E14 och Effektavgasrör XXL passar inte?

Haziza

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Skövde
Hoj
MT-09 SP
Har beställt ett Effektavgasrör XXL men det verkar inte passa någon annan som ochså har det som fått ditt det? Står ju att det ska passa denna maskin.
 
Haziza skrev:
2273778 Har beställt ett Effektavgasrör XXL men det verkar inte passa någon annan som ochså har det som fått ditt det? Står ju att det ska passa denna maskin.

Vad är det som inte passar? Staget i mitten ovanför ditt luftfilter? Det måste kapas och flyttas ner ett snäpp, om det var det du menade :).

www.bbmoto.se - Div.bilder - trimpipa 2 på M 1 <- Där finner du ett par bilder , hur du bör göra för att få din pipa att passa.
 
Haziza skrev:
2273778 Har beställt ett Effektavgasrör XXL men det verkar inte passa någon annan som ochså har det som fått ditt det? Står ju att det ska passa denna maskin.

Du kanske har köpt ett rör som passar till en annan modell? Den modellen jag säljer tex. passar inte på 14e utan att svetsa om kröken...
 
xtreme skrev:
2274406 Du kanske har köpt ett rör som passar till en annan modell? Den modellen jag säljer tex. passar inte på 14e utan att svetsa om kröken...

Hmm svettig läge, ja väger 77kg det är ju nästan 45 kg mindre än vad ska den klara fast man vet ju aldrig, farsan känner en som har svets så det går väl på ett par minuter, att skicka tbx kommer ta flera vecker..
 
Last edited:
Haziza skrev:
2273778 Har beställt ett Effektavgasrör XXL men det verkar inte passa någon annan som ochså har det som fått ditt det? Står ju att det ska passa denna maskin.

Vart står det att den ska passa 14e?
 
Andreas_ace skrev:
2275309 Vart står det att den ska passa 14e?

Antog det när det står passar de lesta minimoto och eftersom 14E är den vanligaste väl? Tycker att de minstone kan skriva att man behöva svetsa om på annan model lr liknande.
 
Haziza skrev:
2275559 Antog det när det står passar de lesta minimoto och eftersom 14E är den vanligaste väl? Tycker att de minstone kan skriva att man behöva svetsa om på annan model lr liknande.

Nja, 14e är en känd " betäckning", men det är inte många som är 14e ute på markanden.
Oftast är det kanske Pb-898, m1 eller m101.
Det är en hel del skillnader mellan 14e och andra varianter Dels ramen.
14e har en tvärgående stång under sitsen, det har inte dem andra.

max vikt på 14e är beräknad till 150KG, andra har 110KG.
Baksvingen är triangel formad på 14e, det är här man lättast ser vad det är för modell.
Tanklocken är olika.
14e har ett annat bromsok fram och även fästet.
Hjulpinnen på 14e går rakt igenom framgaffeln, som även är förstärkt med 2 "klumpar" som jag kallar det för.
14e saknar bakskärm.
Ett helt annat kedjeskydd.

Kort och gott 14e skijler sig en del mot dem "flesta minimotos"
 
Andreas_ace skrev:
2275689 Nja, 14e är en känd " betäckning", men det är inte många som är 14e ute på markanden.
Oftast är det kanske Pb-898, m1 eller m101.
Det är en hel del skillnader mellan 14e och andra varianter Dels ramen.
14e har en tvärgående stång under sitsen, det har inte dem andra.

max vikt på 14e är beräknad till 150KG, andra har 110KG.
Baksvingen är triangel formad på 14e, det är här man lättast ser vad det är för modell.
Tanklocken är olika.
14e har ett annat bromsok fram och även fästet.
Hjulpinnen på 14e går rakt igenom framgaffeln, som även är förstärkt med 2 "klumpar" som jag kallar det för.
14e saknar bakskärm.
Ett helt annat kedjeskydd.

Kort och gott 14e skijler sig en del mot dem "flesta minimotos"

Har iaf kappat av den där pinnen nu, får se om vi svetsar ditt den längre ner senare verkar inte behövs. Men ja måste säga att grejerna jag fick ifrån affären jag beställde så var det rena skiten håll på cyllinder toppen var ju inte raka utan vi var tvunga att slippa ner ena kanten för att äns kunna skruva ner bullten.

Kan även säga att det inte verkar som att kolven är för liten för cyllindern när man skruvar på starten går det väldigt lätt? Vill helst avråda er alla att handa ifrån superbilligt det har absolut igen koll på vad som passar och inte, får antagligen beställa en ny kolv ifrån dom nu det blir iaf mitt sista köp ifrån dom!
 
Last edited:
Haziza skrev:
2276280 Har iaf kappat av den där pinnen nu, får se om vi svetsar ditt den längre ner senare verkar inte behövs. Men ja måste säga att grejerna jag fick ifrån affären jag beställde så var det rena skiten håll på cyllinder toppen var ju inte raka utan vi var tvunga att slippa ner ena kanten för att äns kunna skruva ner bullten.

Kan även säga att det inte verkar som att kolven är för liten för cyllindern när man skruvar på starten går det väldigt lätt? Vill helst avråda er alla att handa ifrån superbilligt det har absolut igen koll på vad som passar och inte, får antagligen beställa en ny kolv ifrån dom nu det blir iaf mitt sista köp ifrån dom!


Köpte du en extra kolv?
Eftersom orginal kolv på 14e är 40mm och trim är 44mm.
Synd med din topp, men som sagt. Det är kina produkter. Jag lägger ngr hundra extra och får ADA racing delar.

Tänk på att superbilligt säljer trim för 14x modellerna. Ska passa 14e, men det är en del saker som skiljer sig.

Tänk på att om du har 40mm kolv ( 39cc) så får du inte dit en 44mm. Eftersom kolvbulten på 39cc är 10mm och 49cc är 12mm.
Så då behövs en ny vevstake.

14x modellen har detta som standard
 
Last edited:
Andreas_ace skrev:
2277537 Köpte du en extra kolv?
Eftersom orginal kolv på 14e är 40mm och trim är 44mm.
Synd med din topp, men som sagt. Det är kina produkter. Jag lägger ngr hundra extra och får ADA racing delar.

Tänk på att superbilligt säljer trim för 14x modellerna. Ska passa 14e, men det är en del saker som skiljer sig.

Tänk på att om du har 40mm kolv ( 39cc) så får du inte dit en 44mm. Eftersom kolvbulten på 39cc är 10mm och 49cc är 12mm.
Så då behövs en ny vevstake.

14x modellen har detta som standard

Helsike va jobbit det blev, så det räcker väl om jag köper trimkolven hos superbilligt? Den borde väl funka.
 
Haziza skrev:
2277609 Helsike va jobbit det blev, så det räcker väl om jag köper trimkolven hos superbilligt? Den borde väl funka.

Om du idag har 39cc (40mm kolv) så har du som Andreas säger en vevstake avsedd för 10 mm kolvbult, 44mm kolven som används till din nya cylinder använder 12mm kolvbult ! Du får byta vevaxel med stake eller så ringer du mig och ger mig din adress så skickar jag ett par bussningar som du sätter i kolven. (Sedan får du inte glömma att mäta in ditt squishmått för där kan du tappa mycket effekt).

MVH Leif BBmoto 0706-682756
 
Viglo skrev:
2277882 Om du idag har 39cc (40mm kolv) så har du som Andreas säger en vevstake avsedd för 10 mm kolvbult, 44mm kolven som används till din nya cylinder använder 12mm kolvbult ! Du får byta vevaxel med stake eller så ringer du mig och ger mig din adress så skickar jag ett par bussningar som du sätter i kolven. (Sedan får du inte glömma att mäta in ditt squishmått för där kan du tappa mycket effekt).

MVH Leif BBmoto 0706-682756


Jag köpte min minimoto ifrån minimorocenter det står iaf att det är en Minimoto 49cc du tror inte det funkar med den ifrån superbilligt då utan att behlva köpa ny vevstake ochså? Annars ringer jag dig direkt!
 
Haziza skrev:
2278225 Jag köpte min minimoto ifrån minimorocenter det står iaf att det är en Minimoto 49cc du tror inte det funkar med den ifrån superbilligt då utan att behlva köpa ny vevstake ochså? Annars ringer jag dig direkt!

Om Minimotocenter sa att den var på 49cc så stämmer det säkert då de är pålitliga och bra att ha med och göra. Men det enklaste är om du innan du beställer ny kolv, demonterar cylindern och mäter kolvdiameter, cylinderdiameter samt diametern på kolvbulten. Bara så att du inte köper ny kolv i onödan.

MVH Leif BBmoto
 
Viglo skrev:
2277882(Sedan får du inte glömma att mäta in ditt squishmått för där kan du tappa mycket effekt).

MVH Leif BBmoto 0706-682756

Bara en liten OT fråga, vad är squishmått, hur mäter man det osv :) ?
 
Viglo skrev:
2278378 Om Minimotocenter sa att den var på 49cc så stämmer det säkert då de är pålitliga och bra att ha med och göra. Men det enklaste är om du innan du beställer ny kolv, demonterar cylindern och mäter kolvdiameter, cylinderdiameter samt diametern på kolvbulten. Bara så att du inte köper ny kolv i onödan.

MVH Leif BBmoto

Ok, men kolven de säljer på superbilligt är allså avsedd för 49cc då? Så de behövs ingen ny vevstake allså?, ska kolla upp de!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top