Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja jag vet att man ska använda vegetabiliska oljor vid etanolkonvertering, men det är vad jag förstått när man tankar e85.
Min fråga är alltså om det fortfarande går köra på vanlig 2t olja i den nya e10, eller hur mycket etanol det kan vara i soppan innan man måste byta till vegetabilisk olja?
Diesel-doris![]()
Jag tror dig. Bara larvar mig lite. Frågan om förgasar motorn i Hondan och King Cab var seriös. Går dessa att köra på E10 utan att ändra på något?
Sorry. Det var inte den slutsats jag ville att du skulle dra av att läsa på den sidan. My bad. Man nämner några helsyntetiska Klotzoljor där som jag ville du skulle se.
Vad gäller just din fråga skulle jag prova mig fram med att blanda och se vad som händer. När oljan fäller ut eller inte blandar sig har du svaret.
Helt sjukt, De blandar i mer etanol i allt nu för tiden.
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110216-e10-bensin-95oktan/index.xml#
Så snart:
10% Etanol i "95".
5% Etanol i "98".
Är inte det nog så har även ST1 sagt att de troligen kommer ta bort V-power nu när de tagit bort Shell.
Vad ska man köra på för soppa egentligen?
Sorry om det redan finns en tråd, men har sökt och inte funnit.
Ren gojja det snackas i denna tråden. Låt mig förklara FAKTA här nu...
Sverige, och EU, har under en lång tid haft en 5%ig inblandning av etanol i 95 Oktan bensin. Även s.k. E5.
I och med det nya bränslekvalitetsdirektivet från EU är det från och med årsskiftet tillåtet att blanda i upp till 10 % etanol i bensinen. I tyskland kommer man att tvinga oljebolagen att blanda i 10 % etanol i sin 95 oktan bensin. I Sverige har man inget tvång på etanolinblandning över huvud taget, utan inblandningen regleras i och med s.k. grön skatteväxling (oljebolagen slipper koldioxidskatten på etanoldelen), vilket gör att de blandar i etanol då det är ekonomiskt gynnsamt.
Sverige kommer inte att bevilja koldioxidskattsbefrielse upp till 10 % etanol i bensin, utan endast upp till 6.5%. Detta gör att i praktiken kommer oljebolagen i Sverige inte att blanda i mer än 6.5 % etanol i 95 oktan bensin då det skulle kosta dem mer att öka andelen etanol.
Nu till detdär med energiinnehåll i etanol och bensin... Energiinnehållet i etanol är 21MJ/liter och för bensin 32MJ/liter. Detta kan låta mycket, men vid låginblandning kommer effektskillnaden mellan E10 och 98 oktan att vara långt mindre än vad siffrorna säger. Oktantalet skiljer sig också, och ren etanol blir mer likvärdig diesel, och nya generationens etanolmotorer kommer att vara mycker mer effektiva.
Att etanolen skulle vara dåliga för motorerna är struntprat. För 2t motorer finns det olja som är särskilt framtagen för E85 osv..
Vad är det som riskerar att gå sönder på en motor som inte tål mer etalnol då ?
Några packningar i bränslepumpen eller allvarligare saker ?
Kör du som vanligt folk kommer du inte märka ett dugg. En banhoj skulle jag bestycka om, då mer etanol i bränslet ger högre verkningsgrad och att man alltid ligger och kör på max.
Att etanolen skulle vara dåliga för motorerna är struntprat. För 2t motorer finns det olja som är särskilt framtagen för E85 osv..
Än så länge är det ju bara att tanka 98 oktan eller v-power så länge det finns kvar på marknaden. Du menar att Duccen fixar E10 bränslet så länge man inte kör renodlat bankörning? Jag kan tänka mig att det är en och annan som funderar på vad som händer när det blir sådana här omställningar. Säkert samma sak som när man gick över till blyfritt. En besked från tillverkarna vore nog på sin plats och det kommer säkert allt eftersom folk frågar dem. Än är det ett par månader till säsong.
Båda mina bilar kräver 98 oktan. Jag kan tänka mig att det går bra att fylla med 95 oktan i nödfall om man tar det lugnt, men det är inget jag experimenterar med. Är nog inte villig att tanka E10 i någon av dem oavsett vad tillverkarna säger.
En gammal King Cab och en Honda Civic med förgasare. Är det inget man behöver bry sig om på dem tro? Får väl fråga Nissan och Honda om saken. Listorna sträcker sig inte så långt tillbaka. I Norrland är det inte alltid man får tag på 98 oktan har jag sett. Antingen har det varit 95 eller miljöbränsle samt diesel. När miljöbränslet kom tog man bort 98 bränslet. Det lär nog få en revansch nu kan jag tänka mig.
Jag är ingen expert på detta, men etanol är väl ändå "elakare" än vanlig 95 bensin?
Det finns ju bilar som haft problem redan från fabriken att bilens soppapump inte tål etanolen (2.5FT), att packningar fräts sönder osv har man ju hört talas om. Dessutom lämnar ju etanol elakare rester än bensin i oljan som motorn inte mår bra av, därav att man måste byta olja oftare.
Ang detta med 2t, hur många BRA oljor finns det på marknaden som är blandbara med etanol?
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |