ebay?

WilhelmsGixxer

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Gsx R1000
Har någon några erfarenheter av att handla med ebay??

Har allt gått bra eller har det strulat??

Om jag förstått saken rätt, så betalar man priset man bjudit + 30 dollar för frakten. Kommer grejena rakt hem sedan eller blir det mer i frakt??

Tack på förhand.

Fraktkostnaden beror ju naturligtvis på vad det är för pryl och hur det skickas. Kontakta säljaren ang frakten INNAN du bjuder. Om prylen fastnar i tullen blir det tullavgift och moms också.

WilhelmsGixxer skrev:

Om jag förstått saken rätt, så betalar man priset man bjudit + 30 dollar för frakten. Kommer grejena rakt hem sedan eller blir det mer i frakt??

Tack på förhand.

30$ i frakt? Det beror på vad du beställer...
Du betalar det du bjudit + frakt, thats it.. Om det inte står något annat vill säga.
Jag har handlat 70-80 prylar och det har funkat klockrent.
Kolla betalning + frakt innan så du inte känner dig lurad.
Paypal är lysande, bara att regga sig och kolla efter symbolen på Ebay för enkel betalning, att skicka pengar i kuvert är ju inte det bästa.
//Dante

Mr. Dante skrev:
30$ i frakt? Det beror på vad du beställer...
Du betalar det du bjudit + frakt, thats it.. Om det inte står något annat vill säga.
Jag har handlat 70-80 prylar och det har funkat klockrent.
Kolla betalning + frakt innan så du inte känner dig lurad.
Paypal är lysande, bara att regga sig och kolla efter symbolen på Ebay för enkel betalning, att skicka pengar i kuvert är ju inte det bästa.
//Dante

har också handlat lite och det fungerar asbra!!

finns väl också en möjlighet för säljaren att fylla i atta det är en "gåva" som skickas och därigenom slippa moms osv?

Zeb_Macahan skrev:
tänk på att produktprover inte har något kommerciellt värde...

bara en tanke....

//jaG

Visst, det verkar finnas ett flertal sätt att komma kring tull & moms. Problemet är väl att om ngt händer på vägen, transportskada eller mystiskt förvinnade så är heller inte varan värd en spänn.

Jag ser gärna att jag har fler anledningar till att åka över till syrran i Florida igen så för mig är absolut bästa alternativet att åka över & hämta hem varorna själv! :D

WilhelmsGixxer skrev:

Tack på förhand.

Ebay som verksamhet är ju seriöst men samtidigt är det ju som vilket annons/auktionsforum som helst. Visst finns där skojare. Köp inte av någon som inte verkar seriös och som kanske till och med har dålig feedback + kalkylera med risken att du inte får några grejjer. För mig har det dock funkat bra vid samtliga affärer.
/Joel

Om du tänker på helsystemen så var det $30 inom USA bara. Bara så att du vet. :)

Du får inga pengar om det inte är försäkrat, men dock ett nytt likadant varuprov, den servicen ingår i alla paketförsändelser!

Så i vilket fall så får du ny vara, för varan som butiken skickade var ju värt något för butiken och butiken får ersättning för sina utlägg på produktprovet... rörigt? JA, men sant!

//jaG

Chris Husky skrev:
Visst, det verkar finnas ett flertal sätt att komma kring tull & moms. Problemet är väl att om ngt händer på vägen, transportskada eller mystiskt förvinnade så är heller inte varan värd en spänn.

Jag ser gärna att jag har fler anledningar till att åka över till syrran i Florida igen så för mig är absolut bästa alternativet att åka över & hämta hem varorna själv! :D

Zeb_Macahan skrev:
Du får inga pengar om det inte är försäkrat, men dock ett nytt likadant varuprov, den servicen ingår i alla paketförsändelser!

Så i vilket fall så får du ny vara, för varan som butiken skickade var ju värt något för butiken och butiken får ersättning för sina utlägg på produktprovet... rörigt? JA, men sant!

//jaG

Intressant! ...men, är det ngt handlarna där över går med på? Egen erfarenhet?

