Easy Rider på SVT nu (23.00 fre)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Missa inte den.

"Amerikanskt drama från 1969. Filmer om upproriska mc-gäng hade Hollywood vant sig vid 1969, men här kom en annorlunda och mer medveten variation på temat. De två huvudpersonernas tripp genom ett förlorat USA är ett tidsdokument som fortfarande håller.

I rollerna: Peter Fonda, Dennis Hopper, Jack Nicholson, Robert Walker Jr, Karen Black. Regi: Dennis Hopper."

Från www.tv.nu

Såg det försent, så jävla bra film! Har den på dvd men då med dubbad tyska :gnissla

Synd att du missade den. En kultfilm enligt många. Jack Nicholson var ju bara för skön i sin roll. En roll jag trodde skulle vara större än den faktiskt var.

Såg det försent, så jävla bra film! Har den på dvd men då med dubbad tyska :gnissla

Jag köpte den på DVD i vintras.
De flesta kanske har förträngt vintern 2009/2010 nu och för norrlänningar som tycker det är en mild vinter om de inte har snö upp till axlarna kanske det inte var så farligt. Men för oss som bor söder om Stockholm så kändes det som en ovanligt lång och hård vinter.

Då var det skönt att se Easy Rider. Motorcykelåkning, öppna landskap, sommar, natur, musik som passade bra i filmen, en del flum, men inte så farligt.
Härlig feel good film.

Men, jag var trött och efter runt halvvägs in i filmen gjorde jag som Halogen.

Försökte se. Somnade.

Någon dag senare skulle jag se klart filmen.
Resterande del var mindre motorcykelåkning och natur, istället var det mer flum och dessutom en del omotiverad ilska och hat.

Så när jag såg andra halvan tyckte jag som GuW.

en jävligt kass film!

Om man ska se Easy Rider så kan man se fram till fängelse scenen där de möter Jack Nicholson, speciellt om man ser den när man är trött på att skotta snö för femtielfte gången så kan det vara skönt att se mc och sommar. Men efter det kan man lika gärna stänga av, för den blir bara sämre.

Det är scenerna med Jack Nicholson som är den stora behållningen. Annars kan jag nog hålla med dem som tycker att filmen kan vara lite seg. Slumrade själv till lite under flum scenerna innan de kom till fängelset med Jack Nicholson. Känns i alla fall skönt att ha sett filmen som ofta nämns i mc-kretsar och motorkretsar generellt sätt. Filmen var kortare än jag hade trott och hade inte heller ett slut jag förväntat mig. Hör inte till vanligheterna idag.

Man får nog se filmen i ljuset av hippieeran, USA.s deltagande i vietnamkriget etc. Filmen var ju såpass vågad och USA/samhällskritisk att det endast var lyckliga omständigheter som till slut gjorde att den kunda produceras. Bara filmtiteln är ju genial.
Det är ju sas en annan genre än Bultenfilmer.

Dennis hopper dog förresten för några dagar sedan. 29 maj.

Dessutom producerade ju några av tidernas mest namnkunniga rockkmusiker filmmusiken. Jimi Hendrix, Steppenwolf etc

Bara låten Born To Be Wild är ju för evigt kopplad till motorcyklar tack vare Easy Rider.

A man went looking for America and couldn't find it anywhere!

Last edited:
Man får nog se filmen i ljuset av hippieeran, USA.s deltagande i vietnamkriget etc. Filmen var ju såpass vågad och USA/samhällskritisk att det endast var lyckliga omständigheter som till slut gjorde att den kunda produceras. Bara filmtiteln är ju genial.
Det är ju sas en annan genre än Bultenfilmer.

Dennis hopper dog förresten för några dagar sedan. 29 maj.

Jo, den bör nog räknas mer som Hippiefilm än som MC film.

Jag hörde förövrigt att Hopper tog adjö av familjen tidigt och höll sig för sig själv och rökte majja sista tiden i livet.

...Men, jag var trött och efter runt halvvägs in i filmen gjorde jag som Halogen...

...Så när jag såg andra halvan tyckte jag som GuW.

Om man ska se Easy Rider så kan man se fram till fängelse scenen där de möter Jack Nicholson, speciellt om man ser den när man är trött på att skotta snö för femtielfte gången så kan det vara skönt att se mc och sommar. Men efter det kan man lika gärna stänga av, för den blir bara sämre.

Var det inte så att regissören knarkade på rätt så bra under inspelningen och fick tas in på drogavvänjning efter drygt halva filmen, därefter tog en annan kille över som regissör och filmen fick en annan vändning med mycket knarkande, supande osv. Sen kom originalregissören tillbaka från avvänjningen och regisserade slutet.
Jag tror inte jag är helt ute och cyklar här.

Var det inte så att regissören knarkade på rätt så bra under inspelningen och fick tas in på drogavvänjning efter drygt halva filmen, därefter tog en annan kille över som regissör

Vem tog över Dennis Hoppers roll under tiden då?

Enligt IMDB och en massa andra källor, så var det Hopper ensam som regisserade filmen. Hittar heller inget om att han knarkade ner sig under inspelningen.

Var det inte så att regissören knarkade på rätt så bra under inspelningen och fick tas in på drogavvänjning efter drygt halva filmen, därefter tog en annan kille över som regissör och filmen fick en annan vändning med mycket knarkande, supande osv. Sen kom originalregissören tillbaka från avvänjningen och regisserade slutet.
Jag tror inte jag är helt ute och cyklar här.

Här finns lite skrivet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Easy_Rider

Såg den för några år sedan bara för att det är så mycket hype kring den. Ärligt talat så förstår jag inte vad det är som är så bra med den. Det finns en drös med MC filmer såväl som hippie filmer som är bättre än easy rider. Slutet blev jag inte klok på heller.
men egentligen en jävligt kass film!
Skönt att jag verkar inte vara ensam :)

Såg den för några år sedan bara för att det är så mycket hype kring den. Ärligt talat så förstår jag inte vad det är som är så bra med den. Det finns en drös med MC filmer såväl som hippie filmer som är bättre än easy rider. Slutet blev jag inte klok på heller.
Skönt att jag verkar inte vara ensam :)

Vilka andra bra MC-rullar finns det? On Any Sunday är fantastisk, men det är ju ingen spelfilm. I övrigt finns det väl mest skitfilmer med manus anpassat för R1-generationens smak och "attention span"...

Personligen så gillar jag just det faktum att det inte händer så mycket utan mest är huvudpersonerna som reflekterar över vad som sker (Mardi Gras-scenerna kunde de kanske skippat iofs). Slutet tycker jag dock är extremt passande med hela filmens stämning och man kan väl egentligen tolka in hur mycket som helst i det, men att det bara är ett brutalt slut utan förklaring funkar i den här rullen. IMO.

-edit- Peter Fonda är ju också stencool!

Last edited:
Jag såg alla MC rullar som släpptes på 80talet tror jag, och ingen av dom var bra.

Efter det kom: Ingenting

Ingenting

BikerBoyz

Så dom moderna MC filmer jag har sett begränsas nog till "Citronträd och Motorolja", samt alla dockumentärer/såpor med Charlie Borman och andra...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park