E85 på Turbohoj med måttlig effekt?

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Är det någon vits med att köra E85 på en turbomatad Gixxer 1000 -02 som ger ca 250 whp? Det jag kan tänka mig är att det ökar marginalen mot spikning när det är varmt ute, men behövs det eller innebär det t.o.m nackdelar på den nivån? Hojen är kompsänkt med en 2 mm packning.

Hojen behöver förstås tunas för E85 om det ska fungera, men är det någon fördel att välja ett E85-spår?

Jag har original Bosch gröna spridare så de bör räcka för att mata på mer bränsle om man utgår från 250 hp med bensin.

Last edited:
Har du kompsänkt finns det väl ingen anledning att köra på etanol, det bränslet är rena helvetet enligt mina erfarenheter från mitt gamla turbobygge då det späder oljan vid kortare körningar. Trögstartad hoj i kallväder får du på köpet.:gnissla

Spikar det inte mycket elakare med ett homogent bränsle, som E85, också istället för med bensin?
När det väl börjar spika, vilket är senare än med 98 bensin. Du kommer att komma kortare på din tank också vilket ju också är ett problem. Enligt Andersson så var rådet att börja med bensin och i etapp 2 byta till etanol för att veta att allt lirade med bensin först.

Jag kör min gamla 1127 maskin på hälften E-85 och vanlig soppa, utan LLK dock kompsänkt 2mm.
Laddar 1,2 på highboost och det har funkat i 7 år.
Det är inget svar på din fråga om gsxr 1000 men det är mina erfarenheter av E-85.
Mvh Ulf

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...