e-reg till lv-reg? crossställ till kula?

luka

Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Gick med
4 Jan 2004
Hoj
Suzuki GSX750F -95 hybRid
Tjena!

Håller på att leta efter en rolig leksak till grusvägarna och cross banan. Skulle helst kanske köpa en ren cross, men tittar just nu på en enduro. Detta pga att jag vill kunna köra till och från banan! De flesta man hittar är ju E-reggade, vad krävs för att besiktiga om dessa till lv-reggade?

ett annat alternativ är att bygga ett ställ till cykel för dragkulan på bilen. Men jag hittar inga bilder och/eller ritningar på ett sådant bygge. Någon som har lite tips?? Har sett färdigbyggda, men tänkte spara lite pengar och svetsa ihop ett själv. De man kan köpa finns upp till 500cc, men kan man verkligen slänga på en så tung cykel på en vanlig kula? När man drar släp pratar man ju om att man ska ha cirka 50kg tyngd på kulan, justeras naturligtvis genom lasten i släpet. Klarar kula, fjädring etc av en stor cykel?

Tacksam för alla svar!

Luka

kan bara ge dej ett råd... fästet på dom man köper till kulan suger getpung... själv har jag alldrig haft ett men många polare har... de är som en kopp med ett gängat hål i där det sitter en buld som du vrider åt mot kulan... de funkar men efter du dragit åt de så det sitter nåra gånger så är gängor och allt slut... så försök hitta någon bättre lösning... :)

Finns kulmonterade ställ som duger. Haft ett där kulan pressades mellan halvklot-urfrästa grova 'plattor'.
Plattorna drogs ihop av flera (4 ?) bultar. (Tillv. upphört tyvärr.)

Kroken håller, men m normal fjädring o utan nivåreglering sjunker bilen ihop en del.
Beror förstås på bilmodellen...

Korta bitar o sansad körning är ok, men t.ex. på en Volvokombi m stort överhäng kan t.o.m. hojdäcken komma farligt nära marken vid ojämnheter.
/u

Har en 9-3 och hänger på min 450 på den.
Går hur bra som helst, den sjunker knappt ihop ngt...

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025