Easy clutch till motard?

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Ort
****
Hoj
****
Tjena alla motardister.. Köpte en 660 SMC igår och vill hitta en lösning som finns till sporthojar men vet inte om det finns till motard..

Jag vill ha tag på en easy clutch,, något som gör koplingshandtaget lättare.. Inte slipperclutch mot bakhjulsstuds..

Vet någon om det finns till 660 -04?

Jag välkomnar mig i Ert sällskap :pannkyss

PS: Jag är inte svag, bara lat. :D
 
philsson skrev:
är det inte redan hydralkoppling på dendär? :va


Jo jag säger detsamma! Är han klen i nyporna eller?

I så fall får han väl bygga om kopplingsylindern.

Mmmm vad menar han egentligen? :va

EDIT: Om du nu är lat, varför köpte du en 660 då som inte har nån elstart? :hihi
 
motardnisse skrev:
Jo jag säger detsamma! Är han klen i nyporna eller?

I så fall får han väl bygga om kopplingsylindern.

Mmmm vad menar han egentligen? :va

EDIT: Om du nu är lat, varför köpte du en 660 då som inte har nån elstart? :hihi

Saken är den att jag är så jäkla bra så jag växlar konstant när jag kör träning i vardagsrummet :D

Nä, Fler jag känner klagar på att man blir helt slut när man kör bana inomhus.. så en easy clutch underlättar.. Det är en mojäng som gör kopplingshandtaget fjäderlätt att använda. Man har sånna på stuntar hojar..

PS: Kick är manligt :yoparty
 
Ang. denna kopplingsmojäng... :va
Kolla med folket på stuntforumet eftersom du säger att de har de på sina. :tummenupp

Mange

Maffan skrev:
Saken är den att jag är så jäkla bra så jag växlar konstant när jag kör träning i vardagsrummet :D

Nä, Fler jag känner klagar på att man blir helt slut när man kör bana inomhus.. så en easy clutch underlättar.. Det är en mojäng som gör kopplingshandtaget fjäderlätt att använda. Man har sånna på stuntar hojar..

PS: Kick är manligt :yoparty
 
Jag tycker jag kopplar mycket när jag kör i skogen och jag blir inte trött, min koppling är fjäderlätt, tror inte den är modifierad på något sätt och det borde inte vara sämre på 660n. För det är väl samma delar vad gäller koppling, broms, fjädring mm på ktm och husaberg. Förstår verkligen inte ditt problem. Man ska ju kunna känna kopplingshandtaget. :3freak
 
Maffan skrev:
Saken är den att jag är så jäkla bra så jag växlar konstant när jag kör träning i vardagsrummet :D

Nä, Fler jag känner klagar på att man blir helt slut när man kör bana inomhus.. så en easy clutch underlättar.. Det är en mojäng som gör kopplingshandtaget fjäderlätt att använda. Man har sånna på stuntar hojar..

PS: Kick är manligt :yoparty

När du hittar en så pm:a mig, man kan aldrig ha för lätt koppling :)
 
Hitecfrollo skrev:
Jag satte dit en Recluse Automatkoppling det löste mina problem ;)
Har du länk eller mer info om var eller hur jag hittar en?

philsson skrev:
Jag tycker jag kopplar mycket när jag kör i skogen och jag blir inte trött, min koppling är fjäderlätt, tror inte den är modifierad på något sätt och det borde inte vara sämre på 660n. För det är väl samma delar vad gäller koppling, broms, fjädring mm på ktm och husaberg. Förstår verkligen inte ditt problem. Man ska ju kunna känna kopplingshandtaget. :3freak
Nja,, man känner den ändå, bara det att mjölksyran kommer senare.. OK OK, du har Karl Alfred underarmar men vi svaga behöver avlastning.. :D
 
Maffan skrev:
Har du länk eller mer info om var eller hur jag hittar en?


Nja,, man känner den ändå, bara det att mjölksyran kommer senare.. OK OK, du har Karl Alfred underarmar men vi svaga behöver avlastning.. :D
Jag kan inte svara för er andra, det är det min första hoj med hydralkoppling och jag måste säga att jag är imponerad av hur lätt den går. Att behöva lättare... aja... jag kanske inte kopplar så mycket trots allt. :brinnerup
 
philsson skrev:
Jag kan inte svara för er andra, det är det min första hoj med hydralkoppling och jag måste säga att jag är imponerad av hur lätt den går. Att behöva lättare... aja... jag kanske inte kopplar så mycket trots allt. :brinnerup

Min är tvärtom, stenhård och jag blir trött i handen efter några gångers växlande. Iofs så är min handled paj och den blir lätt överansträngd men jämfört med många andras hojjar (ktm tex som polarna har) så är den stenhård.

