E85 bildat geléklumpar

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Nu efter vintern så vill turbohojen vill inte gå som jag vill. Så idag tog jag isär alla soppaslangar och öppnade flottörhusen. Det har bildats små geléaktiga klumpar, främst kring huvudmunstyckena. Brukar normalt köra igenom bensin innan jag ställer av den, men det föll nog i glömska i höstas.

Har provat lösa upp gelén i diesel, bränsle, e85, avfettning, eter mm. Det går att få klumparna att lösa sig något sånär om man rör om med sprit/e85, dock löses dom inte upp av att bara ligga i sprit vad jag har märkt iaf.

Slangar går ju byta, men i soppapump, tank och i btr skulle det vara trevligt att kunna lösa upp gelén kemiskt.

Har googlat lite och hittat att det kan vara färgämnet i e85(så att man ska se om det brinner) som faller ut. Någon som kan bekräfta?

Någon som har något tips på lösning(höhö)? Är det lönt att lägga pengar på typ injection cleaner eller något annat halleluja-medel?

//Jonathan
 
Rengjorde förgasare och tank en RD350 för några år sen och tippade i ny soppa och körde,verkade funka och resterna försvann förmodligen för efter ett tag gick han som vanligt igen,hackade lite direkt efter start men det var allt.

Testa att rengöra och i med ny soppa,funkade för mig.
 
Ok. Får rengöra så gott det går och testa. Åldras e85 på samma sätt som bensin?
 
Det verkar vara så att det är vattnet i etanolen som gör att aluminiumet korroderar och fäller ut som en gel. Lösningen för vintern är att tömma den från E85 och låta den stå med vanlig soppa eller alkylat.
 
Anders, brukar göra det och inte haft problem, men ifjol föll det lite i glömska tyvärr. Ska plocka ner allt och gå igenom. Vet du om e85 även korroderar munstycken? Jag upplever att den går fetare nu, ska man byta till nya munstycken i samma veva?
 
Munstycken i mässing brukar inte korrodera i första taget. Ser du en grön luddig beläggning på dem har de korroderat, annars inte.
 
Ok. Tack för hjälpen. Har spenderat 3 timmar med förgasarna idag. Vilket pill när inget vill lösa upp eländet! Borde dock göra hela skillnaden, måste bara köpa några nya klammer så får vi se om det gick vägen :)
 
Nuså! Hela skillnaden! Nu ska vi bara se till att komma ihåg att göra rätt i höst när jag ställer av :)

Dock får jag inte riktigt tätt ena flottörhuset, så måste beställa en ny packning som mest troligt är 9 månaders leveranstid på. Nåja, nu går ju moppen igen:banana

WHAAAAAAAAAAAAAAA PTSSSCCCHHH! :yoparty
 
Bara hoppas regnet ger med sig snart, så vi kan fara ut och söndagsåka i 300 :yoparty
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top