E-reg vad gäller?

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Har frågat det tidigare och nu frågar jag igen.
Fick inte riktigt klart för mig sist.

Jag vill kunna köra från garaget till någon grusgropp men en e-reggad hoj.

Vad gäller?
Vart får jag köra?
Måste jag vara med i en Enduro klubb?
Trafikförsäkring? / E-försäkring

Vilket straff riskerar jag om konstaplarna stoppar mig?
Böter? körkort?

zykl0n skrev:

Vad gäller?
Vart får jag köra?

Böter? körkort?

du måste ha cross/ enduro licens.
du får köra till och från tävling/ träning.

så om polisen stannar dig i ett par badbyxor och en ryggsäck som det sticker ut en snorkel ur så tror jag du får det tufft att förklara för honom att du ska träna eller tävla!

Hojen ska vara försäkrad, (Spec. enduro förs finns inte längre)
o e-reggad o besiktigad etc. Du ska ha kort + e-lic + medl i nån
svemo klubb m enduro på programmet.

Antar der blir olovlig körning om du inte har licens.
/u

Det smartaste verkar vara att höra av sig till en klubb och ta licens.

Går det att lansvägsregga en enduro?

zykl0n skrev:
Det smartaste verkar vara att höra av sig till en klubb och ta licens.

Går det att lansvägsregga en enduro?

Det beror helt på vilken cykel du har. Vissa är snorenkla att lv-regga, medan tvåtaktare kan vara lite svårare.
Olovlig körning blir det inte för att du kör en e-reggad hoj utan licens. Däremot kör du ju utan giltig försäkring, vilket är lite pissigt.

Kanske är värt att lv-regga min hoj då, vill ju inte ha påföljder för att köra olovligt även om det inte är första gången :rodnar
Men enligt LaFleur så sa inte polisen något om det när han blev stoppad av dem för vissa.... ehhh saker. Men det står klart och tydligt att den är e-registrerad och vägverket förklarade att den var det.
Men om jag blinkers, tuta, hel/halvljus och cykeldator så behövs väl inget mer? Kanske är CRD-ljuddämparen/ljudförstärkaren inte gjord för att klara 103DB?

zykl0n skrev:

Vad gäller?
Vart får jag köra?

Böter? körkort?

Svar från SVEMO:

För att du skall få köra din e- reg cross på allmän väg krävs följande:

Körkort för MC

Enduroregistrerad MC. Detta görs hos bilprovningen som kontrollerar att MC:n uppfyller alla krav(bromsar,lyse fram/bak,ljud mm)Ring till bilregistret och dubbelkolla att din MC verkligen är besiktad och inte bara förregistrerad.(en reg. skylt kan alla beställa till sin crossMC utan att den är besiktad)

När din MC är godkänd hos bilprovningen och du betalat vägskatten så kan du nu skaffa Enduroförsäkring hos Trygg Hansa som SVEMO har avtal med. Du måste ha tävlingslicens för Enduro hos SVEMO annars gäller inte försäkringen. Det är ingen ide´att fuska och säga att man har endurolicens för Trygg Hansa har listor på alla förare som har licens hos SVEMO.
Denna försäkring är till för att på vissa endurotävlingar så går det transportsträckor på allmän väg vilket gör att MC:n enl. lag måste ha försäkring och föraren körkort och licens.

Enduroförsäkringen ger ett mycket bra skydd vid ev. skada på dig som förare eftersom det går på den "allmänna" trafikförsäkringen. Om du skadar dig på en oregistrerad crossmotorcykel så har du oftast ett mycket dåligt försäkringsskydd. (försäkringsskyddet på crosslicensen är INTE bra)

Trygg Hansa kommer att höja sin premie för enduroförsäkringen i år med 150% så räkna med att försäkringen kommer att ligga runt 3000:-/halvår beroende på bonus och vart du bor.

Ansökningshandlingar för endurolicens får du om du ringer till SVEMO´s kansli tel: 011/23 10 83 och pratar med Björn. Han hjälper dig. Licensen kostar ca 1200:- och du måste vara medlem i en SVEMO ansluten klubb.

Skilj på hojens och förarens försäkring, annars blir förvirringen total.

Trygg Hansa har ingen speciell enduroförsäkring numera, alltså
ingen speciell försäkring för enduroreggade hojar. Kan bli dyrt
försäkra lätta o starka enduroreggade hojar.
Även Länsförsäkringar försäkrar e-reggade hojar, men såvitt jag vet inga andra bolag än dom 2.

Däremot har du (inte hojen) genom svemo (ev. i samarbete med Trygg) en olycksfallsförsäkring
som gäller åtminstone under tävling, men troligen under träning oxå. Om du har giltig licens vill säga.
Inget prov f licensen, bara köpa, ca 1000:-/år

Det är inte alls säkert att det är praktiskt möjligt lv-regga en
endurohoj. Framförallt ljudbestämmelserna är hårda.
Obs. typbesiktningens krav, inte kontrollbesiktningens.
Det är därför enoannan ny lv regad endurohoj är strypt till
ca 20 hk eller nåt liknande.
Är inte riktigt 100 på om du behöver typbesiktiga, men kolla.
/u

Last edited:
Dee_cati skrev:
Kanske är värt att lv-regga min hoj då, vill ju inte ha påföljder för att köra olovligt även om det inte är första gången :rodnar
Men enligt LaFleur så sa inte polisen något om det när han blev stoppad av dem för vissa.... ehhh saker. Men det står klart och tydligt att den är e-registrerad och vägverket förklarade att den var det.
Men om jag blinkers, tuta, hel/halvljus och cykeldator så behövs väl inget mer? Kanske är CRD-ljuddämparen/ljudförstärkaren inte gjord för att klara 103DB?

Det är 88dB som gäller vid 'förbifartsprov' vid regbesiktning så jag säger bara lycka till.

Goines skrev:
Det är 88dB som gäller vid 'förbifartsprov' vid regbesiktning så jag säger bara lycka till.

Ok, men vid besiktning av duccan så var det iaf 103db, sen hur de mätte vettefan. Men den klarade sig inte iaf men med mutning av besiktningsman så blev det blanka papper.

Obs, det var regbesiktning av duccan också då jag ade strypt den till mellanklass.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti