E85 med förgasare, kom med idéer!

Största problemet där är ju att man inte varmkör ordentligt utan håller på och startar och stänger av mycket så att den inte hinner upp i temp. Själv varmkör ja ordentligt på morgonen och sedan startar jag den igen när jag ska iväg och köra. Inställningarna gör jag sedan när den är ordentligt varmkörd. Finns ju många som kört ner motorn på bensin också för att den går rikt och bensinen tvättar bort oljefilmen på cylinderväggarna. Det var dessutom ett känt fel på TL 1000 när den kom, blev garantiåtagande med byte tempsensor och i vissa fall nya cylindrar och kolvar.
 
Jo, såklart det är så men bensinen blandar sig bra med motorolja, det blir en homogen blandning och därför kan man acceptera mer utspädning med det medans Etanolen skiktar sig. Dvs de är inte sammanblandade på molekylär nivå och skiktar sig då istället. Det är ju därför man behöver Ricinolja när man kör 2t på etanol, vanlig 2t-olja blandar sig endast heterogent med etanolen.

Men då gissar jag på att man byter ännu oftare bara om man kör en gatmotor på Etanol som Crash Rider antiyder.
 
Jo, såklart det är så men bensinen blandar sig bra med motorolja, det blir en homogen blandning och därför kan man acceptera mer utspädning med det medans Etanolen skiktar sig. Dvs de är inte sammanblandade på molekylär nivå och skiktar sig då istället. Det är ju därför man behöver Ricinolja när man kör 2t på etanol, vanlig 2t-olja blandar sig endast heterogent med etanolen.

Men då gissar jag på att man byter ännu oftare bara om man kör en gatmotor på Etanol som Crash Rider antiyder.

Så sant. Skillnaden är ju att Etanolen går ju att "koka" ur oljan men det går ju inte med bensin. Tror inte jag skulle köra längre på oljan om jag körde på bensin, finns ju dessutom andra faktorer som kommer in när man kör tävling som kopplingsskräp som man inte vill han med.
 
Longlife har ju bevisat många gånger nu att det inte funkar med väldigt långa intervaller om man inte har mer sofistikerad oljerening än pappfilter eller analys av oljan som på tyngre fordon. Sen så är ju jag också en som byter olja säkert dubbelt så ofta som man egentligen behöver för det känns bäst så :)
 
Så sant. Skillnaden är ju att Etanolen går ju att "koka" ur oljan men det går ju inte med bensin. Tror inte jag skulle köra längre på oljan om jag körde på bensin, finns ju dessutom andra faktorer som kommer in när man kör tävling som kopplingsskräp som man inte vill han med.

Bensinen kokar faktiskt ur oljan den med. Snabbare än etanol pga av högre ångtryck. Men höga bränslehalter i oljan är ju förstås inte något positivt.
 
har inte märkt någon utspädning/lukt ,kör bara en 3-4 hundra mellan oljebyt o filter,
sprit förångas vid 78,3 grader ,brukar vid varmare väder ha runt 80-83 gr oljetämp ,
så det är ju många gånger jag inte hinner upp i temp
 
Uhm... forskat? Är det vad man kallar re-brandning av en oljeprodukt? Kejrå, nu var jag lite vass i kanten men det hela lät lite som promotion/produktplacering av snakeoil, iaf för mig. ;-)

Många driftingåkare kör ju e85 och de har forskat fram att Payback har en bra olja för e85.

Kolla länken och längst ner på sidan hittar ni en mineralolja 20w-50

http://www.payback.se/Motorolja.html
 
Fast det problemet har du ju på bensinbilar också när oljan koxar p.g.a korta snabba körningar, många märken som börjar dra olja på moderna lågfriktionsmotorer. Problemet med etanolbilarna är ju kallstarterna där dom startar på bensinen och sedan går etanolen ner i oljan.

Audi mfl. hade ju sina longlife-servicar 3000mil:tummenupp som slutat med renoverade/nya motorer då kolvringar mm börjat ge uppp vilket gjort att man har en oljeförbrukning på 1-1,5L./100mil.

mvh
 
Glöm inte att E85 inte alltid är E 85% etanol ... Allt mellan 20-85% kommer ur pumpen vid macken ,,, troligen för att få bilarna att starta när det är - grader,,,
I och med detta blir det rätt tjurigt att hitta rätt bestyckning på en förgasare ,,när man inte vet vad man tankar..

Sen ,,Även om man har sprut ,,, installera en "Flexifuel" mätare( typ ifrån GM S10 ) på returen och justera mappen med hänsyn till % etanol samt temp, ( megasquirt har detta klart att aktivera i vissa boxar)

/bara mina 5 cent
 
Glöm inte att E85 inte alltid är E 85% etanol ... Allt mellan 20-85% kommer ur pumpen vid macken ,,, troligen för att få bilarna att starta när det är - grader,,,
I och med detta blir det rätt tjurigt att hitta rätt bestyckning på en förgasare ,,när man inte vet vad man tankar..

Sen ,,Även om man har sprut ,,, installera en "Flexifuel" mätare( typ ifrån GM S10 ) på returen och justera mappen med hänsyn till % etanol samt temp, ( megasquirt har detta klart att aktivera i vissa boxar)

/bara mina 5 cent
Såvitt jag vet är det aldrig under 75% etanol i E85.
85% på sommarhalvåret och 75% på vinterhalvåret.
 
Uhm... forskat? Är det vad man kallar re-brandning av en oljeprodukt? Kejrå, nu var jag lite vass i kanten men det hela lät lite som promotion/produktplacering av snakeoil, iaf för mig. ;-)

Ja den oljan kommer från www.schaefferoil.com/oil-lubrications-products.html

De enda jag vet är att den oljan ska funka utmärkt till spritåka allt enligt Scaefferoil. Scafferdoil är inget litet bolag i USA deras olja körs i många tävlingsgrenar världen över.
 
Tror inte det spelar någon större roll vilken olja du kör med, grejen är ju att få ner så lite som möjligt i oljan. Själv åker jag Liqui moly och det funkar kanon för mig. Åker dessutom etanolbil privat och den funkar det bra i också.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top