E10 Ersätter 95-oktanig bensin

Är lite nyfiken bara och undrar om nån vet, jag tyckte alltid att hojen gick lite bättre när jag tanka den på shell med 95 mot när jag tanka den på jet eller okq8 med 95

Kan ha haft med luft och väder att göra eller bara jag som fått för mig det men jag tyckte verkligen att hojen blev lite vassare dock inga 50 kusar eller så men ändå märkbart nog för att jag skulle reagera på det.

Kan det ligga nån logik i det eller är det bara inbillning eller att jag fått tur med en bra laddning soppa från shell i Falun.
 
Hände det återkommande eller bara en gång?

Det har hänt mer än en gång att bensinsorterna blandats sinsemellan eller att vattenhaltig bensin sålts. Vatten i bränsle verkar vara återkommande problem/fenomen på mackar. Bolag skyller bl a på smältvatten som läckt in i cisternen..
 
har också märkt samma på min hoj. har förgasare på den men den går bättre me shells:tummenupp


Är lite nyfiken bara och undrar om nån vet, jag tyckte alltid att hojen gick lite bättre när jag tanka den på shell med 95 mot när jag tanka den på jet eller okq8 med 95

Kan ha haft med luft och väder att göra eller bara jag som fått för mig det men jag tyckte verkligen att hojen blev lite vassare dock inga 50 kusar eller så men ändå märkbart nog för att jag skulle reagera på det.

Kan det ligga nån logik i det eller är det bara inbillning eller att jag fått tur med en bra laddning soppa från shell i Falun.
 
Hände det återkommande eller bara en gång?

Det har hänt mer än en gång att bensinsorterna blandats sinsemellan eller att vattenhaltig bensin sålts. Vatten i bränsle verkar vara återkommande problem/fenomen på mackar. Bolag skyller bl a på smältvatten som läckt in i cisternen..

Jag tänker inte påstå att jag märkt av det varje gång men jag har märkt att det varit så rätt många tankningar eller dom flesta gånger faktiskt.

Märk särskilt när man tankar från tom till full med bara shell eller tex Jet .
Jag är ett Okq8 fan av mackarna annars så inte det att jag vill favorisera shell men bara inse att shell har het soppa i pumparna.

Vet det låter sjuk men jag skulle gärna vilja veta vad det beror på men lär nog aldrig få veta hela sanningen antar jag.

Vet att dom flesta bensinbolagen tar soppa från samma ställe men nu undrar jag om även shell gör det eller om dom har nått eget ställe dom får i från?
 
Har du prövat att tanka på samma mackföretag i sekvens, men på andra ställen? Nästa steg på systematiska stegen. Detta är väsentligt, så.. Kan mönstret replikeras på godtycklig mack gäller det likaledes. Annars är det kanske så att vi kommit på somliga bristfälliga mackar. Frågan om tankålder väcks i min skalle (den i marken alltså..)
 
Jo alla säger nog det samma, förbrukningen ökar ordentligt, inte bara min bil! Tyvärr!



Two stroke man, va yrar du om?? Har nytt luftfilter osv... Så dum e man väl inte att man skulle jämföra sommar/vinter!!
Och ja..förbrukningen bensin ökar, därför är det billigare att köra med 98 än att köra med E10.
Men du får ju bara vänta och se. Inom kort får du själv se!

Lycka till! :brinnerup

Hehe ja jag är inte orolig. Du har troligen andra bekymmer än en ökning av etanolhalten på 5% om du får såna förändringar.
 
Eftersom det är några här i tråden som misstänker att etanolens negativa effekter på fattigdom och svält är små så tycker jag att dessa (och andra inttresserade) läser följande genomgång på wikipedia. Jag själv tycker inte att det är särskilt smart att vi i den rika delen av världen kör våra fordon på etanol som tillverkas av växter, grödor, spannmål etc. Hur går det t.ex. för de fattiga i Afrika om bönderna där odlar etanolgrödor och säljer fordonsbränsle istället för mat?

Läs mer här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Food_price_crisis#Effects_of_food_for_fuel

Jag rekommenderar dig att läsa lite uppdaterad information i ämnet. Bl.a. publicerade Världsbanken förra året en rapport där de konstaterar att biobränslens påverkan på globala matpriser inte är så stor som man tidigare trott. http://www-wds.worldbank.org/extern...58349_20100721110120/Rendered/PDF/WPS5371.pdf

Och om spritpriset driver upp sockerpriset så att bonden odlar sockerrör istället för potatis, majs, vete så blir det kanske lite spridningseffekter? Eller?

Så kan det givetvis vara, men dels har flera aktörer (bl.a. Världsbanken, se ovan) reviderat sina ursprungliga bedömningar och dels tyckte bl.a. OECD redan 2008 att biobränslenas påverkan på matpriset varit relativt begränsade, så du får nog backa upp det påståendet med lite hårda fakta.
 
Jaamen de är ju toppen att förbrukningen ökar? då lär dom väl sänka priset en aning oxå? eller är jag ute och cyklar?
 
Jag rekommenderar dig att läsa lite uppdaterad information i ämnet.

Du får väl uppdatera wikipedia då..

På 80-talet var det en olydig kille som hade ett mindre vindkraftverk i sin trädgård. Detta verk använde han för att spjälka vatten till vätgas samt el till kåken. Han hade byggt om en gammal SAAB och den gick tydligen utmärkt att köra på vätgas. Folk pratar om explosionsrisker, men han körde sin bil på detta i många år utan att den flög i luften. BMW visade 2001 en 7-serie som gick på vätgas (som explosionsmotor). De sa bara det fanns mackar som sålde H2 skulle de förse oss med bilar. Numera finns det ju även bränsleceller som minskar ev. risker. I vilket fall så undrar man varför vi människor alltid ska ta mer eller mindre evig tid på oss till förändringar. Vätgas nu!
 
Inte behöver du vara orolig! E10 är guds gåva till oss så det är bara att tacka honom varje söndag och leva lyckligt med denna underbara förändring! :tuttar

Snarare en marknadsmässig gåva. Slipp vatten i bensin. Ingen effektminskning värd att nämna så vad är egentligen problemet. Dina bekymmer är ju hjärnspöken eller härstammar från andra orsaker.

Jag har blandat 30-40% etanol i mina bilar tidigare på prov. Har överhuvudtaget inte varit någon märkbar ökning av förbrukning.
 
Jag läste nånstans att V-power ska försvinna från Shell, kan det stämma tro?

Hur blir det med 98 oktan (som för övrigt färre å färre mackar kränger numera) kommer den stanna kvar?
 
Jag läste nånstans att V-power ska försvinna från Shell, kan det stämma tro?

Hur blir det med 98 oktan (som för övrigt färre å färre mackar kränger numera) kommer den stanna kvar?

Tar mig friheten att citera TS första inlägg:

"Så snart:
10% Etanol i "95".
5% Etanol i "98".

Är inte det nog så har även ST1 sagt att de troligen kommer ta bort V-power nu när de tagit bort Shell."

Mao verkar det som 98 kommer finnas kvar men få 5% etanol i sig, vilket mig veterligen den inte haft innan.
 
Snarare en marknadsmässig gåva. Slipp vatten i bensin. Ingen effektminskning värd att nämna så vad är egentligen problemet. Dina bekymmer är ju hjärnspöken eller härstammar från andra orsaker.

Jag har blandat 30-40% etanol i mina bilar tidigare på prov. Har överhuvudtaget inte varit någon märkbar ökning av förbrukning.

Bike (finska) testade mc:n med E10 i, just när det var lite vatten/kondens med i bensinen gick det riktigt dåligt!
 
Jag tänker inte påstå att jag märkt av det varje gång men jag har märkt att det varit så rätt många tankningar eller dom flesta gånger faktiskt.

Märk särskilt när man tankar från tom till full med bara shell eller tex Jet .
Jag är ett Okq8 fan av mackarna annars så inte det att jag vill favorisera shell men bara inse att shell har het soppa i pumparna.

Vet det låter sjuk men jag skulle gärna vilja veta vad det beror på men lär nog aldrig få veta hela sanningen antar jag.

Vet att dom flesta bensinbolagen tar soppa från samma ställe men nu undrar jag om även shell gör det eller om dom har nått eget ställe dom får i från?
shell har hellix som märke på sitt bensin och det är den bästa bensinen jämfört me va dom andra mackarna har..
 
Jasådu? Och du tror att ren bensin tål mer vatten utan att motorn går dåligt?

Detta är en ska vad som framkom vid testen de gjort. Varför skall det alltid vara så svårt att förklara nått i sverige, alltid ska det vara nått gnällande om allt och inget. Det jag skrev var det som jag personligen uppmärksammat angående E10. Och sedan vad som framkommit i test.

Ni har en debatt om nått som ni inte ännu har testat. E10 är inte samma som att hälla lite etanol i vanlig 95 bensin! Alla test som gjorts här visar att E10 är skadligt för motorer. Tyvärr, detta är ingen personlig åsikt utan rakt av resultat av test!
 
Jag läste nånstans att V-power ska försvinna från Shell, kan det stämma tro?

