Ebay - Skita i köpet?

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
Hittade ett par fina blinkers för drygt 400 kr, så ja la ett bud. Nu när jag vunnit auktionen får jag reda på att frakten kostar lika mycket samt att det är ett jävla krångel att betala!

Så nu till frågan; Kan man skita i att man lagt ett bud eller blir det påföljder? Mailade killen som hade blinkersen men då ville han ha en avbeställningsavgift och den är ju lika krånglig att betala. När man lägger ett bud står det att det är ett bindande kontrakt. Tacksam för svar. (Man vill ju inte bli åtalad o stämd för nåt! Det är ju ändå USA :kocko )
//B

Skippar du auktionen (utan att göra upp i godo) är du rökt på Ebay för väldigt lång tid framöver.

Krångligt med betalning? Att göra en Wire Transfer är enkelt (via din bank). Att betala med kontokort är också enkelt (t.ex. via Western Union) eller Paypal.

Jag bjuder bara på stuff från ebay.co.uk eftersom frakten (som du ju nu vet) är lagom stor från USA. Priserna i England är lite (läs, mycket) billigare.

Gött.. Kan man omregga sig för att slippa bråket då? Eller kanske loggas allt på nåt vänster..

BillSkullman skrev:
Gött.. Kan man omregga sig för att slippa bråket då? Eller kanske loggas allt på nåt vänster..

Ptja, om det var ditt första köp så gör det väl ingenting, för dig iaf. Fast om du hade haft en historik uppbyggd hade det varit en annan femma. Det är därför du ser auktioner där det står att man måste ha minst X antal FeedBack's för att få vara med och bjuda - för det finns nybörjare som inte orkat sätta sig in i vad Ebay går ut på. Det är lättare att få bjuda på Ebay-saker om det står att man har 59 "Nice guy" återmatningar än 1 "does not pay".

Jag har t.o.m. övertygat Engelsmän som satt "Only UK residents may bid only" att även jag får vara med och leka iom min braiga "feedback".

/ "andersbrink" med 59 feedback's på Ebay

BillSkullman skrev:
Hittade ett par fina blinkers för drygt 400 kr, så ja la ett bud. Nu när jag vunnit auktionen får jag reda på att frakten kostar lika mycket samt att det är ett jävla krångel att betala!

//B

Min erfarenhet av eBay är att om inte slutbudet når tillräckligt högt upp, tar en del igen det genom att höja "fraktkostnaden" rejält.
Köpte två CD med datormanualer (1400Mb med text..) på eBay. Frakten, (vanlig brevpost) blev 350:-...
Nåja, det gick ihop sig med råge ändå, manualerna var nästan ovärderliga ...
Kan ibland vara läge att fråga på frakten - innan...

Man frågar alltid säljaren vad frakten blir INNAN man bjuder.
Vissa kör skitlåga priser och hög frakt troligen för att sänka sin provision till eBay.
Kalkylera alltid med att "åka dit" på tull och moms om du beställer utanför EU, jag har dock klarat mig från det 8 gånger av 9.

Fanns nåt i stil med "buy it now" som det stog så det gjorde jag. Är det andra regler för det? Vad jag vill få ut är om jag kan få lagstraff om jag skiter i köpet jag inte vill ha.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard