E-Reggad

• Thread starter Thread starter NS
  • Start date Start date

NS

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Husaberg fe650 04 husaberg 650 fs650 04
E-reggad Cross/enduro som får köras på vägen men vad är det som gäller för regler???
Besiktning/ljud/lampor???

tja, man får dispanser för lite olika saker, lättare bullerkrav. blinkers, hastighetsmätare, bromsljus på handbroms, stänkskärmar....

resten e samma krav som vanlig mc!

Försöker du hitta ett sätt att få billigare försäkring??? I slutändan blir det nästan lika dyrt som att ha en vanlig försäkring på bågen. Sedan får du enbart köra till o från tävling/träning som är saktionerad. Dvs att du tänker åka till en åker för att köra lite räknas en som träning, måste vara via förbundet.
Glöm ideén o fixa riktig försäkring.

du får bara kära en enduro regad mc i samband med tävling

MR.SPEED skrev:
du får bara kära en enduro regad mc i samband med tävling
..eller träning, organiserad av Svemoansluten klubb.
Inga privata stubbrace alltså.

John Holmes skrev:
..eller träning, organiserad av Svemoansluten klubb.
Inga privata stubbrace alltså.

Precis. Polisen bryr sej inte om du blir stannad, men det går inte att helförsäkra en enduro och smäller du kan försäkringen bli lidande om du inte kan bevisa att du var på väg till träning/tävling.

Jag skiter i försäkringen.Jag vill ha nåt att köra på vinter till o från jobbet.En cross med en liten lampa fram skulle sitta som en fläskläpp.Nån cr 250 eller rm 250.kanske nån iskörning :banana

HanneZ skrev:
tja, man får dispanser för lite olika saker, lättare bullerkrav. blinkers, hastighetsmätare, bromsljus på handbroms, stänkskärmar....
du måste ha licens oxå o så får du bara köra till o från tävlig/träning

hur är dey

Skorpan skrev:
du måste ha licens oxå o så får du bara köra till o från tävlig/träning

måste man bara ha licens måste man inte ha nån form av körkort också eller har jag helt fel??

Jamen...

Nu är det så att det finns inga enduroförsäkringar längre utan försäkras som vilken hoj som helst :fakta

jojo visst måste man ha licens, ja tänkte mest på vad som gällde kring hojen

mjo trygghansa tog ju bort sin enduro försökring, o nu har dom tagit bort sin offroad försäkring osså, så snart e dom la lika dyra som rettorna!

Idag finns det ingen anledning att e-regga en hoj om man inte måste ha den e-reggad.
Licensen är dyr, svemo-klubb-medlemskap kostar, förs dyr (tom MYCKET dyr för vassa hojar) o man får inte köra (i teorin iaf) annat än till-o-från svemo-klubb-arrangerad träning/tävling.
Det enda man 'tjänar' är att man 'slipper' blinkers o hast.mätare. O möjligen är dom mer generösa m bullret v besiktning, men det är tveksamt.
/u

Det bevisade ju din intelligens.... :fatta! :7peta

//jaG

NS skrev:
Jag skiter i försäkringen.Jag vill ha nåt att köra på vinter till o från jobbet.En cross med en liten lampa fram skulle sitta som en fläskläpp.Nån cr 250 eller rm 250.kanske nån iskörning :banana

som ulf säger, tidigare va enduro hojar billiga o försäkra. Det gäller ej längre. Tidigare så va det massa dispenser för skärmar o annat men dom reglerna är borttagna nu så det har nästan bara med bullret o göra. Väldigt svårt att få igenom en riktig fräsig enduro genom det stenhårda förbi-farts-provet. Det är bl.a. därför som xr650 levereras med så väldigt lite häst som lv-reggad jämfört med enduro reggad. Hojjarna måste strypas rejält för att klara provet.

Kollade upp allt detta när jag förra året försökte lv-regga en TT350 som va e-reggad.

Mvh. Hannes

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...