E regg på bandagar?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Jag har en mycket dum fråga här men jag måste få den besvarad. Jag hade tänkt att komma och köra bland annat på sviestads roadracing bana med hojen som SM i sommar men det verkar inte som att jag får igenom min registrering, hur fungerar det med E-reggade hojar, får man köra med dessa på de såkallade gatkörningarna? :confused:
 
Rasorblade skrev:
Vad säger din försäkring om krock med annan part?!
Det är väl det som är mest avgörande.
Har inte tecknat någon försäkring än för iår. Haft trygg hansa tidigare. Det är alltså upp till försäkringsbolaget som med vilken LV reggad hoj somhällst som är med på bankörningar?
 
philsson skrev:
Har inte tecknat någon försäkring än för iår. Haft trygg hansa tidigare. Det är alltså upp till försäkringsbolaget som med vilken LV reggad hoj somhällst som är med på bankörningar?

försäkringen måste täcka skador och dyl. om annan part är inblandad och du är vållande!
Sen spelar det väl ingen roll om den är Lv eller E-reggad. Bara försäkringen gäller :tummenupp
 
Om du har licens så kör du på rr träningarna ju...annars är det väl så att det gäller som ofösäkrad/licens på vanliga bandagar..jag kör ju den gruppen och jag har ingen försäkring alls
 
philsson skrev:
Jag har en mycket dum fråga här men jag måste få den besvarad. Jag hade tänkt att komma och köra bland annat på sviestads roadracing bana med hojen som SM i sommar men det verkar inte som att jag får igenom min registrering, hur fungerar det med E-reggade hojar, får man köra med dessa på de såkallade gatkörningarna? :confused:

Ingen dum fråga alls.

Du får använda din e-reggade hoj till och från träning och tävling. Gatkörning på bana är inte det, dvs nä, det får man inte. Jag vet inte hur LMS ställer sig, men jag hade sagt nej om jag vore arrangör.

/Stefan M
 
Stefan M skrev:
Ingen dum fråga alls.

Du får använda din e-reggade hoj till och från träning och tävling. Gatkörning på bana är inte det, dvs nä, det får man inte. Jag vet inte hur LMS ställer sig, men jag hade sagt nej om jag vore arrangör.

/Stefan M
Men numera försäkras alla E reggade hojar enligt samma regler som LV reggade. Skiljer ingenting i försäkringsformen alltså borde försäkringen alltid gälla. Att man inte får köra på gata under alla omständigheter är ju en sak men en bana är ju ingen allmän väg så om vi bortser ifrån försäkringarna så borde det vara lagligt. Och försäkringen skiljer sig som sagt inget ifrån de LV reggade hojarna. Därför jag undrar vad som gäller.
 
Fråga försäkringsbolaget hur försäkringen gäller är mitt tips.
 
Busaberg skrev:
Fråga försäkringsbolaget hur försäkringen gäller är mitt tips.
Försäkringen kan jag kolla upp, nemas problemas. Har inte trafikförsäkrat hojen än iår så det kan jag checka i samband med det. Min fråga var mest riktad till arrangörerna eller om det nu är svemo som ansvarar för detta. Jag har själv ingen licens, undrar alltså över "gatkörningarna".

Skickar iväg ett mail till svemo. De kanske kan svara på min fråga?.
 
philsson skrev:
Försäkringen kan jag kolla upp, nemas problemas. Har inte trafikförsäkrat hojen än iår så det kan jag checka i samband med det. Min fråga var mest riktad till arrangörerna eller om det nu är svemo som ansvarar för detta. Jag har själv ingen licens, undrar alltså över "gatkörningarna".

Skickar iväg ett mail till svemo. De kanske kan svara på min fråga?.
För att köra på våra gatkörningar måste cykeln vara inreggad och försäkrad.
Släpper man ut en cykel som inte uppfyller dessa krav och det händer något gäller inga försäkringar.
 
LOTTAK skrev:
För att köra på våra gatkörningar måste cykeln vara inreggad och försäkrad.
Släpper man ut en cykel som inte uppfyller dessa krav och det händer något gäller inga försäkringar.
Hojen är inregistrerad (E-regg), kontrollbesiktigad och kommer att trafik/halvförsäkras. Allt är i vanlig ordning, det jag undrade över var om E-reggningen spelade någon betydande roll.

