E4an södergående idag!

odde_333

in ut slut!
Gick med
9 May 2006
Hoj
KTM 640
E4an södergående idag! mellan märsta och väsby

Jag kom från sthlms hållet i dag på e4an strax efter stora wäsby ser jag 2 snut hojar i vägrenen i andra kör riktningen. De kollar å kollar efter mig men jag sket ju dom. sen ser jag att de står och skjuter laser uppe på bron. Strax innan märsta ,efter det så ser jag 2 hojar komma i troligen för hög hastighet. Så jag vinkar å ger tecken på sänk farten.
Hoppas de såg!

Möjligen ngn här?:va

Hoppas de gick bra iaf:yoparty

Last edited:
Ja har sätt det fler ggr. de syns ju inte där sen kommer ju 2 fåntratar på varsin hoj i högstahugg och ska bötfälla än

Ja har sätt det fler ggr. de syns ju inte där sen kommer ju 2 fåntratar på varsin hoj i högstahugg och ska bötfälla än

Det är då man ska begära lagråd eller certifikat på den som sköt. Dessutom undrar jag om dom verkligen får stå på en bro och skjuta. Tror fan inte det...

Har mailat Trafikpolisen. Får se vad dom har för svar.

Last edited:
Dessutom undrar jag om dom verkligen får stå på en bro och skjuta. Tror fan inte det...

Ursäkta en möjligen dum fråga, men vad skulle problemet vara med att stå på en bro? Har hört flera vara kritiska till det, men förstår inte varför de inte skulle få det. Förutsatt att de inte står farligt till på bron alltså.

Ursäkta en möjligen dum fråga, men vad skulle problemet vara med att stå på en bro? Har hört flera vara kritiska till det, men förstår inte varför de inte skulle få det. Förutsatt att de inte står farligt till på bron alltså.

Undrar bara huruvida det håller juridiskt...

Kanske för att mätningen blir felaktig?
Jag vet iofs inte på vilket evstånd de mäter, men mäter de relativt nära kan felet bli av betydelse

dom får göra som dom vill, laser funkar lika bra bakifrån osså;)
har vart med om att dom står o pangar i ryggen o mc snutar står på avfarter o väntar på signal .... vore kul om det hände, för då får dom gasa satan även om bmw e riktigt grymma hojar o piskar det mesta på raksträcker

3085761 dom får göra som dom vill, laser funkar lika bra bakifrån osså;)
har vart med om att dom står o pangar i ryggen o mc snutar står på avfarter o väntar på signal .... vore kul om det hände, för då får dom gasa satan även om bmw e riktigt grymma hojar o piskar det mesta på raksträcker
Jaså, deras hojar slutar ungefär vid 220-230 vad jag har hört, och de flesta moderna hojar går fortare än det.

Det är då man ska begära lagråd eller certifikat på den som sköt. Dessutom undrar jag om dom verkligen får stå på en bro och skjuta. Tror fan inte det...

Kanske för att mätningen blir felaktig?
Jag vet iofs inte på vilket evstånd de mäter, men mäter de relativt nära kan felet bli av betydelse

Felet blir ju kanske att vinkel blir fel, men ju större vinkel desto mindre relativ fart mot lasern. Alltså ju större vinkel desto lägre hastighet för dig. Felet blir alltså till din fördel. Angående att begära "Rådrum" så brukar det endast beviljas om det är folk under 18 år som gjort något.

Last edited:
Felet blir ju kanske att vinkel blir fel, men ju större vinkel desto mindre relativ fart mot lasern. Alltså ju större vinkel desto lägre hastighet för dig. Felet blir alltså till din fördel.

Desvärre rätt... Tänkt dig själv, den hastighet motorcykeln färdas mot polisen (den lasern mäter) är 0 om du står rakt från sidan/uppifrån och tittar på fordonet (oavsett vad den egentligen färdas i, i sidled). Lasern mäter med andra ord bara hastigheten korrekt, på något som kommer rakt emot den. Men som sagt så är det mindre ju större vinkel polisen står i förhållande till fordonet.

