liv enklare....)
så själv är jag sketaglad att ngn gör en så pass kompetent mc med de medel EBR har!! hoppas att han håller tillverkningen igång och växande.
såg ett reportage i Performance Bikes för nått år sedan om deras racer- saaaatan vad rå den såg ut, det som var gjort med den cykeln var skapat av händer och handverktyg och en satans massa entusiasm, att den sen inte hamnade bland bottenskrapet på Macau var ju inte kattskit heller.

//jj

Har inte han en stor indisk tillverkare i ryggen nu?

Han kanske gjorde bra ifrån sig i Macau men i USA körde hans 1190cc i 600 klassen...

Dom nya ser ju mkt bättre ut jämfört med tidigare modeller men jag köper en när alla andra konkat...
 
Har inte han en stor indisk tillverkare i ryggen nu?

Han kanske gjorde bra ifrån sig i Macau men i USA körde hans 1190cc i 600 klassen...

Dom nya ser ju mkt bättre ut jämfört med tidigare modeller men jag köper en när alla andra konkat...

Jo det var någon indisk tillverkare som har gått in med pengar
 
Jag gillar nakenmodellen riktigt mycket och den är nog ganska fantastisk att köra med. Dessa borde falla mycket i pris, en 2-3 år gammal sx vore något kanske?
 
Oerhört fulT med skivan fäst direkt i fälgen... Alldeles för futuristiskt för min smak, gillar nutiden med lite kanter och former... Framtiden tycks vara cirkulärt allting. Ju rundare saker är, desto lyxigare och mer modernt verkar folk tycka :zpy http://www.winningcovers.com/images...book timeline cover banner for fb profile.jpg

Fast den lösningen på bromsskivan har han ju kört med i minst 10 år, så helt futuristiskt är det inte. Att du inte gillar utseendet är ju en helt annan fråga.
 
Fast den lösningen på bromsskivan har han ju kört med i minst 10 år, så helt futuristiskt är det inte. Att du inte gillar utseendet är ju en helt annan fråga.

Det är ju just utseendet med skivan som jag anser vara futuristiskt ;) När det lanserades skrev jag inte att jag visste, för det har jag ingen aning om :tungan

*EDIT* Verkar inte finnas någon finess i det heller... Måste man inte ta av skivan/hjulet för att få av oket? Ser lite fastklämt ut.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top