Uppgifter på nätet säger att v-power åtminstone kommer att vara kvar i två år beroende på hur lönsamheten ser ut. Bara att hoppas att den stämmer. Annars blir det 98 oktan för min del och då kommer jag inte att välja ST1. Finns inget skäl till det om v-power försvinner. Då väljer jag första bästa station.

Hittade uppgiften ovan här:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=47&t=300106&start=25
 
Jasådu? Och du tror att ren bensin tål mer vatten utan att motorn går dåligt?

Etanolen som blandas i bensinen är redan mättad med vatten, och hjälper inte till det minste att suga åt sig nåt vatten från bensinen, men om det gör dte värre vet jag inte, kanske kombinationen snål bränsleblandning och vatten i bensinen som gör det extra dåligt?
 
E10 är inte samma som att hälla lite etanol i vanlig 95 bensin! Alla test som gjorts här visar att E10 är skadligt för motorer. Tyvärr, detta är ingen personlig åsikt utan rakt av resultat av test!

Det är väl just vad det är; 90% 95-oktanig bensin, och 10% etanol. Av de 10% etanol är nog minst 4% vatten redan från början (högre koncentration än 96% är svår att få fram eftersom att destillering inte ger högre koncentration än så). Etanol löser vatten bra, och vice versa, vilket beror på att både etanolmolekylen och vattenmolekylen är polär, det är däremot inte bensenringen. Faktiskt löser etanol vatten så bra, att om en behållare med etanol får stå framme kommer fukten i luften gå ner i behållaren så att den sjunker i koncentration. Det är antagligen för det mesta en bra egenskap, eftersom att det betyder att kondensvatten som bildas i bränsletanken i bilen kommer lösas i etanolen istället för att lägga sig i botten på tanken och så småningom hamna i botten på förgasaren eller sprutas genom spridarna och göra motorns gång ojämn.

Ifall väldigt mycket vatten löses i etanolen kommer energivärdet på bränslet sjunka. Vattnet kommer göra att bränslet brinner lite långsammare i cylindern, vilket gör att förtändningen måste ökas. Halten förbränningsbara molekyler kommer minska, vilket gör att motorn behöver lite större andel bränsle i förhållande till luft.

Jag är säker på att alla moderna bilar med elektronisk styrning av förbränningsparametrarna klarar av att kompensera för den här ganska lilla skillnaden, så att den inte märks. Men jag tror att, i motorer utan elektronik, kan E10, om en väldigt stor mängd vatten har lösts i etanolen, påverka förbränningen så mycket att motorn går illa.

Jag har varit en hel del i Österbotten, och vet att den till stor del består av glesbyggd. I glesbyggd kan jag tänka mig att det inte är så hög omsättning på bränslet i mackarna, vilket gör att bränslet hinner spädas ut mer av kondensvatten, än det skulle göra på en mack i en större svensk stad. Så det kan finnas verkliga orsaker bakom det du säger. Men jag vet också att befolkningen i Österbotten till stor del är äldre och konservativ, och jag är säker på att gubbarna gärna brer på en hel del extra när dom berättar om att bränslet inte är lika bra som förr, då fisket var bättre, och fotogenet förvärmdes av avgaserna innan det förbrändes i den penselmålade encylindriga handvevade båtmotorn med marschvarvtalet 1200 varv per minut.

Finns testet du skriver om på nätet, och skulle du i så fall kunna länka till det? Jag tror jag skulle finna det intressant att läsa testet.
 
...Ni har en debatt om nått som ni inte ännu har testat...

Du har väl ingen djävla aning om vad jag testat eller inte? Sen skulle jag inte ens kalla dina tankningar för tester. Du vet inte ens hur man utför ett test på ett korrekt vetenskapligt sätt.

Etanolen som blandas i bensinen är redan mättad med vatten

Det är den såklart inte! Du snackar inte om sprit från systembolaget här!

Det är väl just vad det är; 90% 95-oktanig bensin, och 10% etanol. Av de 10% etanol är nog minst 4% vatten redan från början (högre koncentration än 96% är svår att få fram eftersom att destillering inte ger högre koncentration än så).

Nja, det där gäller hemma i siburatorn. Om man blandar in lite annat i processen så får du nog ganska smidigt ut mer av vattnet. Detta säger jag inte som kemist för det är jag inte men däremot kan man se i databladen att vattenmängden inte är så hög som 4% av spritmängden.

Sen har vatten mer positiva än negativa egenskaper i en motor. Nackdelen är väl bara att jag inte vill betala för vatten när jag tankar E-XX
 
Last edited:
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top