E10 Ersätter 95-oktanig bensin

Och jag som tankar ca 50% etanol under sommaren i min vanliga bensinbil...kommer jag att märka någon skillnad nu??? Snälla...är det någon som vet??
Du kommer att få en något ökad risk för punktering då etanolen är hårdare mot gummi. Av denna anledning rekommenderas även dubbla gummin vid baksätesaktiviteter för att undvika framtida ökade utgifter.

Vore intressant o se resultatet av någon som kört en R-hoj i bromsbänk på bensin utan etanolinblandning och sedan med 10% etanolinblandning.

I det millitära fanns/finns det små kapslar med någon blandning i som man hällde in i motorn för att underlätta att starta lastbilarna när det var kallt. Dessa kapslar hällde jag i brorsans mopedtank tillsammans med bensin. Blev en klar effektökning.

Vore intressant o se resultatet av någon som kört en R-hoj i bromsbänk på bensin utan etanolinblandning och sedan med 10% etanolinblandning.

I det millitära fanns/finns det små kapslar med någon blandning i som man hällde in i motorn för att underlätta att starta lastbilarna när det var kallt. Dessa kapslar hällde jag i brorsans mopedtank tillsammans med bensin. Blev en klar effektökning.

Det var eterampuller

Ingen åsikt utan insikt sa en vis man en gång.
Att mäta är att veta så länge man vet vad man mäter sa en annan.

Själv förknippar jag alkoholbränslen med sinnesjuka varvtal och höga effekter.

Var det inte Bike som testade ungefär alla handelsbränslen som en hoj startade på och uppmätte ca 0,1hk skillnad mellan högsta och lägsta resultat? Med 4 graders temperaturskillnad från mätningarnas början tills de var klara?

Är det inte e85-konverterade motorer som får ett par procent högre effekt bara så där?

Min gammel-fazer är bänkad med ren e85 i tanken, nu är det några år sedan och minnet sviker men jag har för mig att det blev 8hk extra på e85.

Vi gav upp till slut eftersom mellanregistret aldrig blev bra, troligen pga att det åstadkoms av någon slags balans mellan låg- och högfartsbestyckningen. Enligt Motospeed kunde man kanske kommit tillrätta med det om man manipulerat diametern på några kanaler i förgasarna men tid kostar pengar.

Last edited:
Jep, min Toyota knycker fram på 95 E10 för tillfället.
Listan på bilar som inte skall köras med E10 ökar hela tiden.
Det är packningar m.m. som inte tål alkoholen.
Chevrolet/Daewoo t.ex. gillar inte E10 95.
http://www.e10bensiini.fi/sv/i_vilka_motorer_kan_man_tanka_e10-bensin/
den listan har vi i Finland för bilar.
http://www.kawasaki.fi/info.asp?Id=340DF3E3773
den listan har vi iaf. för Kawasaki. Jag har nog kört på 95 hittills men nu blir det 98, så får man lite spruuuut i hojen!

Sorry om detta var postat redan, orkade inte läsa tråden.

Jag är ruskigt dålig på finska :D
Är listan från Kawasaki på hojar som tål E10 eller inte tål E10?

Last edited:
Kom även på att i manualen till min sukka står det klart och tyrdligt skrivet från suzuki "undvik att köra på bränsle med etanolhaltigt innehåll" alltid tankat 98 pga det, men nu ska de ju blanda dynga i 98oktanen med... och på sukkan finns det ingen knacksensor alls.

Vem ska nu betala en PC3 och ommappning av min hoj för mig? eller ett eventuellt ras pga knack?

Har jag svårt att tro.. 98 oktan är och kommer förbli 100 % bensin.

Last edited:
De flesta hojar som är någorlunda nya, dvs en 10 år sisådär, bör det väl stå i instruktionsboken om de klarar E10 eller inte. E10 och även E15 har ju funnits på andra marknader i ett antal år.

955i Trajorna från 2002 och nyare ska iaf klara E10. Om de sen går bra på det eller inte var väl en annan sak.

Vilka är "dom"?

Jag är inte helt säker på denna frågan så hänvisa mig gärna! Dock inte till nån nyhetsartikel för det är ingen trovärdig källa

Läst det på flera ställen men om jag inte ska hänvisa till någon nyhetskälla så vet jag inte vad jag ska göra?

Litar mer på nyhetsartiklarn än dig tills du kommer med en mer trovärdig källa...

http://www.sportinformation.com/ArticleTemplate.aspx?article=22294

"För de fordon som inte ska köras på nya E10-bränslet finns alternativet 98 oktan kvar. Här kan etanolblandningen uppgå till som mest fem procent men det är en mix som de flesta bilar ska klara utan problem."

http://www.e10bensiini.fi/sv/aktuel...95-oktaniga_e10-bensinen_nu_pa_marknaden.html

"Om kravet är ett högre oktantal än 95 kan 95 E10 inte användas, och då ska man tanka 98 E5-bensin."

http://www.abounderrattelser.fi/news/2011/01/manga-foredrar-98-e5-i-stallet-for-nya-bensinen.html

"Båge säljer också den högoktaniga bensinen 98 E5 som är dyrare. Han räknar med att efterfrågan på 98 E5 kommer att öka i och med att E10-bensinen inte passar alla bilmotorer. För bilar av äldre årsmodell rekommenderas bensinen 98 E5"

Enligt säker källa så har 95 innehållt 10% etanol ända sen introduktionen av nya 95 oktan, Asplund mek-guru på försvarsmakten. Han hade massa matnyttigt att införmera om.

Ok, med andra ord smärre poänglöst att installera dem då?

LC8-motorerna tenderar ju gå bättre med O2-eliminatorer, åtminstone jämnare, men det kanske är lika bra att skita i dem isf..

Sorry, men fattade inte att du skulle sätta in den EFTER den påstådda ökningen, men mappar du den med den "nya" soppan händer det inget.

Sitter den redan och du byter till E10 blir det en liten, liten sänkning.

Sorry, men fattade inte att du skulle sätta in den EFTER den påstådda ökningen, men mappar du den med den "nya" soppan händer det inget.

Sitter den redan och du byter till E10 blir det en liten, liten sänkning.

Nja, kommer att göra modden innan soppaändringen, men vi talar ju ungefär en månads körning bara om nu E10 skulle introduceras i maj. Min poäng var mer längs linjerna att det kändes poänglöst att göra en O2-eliminering som ska fixa kraftdipp pga closed loop om effekten blir ett lika stort eller större tapp, men å andra sidan går motorn markant jämnare vilket är rätt skönt det med.

Blir planeten verkligen bättre av ökad inblandning av etanol? Som jag förstått så innebär ökad efterfrågan på etanol att mer regnskog behöver huggas ner för att plantera grödor som kan omvandlas till etanol. Ifall Sverige vore självförsörjande på etanol och hade produktionskapacitet i överskott vore ju den här subventionen begriplig, men inte ifall vi behöver importera etanol.

Så frågan är: Var inte etanol dåligt eller har den plötsligt blivit bra i små mängder? :va
Etanol är, ur koldixoidhänsyn, bra så länge den tillverkas på rätt sätt. I USA använder man huvudsakligen majs-etanol, och vid de livscykelanalyser man gjort är vinsten marginell (kanske en minskning med 5%), jämfört med vanlig bensin, då produktionen är så inneffektiv. Den är alltså inget vidare.

I Sverige har vi dock uteslutande brasiliansk sockerrörsetanol, och där miljövinsten betydligt större, koldioxidutsläppen minskas med ca 70% jämfört med bensin, sett ur ett livscykelperspektiv (dvs, odling, produktion, transport, förbränning). Dessutom har etanolen en del andra fördelar, som att den inte tär på en ändlig resurs och har lägre kväveoxidutsläpp, vilket är positivt för allmänhälsan vid starkt trafikerade miljöer.

Last edited:
Nja, kommer att göra modden innan soppaändringen, men vi talar ju ungefär en månads körning bara om nu E10 skulle introduceras i maj. Min poäng var mer längs linjerna att det kändes poänglöst att göra en O2-eliminering som ska fixa kraftdipp pga closed loop om effekten blir ett lika stort eller större tapp, men å andra sidan går motorn markant jämnare vilket är rätt skönt det med.

Vet inte exakt var Keihin-systemen KTM går över från closed loop till fast mapp, men förmodligen nånstans kring 5000-6000 rpm. Frågan du bör ställa dig är om du behöver några extra hk i låg och mellanregister eller om du hellre vill ha jämn gång i stadstrafik. En mappning ger ju dock ett potentiellt bättre gassvar även där lambdasonderna inte används, så det ska du ju såklart göra oavsett om du fimpar lambdasonderna eller ej (men efter införandet av den nya bränsleblandningen).

Våra älskade mc motorer styrs ut ifrån en grundmapp

som tar hänsyn till varvtal samt trottelläge

Den enkla lambdastyrning som finns på hojar kan utifrån denna map
göra vissa ändringar inom ett SMALT område ( closed loop)

det vill säga att inga förändringar skrivs till grundmapen

Om systemet förses med ett bränsle som i praktiken ger en magrare gång så kan lambdan inte längre korrigera mängden

Vidare så går maskinen inte heller på lambdan i alla lägen (endast låg och mellanregister)

En bil med adaptivt sprut kan utifrån lambdans statestik skriva till mappen, Men det sker under en ganska lång tid kanske 20 mil eller så

Mc har alltså inte denna funktion

o2 eliminator användes för att låsa lambdavärdet så att man kan mappa en betydligt fetare blandning med mycket bättre prestanda
och gas svar

Problemet är lösligt med Pc3 eller Pc5 med o2 eliminator och mappning

Angående mångden extra så är väl min fundering

E 85 som innehåller 85% etanol kräver en ökning utav bränslemängden
med ca 30 - 35 %

Det borde ge på 8,5% ett krav på ca 3,5% mer bränsle , eller??:va

Måste man ha en pc3 eller pc5 till suzuki?

Eller går det att flasha ecu?

Har laddat ner Hayabusa ECUeditor for K2-K7, K8- and BKing models.
Har du provat det programmet?
Borde gå att ställa sprutet med orginal ecu?

Det har väl varit sprit i soppan länge så det är inget nytt, tror inte det kommer bli mer eller mindre:va

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT