E85 vs intercooler

Färnbo skrev:
Tack för tipset, jag har några fler funderingar...

Ja svarar i den här tråden istållet gällande rördiameter. Det var ju ett smidigt program men ja undrar vad är FPM för enhet hittar ingen översättning till svenska "metriska" mått, att de är gashastighet men enhet; 1 FPM = 197,9 m/sec

I en LLK är det ju vettigt att hålla en låg gashast, men i tryckröret mellan LLK och plenium så är hög gashatsighet ingen fara under förutsättning att den sänks på ett kontrollerat sätt när den kommer in i pleniumet. Man har ju i vilket fall som helst den största hastigheten i kompressorns utlopp och den näst största någonstans mellan insugstratt och ventil. Har det då egentligen någon betydelse om gashastigheten i tryckröret ligger på ca 70% av hastigheten i insuget?

Vilken gashastighet har du när du klämmer 400 hk genom 4 st 34mm förgasare med spjäll och allt skrot som sitter i vägen?



Om du klämmer 400 hk på 1 bar så har du exakt samma gashastighet som om du kör 200hk i en sugmotor med samma insugsdiameter :va :va
 
Ja de e ju logiskt men man kan ju aldrig klämma 200hk genom 4 st 34 vid atmosfärtryck eller? för att uppnå 400hk torde det krävas närmare 2 bar. I varje fall med det motorer som vi leker med här :)

Det jag vill komma fram till är ju om det verkligen är nödvindigt att använda så grova tryckrör som 50 mm invändigt, resultatet kanske blir detsamma med 36 mm tryckrör invändig diameter. fördelarna är ju att de är lättare att få plats med och snyggare.

Är ni med på tänket eller finns det logiska luckor?
 
Varför man ska begränsa sig till max 130 meter i sekunder på den strömmande luften (vad man tydligen rekommenderar, varför vet jag inte) kanske har något med det att göra. Kurt laddar 2.2 Bar för ca 420 hästar på den lilla 1186'an med 50 mm rör. Det borde funka bra med 36 mm tycker iaf jag.

Färnbo skrev:
Ja de e ju logiskt men man kan ju aldrig klämma 200hk genom 4 st 34 vid atmosfärtryck eller? för att uppnå 400hk torde det krävas närmare 2 bar. I varje fall med det motorer som vi leker med här :)

Det jag vill komma fram till är ju om det verkligen är nödvindigt att använda så grova tryckrör som 50 mm invändigt, resultatet kanske blir detsamma med 36 mm tryckrör invändig diameter. fördelarna är ju att de är lättare att få plats med och snyggare.

Är ni med på tänket eller finns det logiska luckor?
 
andersbrink skrev:
Varför man ska begränsa sig till max 130 meter i sekunder på den strömmande luften (vad man tydligen rekommenderar, varför vet jag inte) kanske har något med det att göra. Kurt laddar 2.2 Bar för ca 420 hästar på den lilla 1186'an med 50 mm rör. Det borde funka bra med 36 mm tycker iaf jag.

Begränsningen till 130 m/sek gäller väl kanske för att få någon vettig verkningsgrad i LLK ?

För att bara transportera luft i ett rör så kan man väl ha betydligt högre hastighet nånstans runt 280 m/sek (ca ljudhastigheten).

Vad stod FPM för jag hittade ingen översättningstabell till det, du har ju varit gammal Amerika resenär ?
 
Last edited:
Foot Per Minute. 1 FPM är 0.00508 m/sek
19685 FPM är 100 m/sek

http://www.joshmadison.com/software/

Färnbo skrev:
Begränsningen till 130 m/sek gäller väl kanske för att få någon vettig verkningsgrad i LLK ?

För att bara transportera luft i ett rör så kan man väl ha betydligt högre hastighet nånstans runt 280 m/sek (ca ljudhastigheten).

Vad stod FPM för jag hittade ingen översättningstabell till det, du har ju varit gammal Amerika resenär ?
 
En universell metod för att omvandla enheter är att resonera såhär: 1 foot är 12 tum, en tum är 0,0254 m. Alltså blir en fot 12*0,0254 m = 0,3048 m, och det går på 1 minut, 60 sekunder. För att få det i m/s blir det 0,3048/60 m/s = 0,00508 m/s (anders siffra)

För att få veta volymflödet (utan förluster) genom ett rör vid en viss hastighet tar man arean i röret * hastigheten.
Med diametern 36 mm blir arean (i m²) pi*0,036²/4 m² = 0,00102 m²
Så med hastigheten 130 m/s blir volymflödet 0,00102 * 130 m³/s = 0,132 m³/s

Luft väger 1,20 kg / m³ vid rumstemperatur och atmosfärstryck. Massflödet blir 1,20 * 0,132 kg/s = 0,159 kg/s
Överslagsmässigt (väldigt grovt) räknar man med att man får ut 1000 kW / (kg/s) i motorn vilket blir 1000 * 0,159 kW = 159 kW = 159/0,736 hk = 216 hk

Alltså räcker röret överslagmässigt räknat till 216 hk vid 130 m/s utan flödesförluster inräknade.

Vet inte så mycket om flödesförluster, men de beror på friktion mot väggen i röret. Alltså ju kortare röret är och ju finare yta det har, samt ju lägre hastighet och densitet luften har desto lägre blir tryckfallet.
Hittade ett javascript förut som räknade på detta, ska se om jag hittar det igen.
 
Last edited:
Bearing skrev:
En universell metod för att omvandla enheter är att resonera såhär: 1 foot är 12 tum, en tum är 0,0254 m. Alltså blir en fot 12*0,0254 m = 0,3048 m, och det går på 1 minut, 60 sekunder. För att få det i m/s blir det 0,3048/60 m/s = 0,00508 m/s (anders siffra)

För att få veta volymflödet (utan förluster) genom ett rör vid en viss hastighet tar man arean i röret * hastigheten.
Med diametern 36 mm blir arean (i m²) pi*0,036²/4 m² = 0,00102 m²
Så med hastigheten 130 m/s blir volymflödet 0,00102 * 130 m³/s = 0,132 m³/s

Luft väger 1,20 kg / m³ vid rumstemperatur och atmosfärstryck. Massflödet blir 1,20 * 0,132 kg/s = 0,159 kg/s
Överslagsmässigt (väldigt grovt) räknar man med att man får ut 1000 kW / (kg/s) i motorn vilket blir 1000 * 0,159 kW = 159 kW = 159/0,736 hk = 216 hk

Alltså räcker röret överslagmässigt räknat till 216 hk vid 130 m/s utan flödesförluster inräknade.

Vet inte så mycket om flödesförluster, men de beror på friktion mot väggen i röret. Alltså ju kortare röret är och ju finare yta det har, samt ju lägre hastighet och densitet luften har desto lägre blir tryckfallet.
Hittade ett javascript förut som räknade på detta, ska se om jag hittar det igen.


Låter som vettiga siffror
men vanliga laddrör brukar dock vara 48 mm invändigt
det blir nästan dubbla arean mot 36 röret

Men vilket tryckförhållande pratar vi om i detta fall , atmosfärstryck??

Kan tilläggas att en turbohoj med turbon bortplockad å med orginalavgassystem men med plenum och laddrör kvar (48mm)
(för besiktning) Den orkar bara göra ca 150km/h
så nog tusan går det trögt i dom smala piporna
 
andersson turbo skrev:
Låter som vettiga siffror
men vanliga laddrör brukar dock vara 48 mm invändigt
det blir nästan dubbla arean mot 36 röret

Men vilket tryckförhållande pratar vi om i detta fall , atmosfärstryck??