Mail ivägskickat till Svemo.
 
philsson skrev:
Hojen är inregistrerad (E-regg), kontrollbesiktigad och kommer att trafik/halvförsäkras. Allt är i vanlig ordning, det jag undrade över var om E-reggningen spelade någon betydande roll.

Mail ivägskickat till Svemo.

Har du hojen försäkrad hos Länsförsäkringar verkar försäkringen gälla utan problem. Men de som håller i bankörningen kanske nekar dig att köra ändå just pga hojen inte är lv-reg.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1991216&postcount=11
 
Leffe skrev:
Har du hojen försäkrad hos Länsförsäkringar verkar försäkringen gälla utan problem. Men de som håller i bankörningen kanske nekar dig att köra ändå just pga hojen inte är lv-reg.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1991216&postcount=11
Det är lite skillnad på Icke reggad hoj och E regg. Som jag nämnde tidigare har försäkringsbolaget exakt samma vilkor och premier för E reggade hojar som LV reggade hojar. Det är alltså samma försäkring.
 
E-reggade hojar får väl bara köras till och från träning och tävling. På gatåkningarna vill knappast LMS att försäkringsbolagen ska få chansen att tolka det som att hela arrangemanget är tävlingsträning för att du kör e-reggat.

Obs! Jag uttalar mig inte officiellt för LMS förstås.
 
Neutral skrev:
E-reggade hojar får väl bara köras till och från träning och tävling. På gatåkningarna vill knappast LMS att försäkringsbolagen ska få chansen att tolka det som att hela arrangemanget är tävlingsträning för att du kör e-reggat.

Obs! Jag uttalar mig inte officiellt för LMS förstås.
Mitt motiv var just att man inte befinner sig på vägen, samt att samma försäkringar gäller som för de LV godkända. känns som att jag reperar migsjälv för 5e ggn. :D
 
philsson skrev:
Mitt motiv var just att man inte befinner sig på vägen, samt att samma försäkringar gäller som för de LV godkända. känns som att jag reperar migsjälv för 5e ggn. :D
Du repeterar ditt mantra om försäkringen men det är inte det jag skriver om. Då ett e-reggat fordon räknas som ett tävlingsfordon som endast får framföras i såndana sammanhang så är det stor chans att försäkringsbolagen tolkar hela arrangemanget som en tävlingsträning och då gäller definitivt inte försäkringarna. Det finns exempel på att kraschkåpor/lap timers m m inte är godkända utan att det är för seriöst då. Att ha ett tävlingsfordon på banan bland gatreggade är väl samma sak tycker jag.
 
Neutral skrev:
Du repeterar ditt mantra om försäkringen men det är inte det jag skriver om. Då ett e-reggat fordon räknas som ett tävlingsfordon som endast får framföras i såndana sammanhang så är det stor chans att försäkringsbolagen tolkar hela arrangemanget som en tävlingsträning och då gäller definitivt inte försäkringarna. Det finns exempel på att kraschkåpor/lap timers m m inte är godkända utan att det är för seriöst då. Att ha ett tävlingsfordon på banan bland gatreggade är väl samma sak tycker jag.
Jo det har du så rätt i. Fy va surt om de inte skulle funka. :gnissla
 
Ringde till LMS och blev hänvisad till en person inom ämnet, Hannes Vestman. Det går bra att köra E reggat på gatkörningarna sålänge försäkringen gäller och hojen håller sig inom ramarna för buller. Skitgött alltså! :tummenupp
 
philsson skrev:
Ringde till LMS och blev hänvisad till en person inom ämnet, Hannes Vestman. Det går bra att köra E reggat på gatkörningarna sålänge försäkringen gäller och hojen håller sig inom ramarna för buller. Skitgött alltså! :tummenupp


Fast risken är väl att du blir stoppad ändå, av enskilda bandagsarrangörer som inte vet hur de ska ställa sig.
 
philsson skrev:
Ringde till LMS och blev hänvisad till en person inom ämnet, Hannes Vestman. Det går bra att köra E reggat på gatkörningarna sålänge försäkringen gäller och hojen håller sig inom ramarna för buller. Skitgött alltså! :tummenupp
Jo men gäller försäkringen då? För att försäkringen ska gälla så får bankörningen inte va en tävling eller träning och en e-reggad får bara köras till och från just tävling och träning. Hur får du ihop de?
 
Back
Top