Ebay-fråga...

Kan någon förklara lite mer hur det funkar med E-bay tack.

Hur vet man att man inte får en tegelsten i paketet från t.ex USA?
Då lär man ju inte få se dom pengarna igen direkt.

ZpiX skrev:
Nåja, det är iaf cirkus 4,3 liter blyfri 95 om man räknar på ett literpris på 9,20kr. Alla pengar räknas, även dom små :tummenupp

Hmm, det är sanning broder... Hoppas att mina beräkningar stämmer nu då. Och att paketet kommer till mig i sinom tid och med rett grejor i!

:banana

Jag tror att paket med värde under 500kr går igenom utan att förtullas. Jag har handlat massor på Ebay och har betalt moms och tull på kanske 10% av varorna.

Be din säljare skriva ner värdet, till t.ex $50 då borde den gå igenom utan problem. Risken du tar då är att om paketet försvinner på vägen och säljaren bara har försäkrat det för $50 istället för $98 så får du ingen ersättning.

Jag skickade ett mail till säljaren nu å frågade om han kunde skriva att värdet var lägre på paketen nu. Får hoppas att han gör det...

Blä för svenska tull-regler och momser... :tummenner

:hej

OKej, nu har jag fått bekräftat! Han som skickar grejorna skrev 20$ på paketet. Hoppas att jag klarar mig bra från skatter å skit nu då.

Jag har precis fått hem krashpuckar från Usa.
Bad firman skriva "gift" på paketet vilket oxå gjordes.
Puckarna kostade 55dollar+15dollar frakt.

2veckor efter beställningen så kom det en postavi som talade om att paketet hade kommit samt som en extra bonus även ett inbetalningskort till Tullen på 210 spänn.

Tullen hade alltså öppnat mitt paket och lagt på moms+div.avgifter trots att det var en "gift"

Fy fan, får dom göra så? Kanske är trötta på alla gåvor som åker framåt tillbaka nu då? Å andra sidan får jag hoppas att dom itne gör så med mitt nu då, eftersom det står att det är värt 20 $...

AS! :huvet

Zilversurfer skrev:
5-10 dagar + införtullning 1-2 dagar. Om det är skickat med Priority Mail.

Mvh//ZS

vad kostar priority mail? har beställt grejer fast med flaskpost eller nåt, fick en prisuppgift på 60$ , skulle ta mellan 4 och 6 veckor - har gått 5 veckor nu...var lite större saker iofs (kåpa m.m), var ju dum som inte ens fråga vad det skulle bli annars...

hållundan skrev:
Fy fan, får dom göra så? Kanske är trötta på alla gåvor som åker framåt tillbaka nu då? Å andra sidan får jag hoppas att dom itne gör så med mitt nu då, eftersom det står att det är värt 20 $...

AS! :huvet
Det ska fungera att be säljaren skriva "sample for evaluation" på paketet. Jag har beställt en hel del från staterna nu i vinter och sluppit tull på alla som det skrivits så på.. Detta kan ju vara ett tips..
Eftersom varuprover ska gå tullfritt genom olika länder så ska du nog se att även denna smiter igenom.. :tummenupp

Stephen skrev:
Det ska fungera att be säljaren skriva "sample for evaluation" på paketet. Jag har beställt en hel del från staterna nu i vinter och sluppit tull på alla som det skrivits så på.. Detta kan ju vara ett tips..
Eftersom varuprover ska gå tullfritt genom olika länder så ska du nog se att även denna smiter igenom.. :tummenupp
Aja, nu hade han skrivit ner värdet å skickat junket, så vi får la hoppas att det kommer fram å att jag slipper pynta alltför mycket till Fetto-Guran å Dyslexi-Bosse....

hållundan skrev:
Aja, nu hade han skrivit ner värdet å skickat junket, så vi får la hoppas att det kommer fram å att jag slipper pynta alltför mycket till Fetto-Guran å Dyslexi-Bosse....
Det ska nog lösa sig...
Men testa mitt råd nästa gång.. Jag fick bl.a. ett helsystem skickat till mig utan att behöva betala tull....

Stephen skrev:
Det ska nog lösa sig...
Men testa mitt råd nästa gång.. Jag fick bl.a. ett helsystem skickat till mig utan att behöva betala tull....
Jeflar, det är inte små popcorn du beställt... Nåväl. Nästa gång ska jag försöka få dom att skriva nått sådan ja.

Hmm, beträffande visir å när jag talar "med" dig. Jag kommer nog inte klistra kardborrebandet på det silvriga visiret, jag sätter det nog på det klara. Aja. Det löser sig.

Tjohooo!!!!

Nu har grejorna kommit! Slapp betala moms och tullavgifter!!! :tummenupp. Det hela gick loss på ungefär 780 spänn, jämfört med pris i Sverige ca 1100:- Så jefla gött. Bra som AS blev det också.

Last edited:
Liten fråga på det här...

Eftersom allt säljs i $, hur skickar ni pengarna?
Räknar ni kallt att det är sisså där många dollar med dagens kurs eller hur fasen gör ni?
Ska snart prova det nämligen...
Kul att veta... Snarare bra att veta kanske...

Men 4-6 veckor som nån skrev om leverans...
Har fått detta från säljaren:

Here are the option and shipping costs to Sweden, these prices are in US Dollars:

Global Express Mail (EMS) 3 - 5 Days</CENTER< center> $80.00

Kan man tro på det?? Är en snowboard som ska skickas...

Väldigt tacksam för svar!
Som sagt, synd att få en tegelsten sen.... :rolleyes:

Jag skickar ofta via Western Union men detta är lite godtroget.. Man vet ju inte om dom kommer blåsa en.. Därför jag föredrar att handla med affärer och människor på R1-forum...
Du kan även skicka via din bank... Men då måste blanketter fyllas i...

Experiment 626 skrev:

Japp jag brukar bara översätta Dollars till Kronor och det brukar stämma så gott som på kronan.

Har man paypal så använder man ett konto som går på sitt bankkort
och då ser man köpet på kontoutdraget märkt "paypal sales" eller något liknande. och då är pengarna draget i kronor.

Funkar bra :tummenupp
/Dan

Blomquist #14 skrev:
Liten fråga på det här...

Eftersom allt säljs i $, hur skickar ni pengarna?
Räknar ni kallt att det är sisså där många dollar med dagens kurs eller hur fasen gör ni?
Ska snart prova det nämligen...
Kul att veta... Snarare bra att veta kanske...

Men 4-6 veckor som nån skrev om leverans...
Har fått detta från säljaren:

Here are the option and shipping costs to Sweden, these prices are in US Dollars:

Global Express Mail (EMS) 3 - 5 Days</CENTER< center> $80.00

Kan man tro på det?? Är en snowboard som ska skickas...

Väldigt tacksam för svar!
Som sagt, synd att få en tegelsten sen.... :rolleyes:

Kolla gärna också NÄR dem skickar varan. Jag beställde själv en skiva den 14 dec. Trodde den skulle skickas då så jag betalade extra för att få den innan julafton men den skickades inte förrens den 19 dec så då stod det helt plötsligt att jag TIDIGAST skulle få den på julafton och senast den 6 januari.
Igår den 3 januari så fick jag skivan. Lite sent ju. Inga stora saker men kul att veta kanske när det är tänkt att man får hem varan lycka till med köpet :tummenupp

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8