Kan tilläggas att en turbohoj med turbon bortplockad å med orginalavgassystem men med plenum och laddrör kvar (48mm)
(för besiktning) Den orkar bara göra ca 150km/h
så nog tusan går det trögt i dom smala piporna

Oj, då är det nog höga friktionsförluster i rör. Man måste alltså ta med detta när man räknar. Mina beräkningar säger med andra ord inte mycket. Kanske är det alla skarvar mellan rör och slangar som skapar dessa tryckfall.
Det var atmosfärstryck jag räknade på.

Om en Hayabusa gör 300 km/h med 160 hästar på bakhjulet krävs det bara 1/8 av effekten i 150 km/h, alltså 20 hästar.
Går det verkligen så tungt i rören?
 
Last edited:
Första intrycket med E85 istället för intercooler... Med bara 7.5:1 i kompression är det helt omöjligt att starta hojen om det är under 15 grader varmt utan hjälp av startgas eller "Bräklen". Man lär nog upp i ett komp om ca 9:1 för att få lite extravärme på bränsleblandningen man försöker starta med.

Tomgången blir väldigt "rå", förmodligen för att etanolen kyler väldeliga. Tjuvstannar lätt innan den blir riktigt snorvarm. Att köra på väg funkar hur bra som helst. Hjulspinn på 4'an i 230 orkar den iaf med.
 
Skumt, min startar lätt som en plätt och tomgången blev lite högre (komp 8.5:1)
Kör du med sprut?
 
andersbrink skrev:
Första intrycket med E85 istället för intercooler... Med bara 7.5:1 i kompression är det helt omöjligt att starta hojen om det är under 15 grader varmt utan hjälp av startgas eller "Bräklen". Man lär nog upp i ett komp om ca 9:1 för att få lite extravärme på bränsleblandningen man försöker starta med.

Tomgången blir väldigt "rå", förmodligen för att etanolen kyler väldeliga. Tjuvstannar lätt innan den blir riktigt snorvarm. Att köra på väg funkar hur bra som helst. Hjulspinn på 4'an i 230 orkar den iaf med.

hur mycket mer bränsle har du gett motorn jämfört med tidigare? har hört nån siffra på ca 15% stämmer det? blir nog etanol för mig med :tummenupp
 
Jag har fettat alla kretsar 30% utom tomgången som har fått ca 20%. Går inte att fixa så där jätteenkelt iom att man lär borra upp ett hål som är kanske 0.30 till 0.35 mm. Funkar gör den iaf och köra på E85 ska jag fortsätta göra.
 
Funderade lite på en sak.

Jag vet att vissa moderna hojar har förgasare med elektrisk uppvärmning. (tex Keihin CVK ?) Eftersson jag inte har så stor erfarenhet av moderna hojar så vet jag inte hurpass vanligt det är. Har du sånt på din? Något sånt kanske hade hjälpt kallstarterna?

Har börjat fundera på att fixa något liknande på min, för att minska startgas-förbrukningen. Tex sätta ett effektmotstånd utanpå varje flottörhus (eller innuti) så att man får en total värmeeffekt på ca 50W. Problemet är ju bara att när väl bränslet är uppvärmt kanske batteriet är slut...

Nu går min "startgas-gräns" någonstans vid en 7-8 grader.

Hade varit skönt att kunna klara även en småruggig höstmorgon utan startgas.

Fast det är klart, i ditt fall tappar du ju lite av kyleffekten som du var ute efter. Men man kan ju stänga av värmen efter start.
 
Last edited:
Intressant tråd!
Fundering.. E85 är ju oktanmässigt och kylmässigt "sabbat" av sin iblandning av 95(?)oktanig bensin, nån som testat Tröd direkt? :-) Stämmer det att den ligger runt 120 oktan? Var köper man billigast E100? Vill inte ha bensin alls ju..


Har labbat en del på skoj med Gasol och Etanolmotorer men inte kört på hojen ännu. Däremot kört olika briggs på både och, samt kört min gamla Saab900Turbo på E50 och det har gått finfint utan ombyggnad (skruva upp sprutets blandningsförhållande lite bara), Förgasarsaaben hade jag lite strul med men den gick underbart, problemet var att efter körning blev det för varmt i bränslepumpen och all soppa förångades, när man skulle köra nästa ggn pumpades det inte fram soppa..löste det med en elpump, i stället för den som sitter på mekaniskt på toppen och håller temp över kokpunkt för soppan..