Det fungerar väl inte direkt som på en bil där man ofta brukar byta till hårdare tryckplatta/fjäder osv? Kan man göra det på min så kommer jag göra det isåfall, det känns som att crossväxling funkar bra på isen men mindre bra på motardbanan?
 
Dee_cati skrev:
Min är tvärtom, stenhård och jag blir trött i handen efter några gångers växlande. Iofs så är min handled paj och den blir lätt överansträngd men jämfört med många andras hojjar (ktm tex som polarna har) så är den stenhård.

Det fungerar väl inte direkt som på en bil där man ofta brukar byta till hårdare tryckplatta/fjäder osv? Kan man göra det på min så kommer jag göra det isåfall, det känns som att crossväxling funkar bra på isen men mindre bra på motardbanan?
Snackade lite med Olof (olle?) här från forumet han påstod att en hydralkoppling inte nödvändigtvis var lätt. Kan ju vara så att de är olika från hoj till hoj som sagt.
 
Hydralkopplingar behöver inte nödvändigvis vara snällare mot hand och underarm än vajerditon. Beror ju på en massa andra faktorer som utväxling, storlek på kopplingspump å slavcylinder, konstruktion av koppling etc etc
Ducati har kört med hydralisk koppling länge men de har alltid fått skit för trög koppling jämfört med Japsen som kört vajer, nu har de ändrat utväxling bla å genast e de lite snällare.
Min gamla Husa med Magura var lätt medan Verten med motsvarande Magurapump är skithård jämfört, en Duccen med brembosystem hamnar nånstans mitt emellan.
 
jag har åkt kortege i stan med en hoj som hade förstärkt koppling o var allmänt trög.
min kusin(tjej :rolleyes: ) fick ta båda händerna för o få in handtaget litegrann...

im the maaan :rofl
 
Maffan skrev:
Tjena alla motardister.. Köpte en 660 SMC igår och vill hitta en lösning som finns till sporthojar men vet inte om det finns till motard..

Jag vill ha tag på en easy clutch,, något som gör koplingshandtaget lättare.. Inte slipperclutch mot bakhjulsstuds..

Vet någon om det finns till 660 -04?

Jag välkomnar mig i Ert sällskap :pannkyss

PS: Jag är inte svag, bara lat. :D

Byt till en ny vajer.
 
kiko skrev:
Hydralkopplingar behöver inte nödvändigvis vara snällare mot hand och underarm än vajerditon. Beror ju på en massa andra faktorer som utväxling, storlek på kopplingspump å slavcylinder, konstruktion av koppling etc etc
Ducati har kört med hydralisk koppling länge men de har alltid fått skit för trög koppling jämfört med Japsen som kört vajer, nu har de ändrat utväxling bla å genast e de lite snällare.
Min gamla Husa med Magura var lätt medan Verten med motsvarande Magurapump är skithård jämfört, en Duccen med brembosystem hamnar nånstans mitt emellan.

Jag har ju Husa med Magura-koppling :( Men den är trögare än vad kopplingen på min Ducati var.
Hur fan byter jag "utväxling" på kopplingen då, det finns inte sånt i katalogen :mad:
 
Dee_cati skrev:
Jag har ju Husa med Magura-koppling :( Men den är trögare än vad kopplingen på min Ducati var.
Hur fan byter jag "utväxling" på kopplingen då, det finns inte sånt i katalogen :mad:

Det finns kopplingsgrepp som är nållagrade och jag tror de har lite bättre utväxling, kostar 500 spänn bara....
 
Blev lite nyfiken på en (recluse) automatkoppling, hur den fungerar och vilka för-/nackdelar den ger...Hittade denna information

Läste lite på soe.se om den men det är som sagt lite skillnad mellan supetmoto och enduro... Vore trevligt om de som har erfarenhet delar med sig lite om skillnaden mellan original och detta... Är det många som använder automatkoppling i supermoto?
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top