E-start åt helvete på ktm 640

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
förbannade skit nu har e-starten pissat ner sig :huvet

Min startmotor har ibland fastnat när den snurrat några varv och ett gansk högt klank-ljud hörs, efter någon sekund börjar den snurra igen och hojen går igång. Tänkte kolla upp problemet inom någon vecka men tji fick jag.

startmotorn rasslar nu bara men snurrar fin fint när man håller inne manuella dekompen och batteriet är det inga fel på. Efter kort samtal med dinmc's ktm-verkstad och mycket googlande tror jag nu att det är "start-kopplingen"(stod starter-clutch när jag googlade runt lite på engelska sidor) som är kass.

Visst behöver man dra av svänghjulet för att komma åt den? Största ingreppet jag gjort på hojjen hittills är ventiljustering så jag är lite grön fortfarande.

Det är en svänghjulsavdragare som behövs antar jag, några tips på vilka som funkar och helst inte kostar flera hundra :gnissla

Finns det något man måste akta sig för när det gäller att få bort svänghjulet? Vill ju inte sabba något mer!

Motorn behöver tömmas ur på olja antar jag, men jag kan låta den i ramen vara kvar? Behöver jag lufta oljesystemet sen när jag fyllt på igen?

Någon som gjort detta förut och kan dela med sig av lite erfarenheter?

Hade nog gärna lämnat in den på verkstad för detta men dinmc hade 3-4 veckors väntetid vilket jag inte orkar vänta på. Tips på någon ktm-verkstad i stockholmsområdet jag kan ringa och kolla dem kanske har ledigt lite tidigare?

PS. Finns det typ haynes-böcker eller liknande för lc4-motorer? .ds.
 
Last edited:
Ktm har egna avdragare till svänghjulet, använder du den kan inget gå fel! Dom kostar väl nån hundring. Sen kan du väl lägga den ner på sidan utan att det rinner ut?
 
Här finns en del bra info:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=86958

Specifikt om startmotorkopplingen:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=222515

Startmotorkopplingen gav sig på min också med precis samma symptom som du beskriver, bytte den på verkstad tillsammans med en del andra jobb.

/Hans

Ah tackar, sjukt bra hjälp! :) Får bli att köpa svänghjulsavdragare. Behöver man ta bort båda motorkåperna eller räcker det med bara den som statorn sitter i?
 
Berätta för oss hur det går, har samma problem och funderar på om man ska försöka ge sig på det själv eller om man ska lämna in...
 
Att byta startkrans är en baggis!

Tändkåpan räcker, avdragaren kostar inte många spänn, köp den, startkransen kostar 700 har jag för mig. det enda att tänka på vid motorarbeten är väl då att använda en momentnyckel, muttern till svänghjulet ska dras med 60Nm.

//Glenn
 
Berätta för oss hur det går, har samma problem och funderar på om man ska försöka ge sig på det själv eller om man ska lämna in...

Hittade inga affärer som har en svänghjulsavdragare i rätt storlek hemma innan helgen, ska åka och hämta en imorn kan ge dig en update imorn kväll/onsdag :P

Att byta startkrans är en baggis!

Tändkåpan räcker, avdragaren kostar inte många spänn, köp den, startkransen kostar 700 har jag för mig. det enda att tänka på vid motorarbeten är väl då att använda en momentnyckel, muttern till svänghjulet ska dras med 60Nm.

//Glenn

urk måste skaffa det också antar jag >_> Aja det känns mer motiverande än att lägga pengar på en svänghjulsavdragare... Tips på ställen med bra/billiga momentnycklar? Den på biltema kostade ju multum :brinnerup

800 kostar hela "delen" som kan vara dålig föresten. Men läste på advrider att i vissa fall kan det räcka med att fixa till O-ringen som sitter där. Beror helt på hur trasigt det är.
 
Du skulle köpt en 660 från början, du får kicka i vilket fall :)
 
Du skulle köpt en 660 från början, du får kicka i vilket fall :)

Fy fan kicka har jag försökt men känns helt omöjligt, klarade inte ens av det när den va varm :huvet Har läst om hur andra gör, dra runt tills kompen kommer och det blir trögt i kicken, dra förbi precis det läget med manuella dekompen indragen och sen fyll patte... inget händer.

Ventilerna har iofs varit lite dåligt inställda tror jag när jag testat(ställde in dem bra precis nu i väntan på svänghjulsavdragaren) så får väl testa igen senare.


