E4an södergående idag!

Kanske för att mätningen blir felaktig?
Jag vet iofs inte på vilket evstånd de mäter, men mäter de relativt nära kan felet bli av betydelse
Det får bli väldigt nära för att det ska ha någon större betydelse (se tabell nedan), och dessutom blir ju felet till min fördel, så för min del tycker jag att det är jättebra om de står en bit upp. Ju högre desto bättre, då får jag mer rabatt.

Fast bäst är förstås om de inte står någonstans alls. :D

Bifogat

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    34.4 KB · Visningar: 67
Last edited:
3085788 Desvärre rätt... Tänkt dig själv, den hastighet motorcykeln färdas mot polisen (den lasern mäter) är 0 om du står rakt från sidan/uppifrån och tittar på fordonet (oavsett vad den egentligen färdas i, i sidled). Lasern mäter med andra ord bara hastigheten korrekt, på något som kommer rakt emot den. Men som sagt så är det mindre ju större vinkel polisen står i förhållande till fordonet.

Men samtidigt ... Citat från RPS föreskrifter om hastighetsövervakning på land med laserhastighetsmätare:

3 kap. 5 §
Mätkontrollanten ska placera sig så nära vägen, körbanan, skoterleden eller terrängfordonets tänkta färdriktning som möjligt utan att själv utsätta sig för risker.

Frågan är helt enkelt om det fanns en lämpligare plats att stå på utan att polisen skulle utsätta sig för fara?!?!
Läste tidigare i Juli i en tråd här på SH just precis om detta och där fanns en länk där det även stod att den som använder lasern måste stå klart synligt också. Så det kan man ju tolka lite olika, vem fan kollar UPP på en bro när man kör, isåfall kan man ju tolka det som att den som skjuter med lasern står dolt, för om man erkänner att man glor upp i luften när man kör åker man väl på vårdslös körning...

Läste tidigare i Juli i en tråd här på SH just precis om detta och där fanns en länk där det även stod att den som använder lasern måste stå klart synligt också. Så det kan man ju tolka lite olika, vem fan kollar UPP på en bro när man kör, isåfall kan man ju tolka det som att den som skjuter med lasern står dolt, för om man erkänner att man glor upp i luften när man kör åker man väl på vårdslös körning...

Det är väl upp till rätten att bestämma... Själv så anser jag att polisen (inte alla) drar fördel av sin tjänst som "maktutövande" och skrämmer folk till att erkänna brott dom egentligen inte begått enligt lagens mening.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla