E85 i tanken...

Chippen

wwhhaa pttsssiii wwhhaa pttssiii whhaaaa
Gick med
4 Jan 2005
Hoj
Turbo Gixxer
(sökte men va så j***a mycket och rörigt)

Funkar det om jag tankar E85 och 98 50/50 i tanken på turbo hojen? Polarn kör sin Turbo bil på 50/50 så tänkte det borde funka i hojen med? vad måste jag ändra för att köra helt på E85?

CHIPPEN_no1 skrev:
2102448 (sökte men va så j***a mycket och rörigt)

Funkar det om jag tankar E85 och 98 50/50 i tanken på turbo hojen? Polarn kör sin Turbo bil på 50/50 så tänkte det borde funka i hojen med? vad måste jag ändra för att köra helt på E85?

Den kommer troligen gå för snålt med 50/50 e85/bensin.
Ge den ca 40% mer soppa (detta räcker för att det ska FUNGERA). Sänk tändningen en del (etanol brinner fortare än bensin) samt höj laddtrycket/kompet (etanol är mindre spikningsbenäget) om du vill ha så stor verkningsgrad som möjligt.

Är ditt bygge förgasare eller sprut?
Ar det förgasare är det bara att hänga i större munstycken, du kan dock få problem framförallt på lågfart då förgasarnas lågfartsdelar inte är byggda för att flöda så mycket.Har du sprut är det mer bränsle via större spridare och mapp anpassad för det som gäller.
Tändning, tja orka fibbla med det, vissa upplever förbättringar men har inte sett några dramatiska skillnader, behöver du mer kräm är ju universallösningen mer tryck...

I övrigt läs E85 tråden den är väldans lång men ruskigt informativ.

Har sprut med extra spridare (mc-xpress) så blir knas om jag inte gör några mods och häller i 50/50

Hsb-Chrille skrev:
Sänk tändningen en del (etanol brinner fortare än bensin)

Brinner E85 snabbare än bensin? Min erfarenhet är att förbränningshastigheten är i särklass mest kopplad till turbulensnivån och inte till bränslet.

Har du några siffror?

/J

E85 i r1

Någon som provat köra en standard R1a med förgasare på E85 eller annan blandning ?
Och vilka modifieringar har gjorts ?

Nyheter
Seriösa mc-kläder till bra pris

Raven Moravia TX Air+: Seri...

Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...