ebay -tyska

flipm0de

Radical Riders
Gick med
30 Apr 2004
Hoj
.
Hej! Jag tänkte köpa ett nytt avgasystem till min KTM.. hittade en fin annons på ebay.de och dom verkar skicka worldwide tror jag.. men jag skulle behöva lite hjälp... jag kan 0 tyska :huvet

PM'a om du orkar hjälpa till lite! :brinnerup

Rybergs skrev:
Dom översättningarna garvar man ju bara åt... :D

Man testade en gång en översättningsprogram engelska-ryska och tillbaka.
Teststräng: "Anden är villig men köttet är svagt"
Efter översättning fram och tillbaka blev resultatet.
"Vodkan är OK men fläsket är härsket" :D
Ännu är den mänskliga hjärnan överlägsen maskinerna (undantag bör göras för normalt disablade moppefuckohjärnor)

(sv. Anden = eng. "the spirit")

Kahobe skrev:
Dom översättningarna garvar man ju bara åt... :D

Man testade en gång en översättningsprogram engelska-ryska och tillbaka.
Teststräng: "Anden är villig men köttet är svagt"
Efter översättning fram och tillbaka blev resultatet.
"Vodkan är OK men fläsket är härsket" :D
Ännu är den mänskliga hjärnan överlägsen maskinerna (undantag bör göras för normalt disablade moppefuckohjärnor)

(sv. Anden = eng. "the spirit")

HAHA! :fyllisar

Jag kan tyska hyfsat, är det några oklarheter så brukar jag köra babelfish till engelska så brukar jag ändå kunna dra en okej slutsats...

tack för hjälpen!

Babelfish funkar ju.. men dte är mkt som man inte fattar ändå! eller som den inte översätter.. sen så ville jag ha lite hjälp med ebay delen också.. har ju aldrig handlat genom ebay... så ni kanske kan hjälpa mig med den biten.. erfarenheter från att köpa från tyskland och frakt priser ~ osv..

Jag ska ta hem ett Leo Vince x3 "halvsystem" till min KTM 640.
Vad tror ni frakten kan hamna på?

vad ska man tänka på när man handlar genom ebay? :confused:

tack på förhand!

Håll dig borta från www.rc-bikes.de :huvet
Håller på att försköka få mina pengar tillbaka från dom just nu.
Har väntat 1.5 månad på mina grejer nu. Jävla skitfirma. Kanske är en dotterbolag till w-motoracing eller nått :rolleyes:

flipm0de skrev:
Vad tror ni frakten kan hamna på?

vad ska man tänka på när man handlar genom ebay? :confused:

tack på förhand!

Köpte nyligen 4 däck från tyskland genom ebay. Frakt 29 eur. Småpaket runt 10 eur. Är det under 30 kg och inte alltför skrymmande har jag inte varit med om mer än 30 eur i frakt.

EU-banköverföring brukar kosta ca 100 sek och kan göras själv från bl. a. föreningssparbankens internet.
Pay-pal funkar bra och gratis, men inte alla säljare accepterar det.

Kolla så att de skickar utanför tyskland eller kontakta säljaren i förväg om han inte gör det och se om han kan göra det ändå.

Ingen säljare från ebay.de har strulat för min del. Gör dom det får dom röda prickar vilket är lätt att kolla för dig som köpare innan köp.

Räkna dock med att det tartvå ca två veckor från köp till att du har varan hemma. Först lite mailväxling om kostnad och leverans. Sedan ett par bankdagar för utlandsbetalningen. Därefter frakt till sverige.

TomTroll skrev:
Köpte nyligen 4 däck från tyskland genom ebay. Frakt 29 eur. Småpaket runt 10 eur. Är det under 30 kg och inte alltför skrymmande har jag inte varit med om mer än 30 eur i frakt.

EU-banköverföring brukar kosta ca 100 sek och kan göras själv från bl. a. föreningssparbankens internet.
Pay-pal funkar bra och gratis, men inte alla säljare accepterar det.

Kolla så att de skickar utanför tyskland eller kontakta säljaren i förväg om han inte gör det och se om han kan göra det ändå.

Ingen säljare från ebay.de har strulat för min del. Gör dom det får dom röda prickar vilket är lätt att kolla för dig som köpare innan köp.

Räkna dock med att det tartvå ca två veckor från köp till att du har varan hemma. Först lite mailväxling om kostnad och leverans. Sedan ett par bankdagar för utlandsbetalningen. Därefter frakt till sverige.

Tack för svar..
Jag kan väl tänka mig att det väger 5-6 kilo? det är ett slipon + halva vägen till krökarna..

Jag försökte hitta hans email eller telefonummer men kunde inte hitta det på ebays hemsida?

försökte översätta med babelfish men hitta ändå inte..

ska kika lite mer på det när jag kommer hem..

en sak till.. hur är det med priset? om jag ger ett bud som är mer än vad han lagt som startpris.. har han skylldighet att sälja den då? fast det är ett lågt pris..?

flipm0de skrev:
Tack för svar..
Jag kan väl tänka mig att det väger 5-6 kilo? det är ett slipon + halva vägen till krökarna..

Jag försökte hitta hans email eller telefonummer men kunde inte hitta det på ebays hemsida?

försökte översätta med babelfish men hitta ändå inte..

ska kika lite mer på det när jag kommer hem..

en sak till.. hur är det med priset? om jag ger ett bud som är mer än vad han lagt som startpris.. har han skylldighet att sälja den då? fast det är ett lågt pris..?

Det är väl som vilken auktion som helst, när tiden går ut är det högsta budet som vinner?

jävla skit... varje gång jag höjer så e det en "bot" eller något som höjer direkt igen samma sec med 1 euro mer :mad: :mad:

jag hatar redan ebay :4skrika

Last edited:
flipm0de skrev:
jävla skit... varje gång jag höjer så e det en "bot" eller något som höjer direkt igen samma sec med 1 euro mer :mad: :mad:

jag hatar redan ebay :4skrika
Du behöver tydligen lite hjälp..
Startbudet är just det startbud, dvs det minsta bud säljaren kan tänka sig. Auktionen börjar alltså med det budet. Systemet tar inte emot bud UNDER detta värde.
Det finns ofta sk budhjälp som man kan använda. Startbud 10E, du tycker att 100E är OK för prylen.
Du anlitar budhjälpen anger 100E som max och budgivningen börjar med dig som högste budgivare på .. 10E. Om minsta budsteg är 1E och någon bjuder 12E, övertar budhjälpen budgivningen och Du leder igen, men nu på 13E och sedan fortsätter det...nån bjuder 20E, vips, du leder igen men på 21E... osv...Om någon bjuder 100E leder du ändå, då du gav budet 100E först, men om han istället bjuder 101E.. you lose...
OK?

EDIT: EU-betalning kostar hos SEB SEK 10:- dvs ca 1E om du gör det via nätet.

Last edited:
TomTroll skrev:

Överföring inom EU ska vara gratis enligt lag.
Endast en liten avgift för kostnadstäckning får tas ut,
men på internetbanken gör man jobbet själv så...

Kräv avgifterna tillbaka och byt sen bank.

Hej!

Har handlat en del på tyska EBAY! Har funkat okej varje gång... deala med någon transaktionshjälp tex www.paypal.com...

De gånger jag handlat av privat eller de som inte haft PAYPAL så har jag använt mig av IBAN BankID... International bank account number tror jag det heter... det får du gratis på din bank om du behöver det! och det ska vara gratis att sätta in på ett IBAN bankid i EU! Det är samma som ett bankkonto men med flera bokstäver och siffror och pengarna hamnar på mottagarens konto! tex på min internetbank så finns det en ruta där jag aut får reda på hur mitt IBAN bankid ser ut... dvs sätter någon in pengar på det så hamnar pengarna på mitt konto! Rörigt? PM:a så ska jag försöka utveckla!

Ha det o lycka till....

mvh

Tror eu banköverföringar e typ samma som IBAN!!! ;-) eller?

DanneP skrev:
Tror eu banköverföringar e typ samma som IBAN!!! ;-) eller?

ja,
man brukar behöva en BIC-kod som identifierar banken
och ett kontonummer i IBAN-format. Säljaren brukar
uppge dessa när det är dags att betala.

Kahobe skrev:
Du behöver tydligen lite hjälp..
Startbudet är just det startbud, dvs det minsta bud säljaren kan tänka sig. Auktionen börjar alltså med det budet. Systemet tar inte emot bud UNDER detta värde.
Det finns ofta sk budhjälp som man kan använda. Startbud 10E, du tycker att 100E är OK för prylen.
Du anlitar budhjälpen anger 100E som max och budgivningen börjar med dig som högste budgivare på .. 10E. Om minsta budsteg är 1E och någon bjuder 12E, övertar budhjälpen budgivningen och Du leder igen, men nu på 13E och sedan fortsätter det...nån bjuder 20E, vips, du leder igen men på 21E... osv...Om någon bjuder 100E leder du ändå, då du gav budet 100E först, men om han istället bjuder 101E.. you lose...
OK?

EDIT: EU-betalning kostar hos SEB SEK 10:- dvs ca 1E om du gör det via nätet.

jaha :hihi

Jag trodde det var någon dum människa som försökte få upp priset..

Han tar emot pengar med paypal så det borde väl vara ganska enkelt?

Jag får väl fortsätta bjuda! tack för hjälpen

gthyni skrev:
ja,
man brukar behöva en BIC-kod som identifierar banken
och ett kontonummer i IBAN-format. Säljaren brukar
uppge dessa när det är dags att betala.

Ja just det, exakt... visste det var något jag glömde! :tummenupp

flipm0de skrev:
jaha :hihi

Jag trodde det var någon dum människa som försökte få upp priset..

Han tar emot pengar med paypal så det borde väl vara ganska enkelt?
...
Yes, PayPal har alltid funkat smidigt, sålänge man har konto själv där vill säga!
Tips är att veta din maxgräns och, om du verkligen vill ha grejen, bjuda över med en udda summa, tex 113.05 eller nåt, allra sista sekunderna.
/F.

gthyni skrev:
Överföring inom EU ska vara gratis enligt lag.
Endast en liten avgift för kostnadstäckning får tas ut,
men på internetbanken gör man jobbet själv så...

Kräv avgifterna tillbaka och byt sen bank.

Byta bank vore kanske inte fel :)

Dock brukar sparbanken ta typ 10 :- men mottagnade bank har varit alltifrån gratis till 10 Eur.... Använder Swift och IBAN.

Dock önskar man att alla tog pay-pal då överföringen går snabbt dessutom.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park