E-regg eller lv-regg?

Lillfill

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2021
Hoj
Kawasaki KLX450R -09
Tja alla glada!

Har precis bytt till mig en Kawasaki KLX450R 2009 och väntar på ägarpapper, sedan har jag tänkt att beställa plåtar till den. Hur vet jag om hojen är e-reggad eller lv-reggad? På transportstyrelsen står det att hojen aldrig varit inreggad överhuvudtaget. Ska man höra av sig till VV/försäkringsbolag? Sitter inga blinkers på hojen men framljus/bakljus/hastighetsmätare finns.

Tacksam för svar!
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Har du kollat om det är möjligt att överhuvudtaget ta den i trafik? Om den aldrig varit påställd kan det bli problem. Tex min -20 kmt 350 var jag tvungen att ställa på innan förra årsskiftet pga någon regel om avgasregler typ euro5.

Kanske inte gäller samma när din är äldre
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du kan nog dessvärre glömma att få den reggad om den aldrig har varit påställd. Menbförsök, när du får skylten och papper
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kan man rega om en hoj som har varit E-regad till landsvägsregad?

Jag har fått nys på en Husaberg FE350 - 95's som finns i registret som E-regad, men har sett samma hojar säljas som landsvägsregade?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kan man rega om en hoj som har varit E-regad till landsvägsregad?

Jag har fått nys på en Husaberg FE350 - 95's som finns i registret som E-regad, men har sett samma hojar säljas som landsvägsregade?
Före årsskiftet 2008 gick de att LV regga enduro reggade hojar..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Före årsskiftet 2008 gick de att LV regga enduro reggade hojar..
Skit också, varför regade inte folk sina hojar på riktigt istället.

Visst, man måste ha blinkers (på besiktningen) men i övrigt blir ju hojen så jävla mycket mer användbar än om den är E-regad
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Skit också, varför regade inte folk sina hojar på riktigt istället.

Visst, man måste ha blinkers (på besiktningen) men i övrigt blir ju hojen så jävla mycket mer användbar än om den är E-regad
Tidigt 80-tal kommer jag ihåg att man slapp ha typ blinkers, hastighetsmätare å annat om man hade enduro reggad hoj, å de va billigare försäkring men man skulle även ha licens... Me a dra ord fanns de fördelar..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tidigt 80-tal kommer jag ihåg att man slapp ha typ blinkers, hastighetsmätare å annat om man hade enduro reggad hoj, å de va billigare försäkring men man skulle även ha licens... Me a dra ord fanns de fördelar..

Fast blinkers och hastighetsmätare försämrar väl på intet sätt enduroegenskaperna, och går ju till och med att plocka bort efter besiktning.
Att slippa licens och få köra precis var man vill måste ju mångfalt uppväga det

Rena crossar som man tar till banan på släpvagn kan jag förstå, och landsvägsregade enduros, men detta värdelösa mellanting???
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Hojarna är ju med få undantag fullständigt värdelösa att bruka på gatan ändå så det är väl ett ickeproblem egentligen.
Nuförtiden slipper man väl dessutom kontrollbesiktning på e-reggat.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hojarna är ju med få undantag fullständigt värdelösa att bruka på gatan ändå så det är väl ett ickeproblem egentligen.
Nuförtiden slipper man väl dessutom kontrollbesiktning på e-reggat.
Jo, absolut, om man med gatan pratar asfalt i innerstad, men det finns ju miltals med grusvägar och traktorstigar som man kan ta sig till efter att ha plågat sig någon kilometer på asfalt.
Något man inte får göra med E-reg, då är det (närmaste) endurospår och inget annat som gäller.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
De flesta endurohojar som sålts de senaste tjugo åren är lv-reg så det finns mycket att välja på.
För att återknyta till det "värdelösa mellantinget" e-reg så ger det dessutom möjlighet att åka lagligt på transportsträckor i samband med tävling.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
De flesta endurohojar som sålts de senaste tjugo åren är lv-reg så det finns mycket att välja på.
För att återknyta till det "värdelösa mellantinget" e-reg så ger det dessutom möjlighet att åka lagligt på transportsträckor i samband med tävling.

Jo, jag förstår ju tanken, men till priset av en cykeldator och ett par blinkers kan man ju åka lagligt till olika sträckor även om det inte är tävling.

Jag bor IOFS jäkligt nära en enduroslinga, men jag skulle ju gärna kunna åka till andra ställen också.

Det är väl därför som du säger att dom flesta moderna endurhojar är lv-regade, det ökar ju användbarheten ett par hundra procent.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top