Skickade över saker förrförra veckan, inga dimmor, beställde avgassystem igår, får se om jag kommer förbi tullen nu med.

Jobbar med DHL/PNL därför vet jag en och annan genväg genom systemet.

Nu skickar säljaren med USPS posten usa och jag vet inte deras villkor, men dom ska ersätta paketets innehåll om dom trollar bort det. Bara värdefulla saker (dyra kretskort etc) måste extraförsäkras.

//jaG

Chris Husky skrev:
Intressant! ...men, är det ngt handlarna där över går med på? Egen erfarenhet?

Zeb_Macahan skrev:
Skickade över saker förrförra veckan, inga dimmor, beställde avgassystem igår, får se om jag kommer förbi tullen nu med.

Jobbar med DHL/PNL därför vet jag en och annan genväg genom systemet.

Nu skickar säljaren med USPS posten usa och jag vet inte deras villkor, men dom ska ersätta paketets innehåll om dom trollar bort det. Bara värdefulla saker (dyra kretskort etc) måste extraförsäkras.

//jaG

Jag har fått betala moms 1 gång, då idioten till säljare tyckte att han var smart och skrev in ett värde av 500$, för att om paketet försvinner så skulle jag då kamma hem 500$. Problemet är att tullen går på detta belopp när moms beräkning skall göras. Jg köpte 2 st bromskivor 140$ men fick betala moms+tull+arvode Schenker BTL ( har hand om USPS försändelser) på 1189:-. Detta innebär att om man försäkrar ett paket med visst belopp är det detta belopp man får betala moms för.

Andra gånger så har avsändaren skrivit "Warranty Parts" men man får alltid betala eventuella arvode till Tull & Speditör. Tex mína framgafflar kostade 346,00:- , bakram 320,00:-, Undre/övere gaffelkrona 310,00:- i arvode.

Lycka till
Mvh//ZS

Jag har själv funderat på att handla på eBay, men handlar ni på Tyska eller USAs siter? Är det så mycket billigare i US så det lönar sig även om paketet fastnar i tullen och med högre frakt?

(JA! Jag vet att det beror på vad man köper förstås men rent generellt asså)

IO skrev:
Jag har själv funderat på att handla på eBay, men handlar ni på Tyska eller USAs siter? Är det så mycket billigare i US så det lönar sig även om paketet fastnar i tullen och med högre frakt?

(JA! Jag vet att det beror på vad man köper förstås men rent generellt asså)

.de eller co.uk är inte lika billigt och finns inte alls samma utbud som på .com - men visst kan det vara billigare även om du får betala moms.

Sådant som är 0 i värde betalar man inget i arvode för, det går rakt igenom tullen. Transport dörr till dörr ingår i priset och tas ingen tull ut ska heller inget arvode tas ut, eftersom ingen pappershantering sker.

//jaG

Zilversurfer skrev:
Jag har fått betala moms 1 gång, då idioten till säljare tyckte att han var smart och skrev in ett värde av 500$, för att om paketet försvinner så skulle jag då kamma hem 500$. Problemet är att tullen går på detta belopp när moms beräkning skall göras. Jg köpte 2 st bromskivor 140$ men fick betala moms+tull+arvode Schenker BTL ( har hand om USPS försändelser) på 1189:-. Detta innebär att om man försäkrar ett paket med visst belopp är det detta belopp man får betala moms för.

Andra gånger så har avsändaren skrivit "Warranty Parts" men man får alltid betala eventuella arvode till Tull & Speditör. Tex mína framgafflar kostade 346,00:- , bakram 320,00:-, Undre/övere gaffelkrona 310,00:- i arvode.

Lycka till
Mvh//ZS

Joop, då Schenker BTL är "tar hand om" USPS gods ( posten tar bara hand om sjötransport) så tar de betalt för hantering och utkörning. Om så inte var fallet Har Schenker BTL lurat mig varje gång. Vilket jag inte köper riktigt.

Edit: Tull tas alltid ut enligt tariff 4,6%. Moms däremot, är en annan sak.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park