Fundering nr 2.. Nån som testat att spruta in flytande gasol som kylning? :-) -40grader vid 1 BarAbsolut, mycket kylförmåga vid förångningen..

== Var försiktig och läs på _ordentligt_ om du nu skulle få för dig att göra det i nån bänktest...! == Rekomenderas ej, inte ens av mig..

På hoj..nej.Gasolkanoner smäller bra mellan benen... usch.. vågar inte testa på hojen. Tänk om man får stopp och får fulla luftburken med blandad gas och sen BANG..Godbye.
Nää.. håller mig nog till att köra gräsklipparen på Gasol :-)

E100 känns realistiskt och vettigt, var handlar man soppan och hur många oktan håller ren E100?

Hur mycket skiljer det i flamhastighet? Behöver man göra något för att öka virvelbildningen i förbränningsrummet för att få ut max? Jag har för mig att det brinner ganska mycket saktare än bensin.

Ha D gött

Speedtriple Örebro
 
speedtriple skrev:
Fundering nr 2.. Nån som testat att spruta in flytande gasol som kylning? :-) -40grader vid 1 BarAbsolut, mycket kylförmåga vid förångningen..

== Var försiktig och läs på _ordentligt_ om du nu skulle få för dig att göra det i nån bänktest...! == Rekomenderas ej, inte ens av mig..

På hoj..nej.Gasolkanoner smäller bra mellan benen... usch.. vågar inte testa på hojen. Tänk om man får stopp och får fulla luftburken med blandad gas och sen BANG..Godbye.
Nää.. håller mig nog till att köra gräsklipparen på Gasol :-)
Speedtriple Örebro

Nja kanoner vet jag inte, en tryckreduceringsventil krävs och man kör bilar på gas idag, biogas och naturgas. Gasol är för dyrt för att vara realistiskt gissar jag. Men även biogasen lär hålla ett högre oktantal än bensin.
 
Blip skrev:
Nja kanoner vet jag inte, en tryckreduceringsventil krävs och man kör bilar på gas idag, biogas och naturgas. Gasol är för dyrt för att vara realistiskt gissar jag. Men även biogasen lär hålla ett högre oktantal än bensin.

Det smäller så innihe....e om man gör fel... Grejen var att inte göra som vanligt, att använda en normal "regulator" som kräver undertryck, utan att köra med direktinsprut vid turbon, i stället för intercooler alltså, ersätt all normalsoppa med flytande gasol, alltså ej förgasad som man normalt kör med i gasbilar (vad jag känner till i alla fall).

ungefärlig kok-Temp vid lite olika tryck -40 vid ca 1 bar, kokar vid -25 vid 2 bar, ungefär -15 vid 3 bar.. :-) (Absoluttryck. Propan-gasol alltså, inte butan..)



MEN En variant för ökad säkerhet skulle kunna vara att alltid köra extrainsprutet vid turbon i så magert område att det helt enkelt inte KAN explodera med flamfront annat än precis vid spridaren där koncentrationen är rätt i en liten zon. Då är det ju teoretiskt "säkert" i rören fram till det ordinarie sprutet där man kör in ytterligare soppa..

Gasol (propan95 kostar ca 8 spänn litern har jag för mig, ca 2 liter på ett kilo om jag minns rätt)

/ Speedtriple
 
Fel!
Dagspris ca 13kr kg oskattat

Nån som har E100-siffrorna? Oktan och pris på fat eller pump om det finns? Blir ju lättare tank till den soppan, och lite mindre läskigt att greja med.. :-) Och dessutom är det ju ett förnyelsebart bränsle. Och blir man av med körkortet kan man ju alltid grogga på soppan i stället..!

(skämt alltså..Det är väl ofta isopropanol i som denatueringsmedel? Ger lite o-coola nervskador.. )
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top