Men samtidigt ... Citat från RPS föreskrifter om hastighetsövervakning på land med laserhastighetsmätare:

3 kap. 5 §
Mätkontrollanten ska placera sig så nära vägen, körbanan, skoterleden eller terrängfordonets tänkta färdriktning som möjligt utan att själv utsätta sig för risker.

Frågan är helt enkelt om det fanns en lämpligare plats att stå på utan att polisen skulle utsätta sig för fara?!?!

Last edited:
Passerade genom Danmark igår och såg detta vid två tillfällen, alltså att en polis
stod på en bro över vägen och några mcpoliser lite längre fram. Såg också en svensk bil som stod vid vägbanan med en mcpolis bredvid sig.
Varför skulle det inte hålla juridiskt att stå på en bro?

Passerade genom Danmark igår och såg detta vid två tillfällen, alltså att en polis
stod på en bro över vägen och några mcpoliser lite längre fram. Såg också en svensk bil som stod vid vägbanan med en mcpolis bredvid sig.
Varför skulle det inte hålla juridiskt att stå på en bro?

de kanske tror att det finns risk för att mätvärdena blir annorluna iom nivåskillnaden..

eeeeeeeeeeeeeeefffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffvvvvvvvrefvssssssssssfrrrrrrrrvevvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffdddddddddddddddddddddddddddfffffffffffffffffgthkjöloooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooollllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllkkkkkkkkkkkkkkkkk

Oj, jag måste ha somnat på tangentbordet...Ber om ursäkt, ska leta efter NÅGOT mer betydelsefullt att läsa.

Felet blir ju kanske att vinkel blir fel, men ju större vinkel desto mindre relativ fart mot lasern. Alltså ju större vinkel desto lägre hastighet för dig. Felet blir alltså till din fördel. Angående att begära "Rådrum" så brukar det endast beviljas om det är folk under 18 år som gjort något.

Det där är lite intresant.
Jag sa att jag ville ha rådrum en gång när jag blev stoppad pga körförbud på en cab som nyss ställts på inför sommaren och det blivit nåt strul på vintern med besiktningen. Jag sa att jag trodde att det var ok att köra den eftersom jag inte fått nåt besked om att det var körförbud blablabla och då ville ha rådrum innan jag skrev på något. Den väldigt överspände och stressade konstapeln sa då nåt i stil med det du säger, på ett allför hotfullt sätt, medans hans kvinnliga kollega var trevlig och faktiskt hämtade nån slags handbok de hade med sig.

Det jag vill komma till är att det känns inte som man kan neka någon rådrum eftersom man då utnämner varje polis till Judge Dredd och tvingar folk att erkänna tveksamma brott. De gånger jag blivit stoppad av trafikare har det inte varit några som helst problem med rådrum.

Vad är skillnaden på att helt enkelt vägra att skriva på och att få rådrum?

Det där är lite intresant.
Jag sa att jag ville ha rådrum en gång när jag blev stoppad pga körförbud på en cab som nyss ställts på inför sommaren och det blivit nåt strul på vintern med besiktningen. Jag sa att jag trodde att det var ok att köra den eftersom jag inte fått nåt besked om att det var körförbud blablabla och då ville ha rådrum innan jag skrev på något. Den väldigt överspände och stressade konstapeln sa då nåt i stil med det du säger, på ett allför hotfullt sätt, medans hans kvinnliga kollega var trevlig och faktiskt hämtade nån slags handbok de hade med sig.

Det jag vill komma till är att det känns inte som man kan neka någon rådrum eftersom man då utnämner varje polis till Judge Dredd och tvingar folk att erkänna tveksamma brott. De gånger jag blivit stoppad av trafikare har det inte varit några som helst problem med rådrum.

Vad är skillnaden på att helt enkelt vägra att skriva på och att få rådrum?

Håller med, de kan nog inte vägra rådrum, det där med 18 år är väl att de SKALL erbjuda/informera om rådrum för personer under 18 eftersom de inte får skriva under lagliga dokument, eftersom de inte är myndiga.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla