Ebay-hjälp

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
Cbr 600f -99
Har hittat ganska mycket roliga delar till min lilla 125:a på den tyska ebay-sidan. Har även fixat fram ett visa kort så man kan handla, men nästa fråga är:
Hur gör man med pengarna. Om jag har pratat med en säljare om att jag vill ha t.ex en sidokåpa, när jag då har bjudit. Tas pengarna från mitt visa-kort då direkt (om jag har lagt sista budet såklart) eller hur fixas det??? Finns det något sätt som man kan vara säker på att de skickar varan också eller är det som på en del andra ställen att man bara kan hålla tummarna och hoppas..
Tack för hjälpen, om nu någon vet eller har erfarenhet av ebay-handel.. :banana

Mr.Dna skrev:
Har hittat ganska mycket roliga delar till min lilla 125:a på den tyska ebay-sidan. Har även fixat fram ett Visa-kort så man kan handla, men nästa fråga är:
Hur gör man med pengarna. Om jag har pratat med en säljare om att jag vill ha t.ex en sidokåpa, när jag då har bjudit. Tas pengarna från mitt visa-kort då direkt (om jag har lagt sista budet såklart) eller hur fixas det??? Finns det något sätt som man kan vara säker på att de skickar varan också eller är det som på en del andra ställen att man bara kan hålla tummarna och hoppas..
Tack för hjälpen, om nu någon vet eller har erfarenhet av ebay-handel.. :banana

Hmm, har inte så mycket erfarenhet av den tyska sidan (mer av den engelska & amerikanska) men ändå:

Har du visakort kan, och kanske bör, du knyta det till ett överförings- och betalningssystem som heter PayPal, se www.paypal.com. Då dras pengarna från ditt visakort/-konto och skickas direkt till säljaren, (oftast mot en mindre avgift).

Annars brukar tyska säljare vara pigga på "Überweisung" el.dyl. dvs. överföring direkt till deras konto. Fast då har jag för mig du får använda din svenska bank (vilket ofta är dyrare).

Ang. huruvida de faktiskt skickar varan så är det, som så ofta annars, mycket upp till själva säljaren. Självklart kan man kolla feedback o. dyl. för att få reda på dennes historia, och visst är de allra flesta hederliga, men man vet aldrig...

Som tur är finns det nåt som kallas Escrow, vilket innebär att du kan skicka pengarna till enslags mellanstation, som därefter skickar pengarna till säljaren efter du fått vara och godkänt köpet. Detta förfarande är dock ganska ovanligt då det kostar mer och ju är krångligare. Därför har eBay en slags "bedrägeriförsäkring" som gäller upp till nån tusenlapp, med en självrisk på nån hundralapp, men det är bäst att kolla på respektive eBay-sida, under användarservice el. motsv.

/F.

Escrow är omständligt och kostar extrapengar. Eftersom det då är köparen som har övertaget är det stor risk att säljaren bangar och häver auktionen.

Köp hellre bara från personer som har enbart positiva feedbacks.

Paypal är det enklaste sättet, rekommenderas. Inga extrautgifter alls.

Med ditt VISA-kort kan du köpa checkar online (typ Western Union) som skickas till säljaren. Säljaren kommer då att vilja att du betalar för alla eventuella omkostnader, även hans kostnad för att lösa in checken.

andersbrink skrev:
Escrow är omständligt och kostar extrapengar. Eftersom det då är köparen som har övertaget är det stor risk att säljaren bangar och häver auktionen.

Köp hellre bara från personer som har enbart positiva feedbacks.

Paypal är det enklaste sättet, rekommenderas. Inga extrautgifter alls.

Med ditt VISA-kort kan du köpa checkar online (typ Western Union) som skickas till säljaren. Säljaren kommer då att vilja att du betalar för alla eventuella omkostnader, även hans kostnad för att lösa in checken.

Jo, skulle inte heller rekommendera Escrow (har inte använt det själv) men möjligtheten finns ju.

Sen kan det tillkomma små avgifter på PayPal, beroende på valuta (tex. £ i UK). Å visst är det feedbacken som är viktigast att gå på, men ändå ingen "garanti" för att det hela lyckas, inte heller att det misslyckas om säljaren/köparen har någon enstaka negativ/neutral.
/F.

Använd paypal, det funkar kannon och kostar ingenting. Jag har handlat 9ggr från staterna och det har funkar klockrent varje gång.

Tack så skitmycket för hjälpen. Men kan ni förklara lite mer om Paypal..
När jag har vunnit aktionen, betalas pengarna direkt till honom då med portor inräknat, eller måste jag bjuda t.ex 10 euro över ifall det är frakten???

Eftersom ingen ville svara på min förra inlägg, så frågar jag väl en ny fråga.
Jag har nu skaffat ett ebay-konto. Men måste man ha PayPal när man bjuder??
Det är en kille där som jag funderar på att köpa två saker av, han har 98.45% positiva kommentarer av 4300 något så jag litar på att han skickar sakerna.
Men då är det bara till att bjuda, och när jag vinner auktionen, så får han pengarna direkt (detta var frågan) och han skickar sakerna sen (får man hoppas)

Kan någon svara, skulle vara tacksamm om ni gjorde det så snabbt som möjligt för auktionen går ut om 1 dag och 19 timmar

:Bugar :Bugar :Bugar :Bugar

Mr.Dna, säljaren i en auktion skriver vilka betalningsmedel som gäller.
Det kan vara Paypal, kreditkort, banköverföring etc etc allt enligt _hans_ önskemål.

Mr.Dna skrev:
Tack så skitmycket för hjälpen. Men kan ni förklara lite mer om Paypal..
När jag har vunnit aktionen, betalas pengarna direkt till honom då med portor inräknat, eller måste jag bjuda t.ex 10 euro över ifall det är frakten???

slik virker paypal:
hvis du vinner en auction og velger å betale med paypal, gjøres dette INTE automatisk. du må logge inn hos paypal(hvis du har paypal konto, hvis ikke må du registrere deg) deretter velger du hvilket visa/mastercard du vil bruke (hvis du har registrert flere).

da du skal overføre penger til selgeren skriver du inn hans e-mail adresse, ikke kontonummer o.l., du velger hvor mye du skal betale i frakt, og du kan skrive en beskjed til selger hvis du vil. deretter velger du hvilken adresse varen skal sendes til og du er done!

Paypal overfører pengene til selgers konto as we speak, i det øyeblikk du klikker "PAY"

du vil få en bekreftelse fra paypal via e-mail, og i kontoutskriften din vil det stå f.eks: "Paypal: XXXX $100"

jeg har brukte paypal til rundt 100 e-bay transaktioner (USA og UK), aldri hatt problemer.

lykke til!
:yoparty

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...