Ebay shippar bara inom US??

• Thread starter Thread starter 0scar
  • Start date Start date

0scar

Guest
Har totalt snoat in pa mig pa en Nikon D7000 systemkamera och da det kostar bra mkt mer att kopa importerat, foredrar jag ebay och amazon.

Men... WTF?? De shippar enbart inom US granser???:confused: Seriost, har har jag en hacka och tjana och sa forhindras det genom att moget inte skickas utanfor gransen?? Vad ar det for regler, och hur komma runt det?

Visst fan maste det sitta nan som "koper ut" saker och skickar utomlands, och gor peng pa det (finns ju folk till allt annat sa!)?:huvet

Jovisst, men Ebay skeppar saker lika mycket som Blocket eller Tradera gör.

Säljarna däremot väljer själva.

Givet.

Menade att det pa alla D7000 som jag kollat pa, star under "shipping" att dom skeppar enbart inom US.

Gar jag sedan och kollar pa foretagen sjalva, ar det samma sak dar. Vad ar det for mening med internetshopping da?:mad:

Vad trodde du egentligen? Utlänningar går ju inte att lite på!!!!!

Givet.

Menade att det pa alla D7000 som jag kollat pa, star under "shipping" att dom skeppar enbart inom US.

Gar jag sedan och kollar pa foretagen sjalva, ar det samma sak dar. Vad ar det for mening med internetshopping da?:mad:

Använd en kurir från Nya zeeland då?

Majla säljaren i fråga. De flesta går med på att skicka när man haft "personlig" kontakt med de.

Räkna även med tull och moms från USA. Numera så är det max 10% av större paket som klarar sig utan att fastna i tullen för detta. Se det mer som en bonus om du slipper momsa.

Majla säljaren i fråga. De flesta går med på att skicka när man haft "personlig" kontakt med de.

Räkna även med tull och moms från USA. Numera så är det max 10% av större paket som klarar sig utan att fastna i tullen för detta. Se det mer som en bonus om du slipper momsa.

Blir och gora det. Mejla alltsa.

Problemet ar ju ocksa att jag ska ha 2 olika systemkameror och en mindre compact kamera, undrar vad deras moms ligger pa?

Använd en kurir från Nya zeeland då?

Hur funkar det med kurir? Valdigt n00b fraga men hellre stalla dumma fragor an gora dumma saker:tummenupp

Befinner mig i Australien just nu blir isafall en aussie kurir, antar jag.

Vad trodde du egentligen? Utlänningar går ju inte att lite på!!!!!

Midwest U.S huh???????????:D:D:D:D

Last edited:
Blir och gora det. Mejla alltsa.

Problemet ar ju ocksa att jag ska ha 2 olika systemkameror och en mindre compact kamera, undrar vad deras moms ligger pa?

Hur funkar det med kurir? Valdigt n00b fraga men hellre stalla dumma fragor an gora dumma saker:tummenupp

Befinner mig i Australien just nu blir isafall en aussie kurir, antar jag.

Midwest U.S huh???????????:D:D:D:D

Kurir funkar såhär:

1. Man reggar sig på deras hemsida.
2. Man får en mailboxadress i US med en speciell kod så att dom vet att paketet är ditt.
3. Du beställer från säljaren och uppger den mailbox du har fått av kuriren.
4. Kuriren ordnar tullpapper / sampaketering och skickar till dig.
5. Kuriren skickar en faktura på beloppet du är skyldig.
6. Du får kameran.

... undrar vad deras moms ligger pa?...

Har inte med saken att göra. Du betalar svensk moms på 25% + 6% tull.
Lägg alltså till ca 1/3 på priset...

Paketen blir ofta markerade som "Gåva" eller "Garanti" för att vi ska slippa momsa. Tullverket har dock blivit smartare än så och bryr sig sällan om vad för ärande/värde det står på paketet. Istället kräver de kopia på betalningsunderlag och baserar moms/tull på denna summa.

Man får oftast helt orättvist momsa för portot med alltså.

Last edited:
Har inte med saken att göra. Du betalar svensk moms på 25% + 6% tull.
Lägg alltså till ca 1/3 på priset...

Paketen blir ofta markerade som "Gåva" eller "Garanti" för att vi ska slippa momsa. Tullverket har dock blivit smartare än så och bryr sig sällan om vad för ärande/värde det står på paketet. Istället kräver de kopia på betalningsunderlag och baserar moms/tull på denna summa.

Man får oftast helt orättvist momsa för portot med alltså.

Antar jag far kolla med tullen har i Oz da (svart att se varfor jag skulle betala svensk moms da frakten inte ska dit:tungan).

Antar jag far kolla med tullen har i Oz da (svart att se varfor jag skulle betala svensk moms da frakten inte ska dit:tungan).

Ahh, förlåt. Missade helt att du inte skulle beställa till Sverige. Självklart är det inte svensk moms du betalar då :tummenupp

Har upptäckt att många (små)pryttlar som säljs på ebaj kan man köpa direkt från tillverkaren till en lite lägre summa.
De brukar dessutom gå med på att skicka världen över.

Om man tänkt köpa från företag dvs

Ingen mer än jag som upptäckt alibaba.com?

Kanske inget för märkespryttlar som kameror etc, men kineserna är överjävliga på att tillverka billig elektronik, möbler, lampor etc. För övrigt är det mesta man köper i Sverige Kina-tillverkat om nu någon trodde nåt annat.

Kollade tex på Power LED strips. Kineserna tar $10-50/meter och här i Europa kostar de en bra bit över tusingen. Kanske skiljer det i kvalitet, men det är inget som jag som amatör bryr mig om. Tror jag ska beställa några rullar och pimpa lite härhemma :)

Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär