Easy rider - kortspel som är "Blast from the past"

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Ingen
Rotade i lådan med julsaker, och hittade ett kortspel som brorsan och jag spelade som barn. Man delar upp korten och utmanar varandra på olika prestanda. Den som till slut vunnit alla kort står som segrare.

Då korten innehåller en hel del kul gamla hojar tänkte jag att jag plåtar och lägger upp några per dag. Kanske dyker upp gamla godingar som någon här har ägt förr i tiden ?.

IMG_20211212_232824-01.jpeg

IMG_20211212_232843-01.jpeg
 
Jag har sådana någonstans, med flygplan. Kanske dags att leta upp, kan finnas med bilar också. MC var inte så intressant på den tiden.
 
Måste vara rätt nya kort då effekten är angiven i kW.
 
Rokon - snöskoterSachs komplett med automattransmission inknödd i motorcykelram. Snörstart!

Denna hojen kom upp i utvärderingen inför Försvarets upphandling av automathojar när Hägglunds började skaka och inte klarade av att leverera.
Husqvarna tog över kontraktet i samförstånd med alla inblandade parter.
Resten är historia.
 
Rokon - snöskoterSachs komplett med automattransmission inknödd i motorcykelram. Snörstart!

Denna hojen kom upp i utvärderingen inför Försvarets upphandling av automathojar när Hägglunds började skaka och inte klarade av att leverera.
Husqvarna tog över kontraktet i samförstånd med alla inblandade parter.
Resten är historia.
Grymt kul att få lite bakgrund och kontext på gamla hojar som i alla fall jag inte vet något om.
 
Och Kreidlern var väl anledningen till att vi alla 12-13-åringar ville ha en Florett istället för Dakota.
 
Grymt kul att få lite bakgrund och kontext på gamla hojar som i alla fall jag inte vet något om.

Ha! Det blir lite som Häger/Villius "5 minuter kring ett fotografi".

Jag kan berätta en sak till om just den bilden. Tandskyddet föraren kör med förbjöds av Svemo under 70-talets andra hälft. Det fanns två modeller: en som träddes upp på hakbandet, och den avbildade som knäpptes fast på "kindknapparna" utanpå hjälmen.

Båda skydden hade den lite olämpliga effekten att dom vid viss typ av belastning kunde tryckas uppåt/bakåt, och helt enkelt skjuva loss hela näsbenet - som i sin tur fortsatte uppåt/bakåt.

Enter crossintegralen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top