EDIT: Helvete vad det ska vara svårt att få tag på en svänghjulsavdragare som ska passa! Ingen som har en man kan köpa/låna i stockholmsområdet? Måttet skall vara 33mm X 1,5mm
 
Last edited:
Att byta startkrans är en baggis!

Tändkåpan räcker, avdragaren kostar inte många spänn, köp den, startkransen kostar 700 har jag för mig. det enda att tänka på vid motorarbeten är väl då att använda en momentnyckel, muttern till svänghjulet ska dras med 60Nm.

//Glenn

Hur i helvete får man bort denna mutter då? :gnissla Låsa fast motor med skruven till vevstaken i Ö.D känns inte speciellt säkert. Ktm har tydligen något verktyg för att hålla fast svänghjulet men den kostar tusen spänn!

Testat att lägga i växel och peta in ett spärrskaft i bakdrevet men vågar inte dra hårdare än vad jag gjort, känns som något ska gå av! Den är inte gängad åt "fel" åt va?
 
testade att trycka till ordentligt nu i medurs riktning men det känns som något skumt händer...

Har ett litet järnrör genom drevet vid baksvingen och högsta växel i. Motorn går runt så att den ska börja snurra bakhjulet vilket låses fast av järnröret i drevet, trycker till hårdare i det läget men sen händer något mysko... det liksom glider förbi det läget precis när jag man trycker till med ganska bra kraft... vad fan gör jag fel?

Kanske borde spräcka muttern i alla fall innan jag verkligen har sönder något... eller köpa mutterdragare :mad:
 
Har ett litet järnrör genom drevet vid baksvingen och högsta växel i. Motorn går runt så att den ska börja snurra bakhjulet vilket låses fast av järnröret i drevet, trycker till hårdare i det läget men sen händer något mysko... det liksom glider förbi det läget precis när jag man trycker till med ganska bra kraft...
Är bakhjulet låst (röret) och du har växel i och motorn går runt så är det kopplingen som slirar, kan inte få det till något annat.
 
Berätta för oss hur det går, har samma problem och funderar på om man ska försöka ge sig på det själv eller om man ska lämna in...

Är fixat nu. Har man rätt verktyg så är det pissenkelt att fixa själv. Bara att skruva av statorkåpan, sen av med bulten framför svänghjulet som för mig va gängad åt det ovanliga hållet, LH-thread alltså... Fick köpa till en "locating screw" som den hette i manualen för 150 spänn för att kunna låsa fast motorn i TDC när den bulten skulle av, räckte inte med att lägga i växel och låsa bakhjulet.

Sen av med svänghjulet med svänghjulsavdragare, bakpå svänghjulet har du startkopplingen, pilla ut den och inspektera. På min var fjäderingen som skall hålla fast metallbitarna jävligt lös, på gränsen till att dem skulle ramla ur om man höll upp den. Går dock inte att börja köpa ny sån fjäderringer som ska hålla ihop det så fick köpa hela mackapären vilket kostar 800 spänn. På men nya och skruva ihop allt.

Du behöver nog inte ens tömma motorn på motorolja om hojen står på sidostödet, tror inte att det kommer rinna ur några stora mängder olja om du inte lutar upp den
 
Är fixat nu. Har man rätt verktyg så är det pissenkelt att fixa själv. Bara att skruva av statorkåpan, sen av med bulten framför svänghjulet som för mig va gängad åt det ovanliga hållet, LH-thread alltså... Fick köpa till en "locating screw" som den hette i manualen för 150 spänn för att kunna låsa fast motorn i TDC när den bulten skulle av, räckte inte med att lägga i växel och låsa bakhjulet.

Sen av med svänghjulet med svänghjulsavdragare, bakpå svänghjulet har du startkopplingen, pilla ut den och inspektera. På min var fjäderingen som skall hålla fast metallbitarna jävligt lös, på gränsen till att dem skulle ramla ur om man höll upp den. Går dock inte att börja köpa ny sån fjäderringer som ska hålla ihop det så fick köpa hela mackapären vilket kostar 800 spänn. På men nya och skruva ihop allt.

Du behöver nog inte ens tömma motorn på motorolja om hojen står på sidostödet, tror inte att det kommer rinna ur några stora mängder olja om du inte lutar upp den

:tummenupp
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top