E ram ,nån som testat?

Piteå

f.d medlem i 4 H
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
Svart med trampor.
Hittade via 919.org denna sida om en typ av kompressor som drivs med ström.
Låter ju som nåt en 15 åring skulle komma på att göra på sin moppe med hjälp av pappas 12v kompressor, eller med hjälp av en datorfläkt eller dylikt.

Men om man nu läser på deras sida så låter det ju som att det är nåt som alla borde ha.

Så, nån som testat? eller kanske nån som testat men inte törs erkänna det.

http://www.electricsupercharger.com/faq.shtml#5

Det fungerar inget vidare helt enkelt därför att det krävs en viss mängd energi för att flytta en viss massa luft dvs om du driver den här kompressorn med ström måste den komma någonstanns ifrån och en lååång förlängningssladd är ju lite tjorvigt så man tar strömmen från bilens batteri, och vad laddar batteriet, jo generatorn var får generatorn sin kraft ifrån jo från motorn...

Det skulle inte förvåna mig om denna mackapär drar mer energi än den ger i form av effektökning men tillverkaren vill ju inte ge några värden så jag kan dessvärre inte verifiera detta.

Edit: Läste vidare och skrotet drar 1400W= ung 2 häst för att skapa 1,7 psi tryck (dessutom berättar de inte vid vilket flöde detta inträffar, gissar dessvärre på o L/min).
Dvs skall du få detta att fungera så får du köra det korta perioder på en liten motor och dessutom troligtvis ge fan i att låta motorns generator ladda batteriet.

Last edited:
Borsiin JR skrev:
Det fungerar inget vidare helt enkelt därför att det krävs en viss mängd energi för att flytta en viss massa luft dvs om du driver den här kompressorn med ström måste den komma någonstanns ifrån och en lååång förlängningssladd är ju lite tjorvigt så man tar strömmen från bilens batteri, och vad laddar batteriet, jo generatorn var får generatorn sin kraft ifrån jo från motorn...

Det skulle inte förvåna mig om denna mackapär drar mer energi än den ger i form av effektökning men tillverkaren vill ju inte ge några värden så jag kan dessvärre inte verifiera detta.

Det är ju egentligen samma sak med en mekanisk kompressor som också drivs mha motorn. Här har man dock ytterligare en förlust. Mekanisk energi -> elektrisk -> mekanisk.

57A ska den lilla dra och 114A ska den stora dra enligt deras sida, känns kämpigt för den stackars hojen.

Står ocskå att det går utmärkt att använda på Mc bara den får plats. 1,7 psi ska den stora ge ifrån sig.

Blip skrev:
Det är ju egentligen samma sak med en mekanisk kompressor som också drivs mha motorn. Här har man dock ytterligare en förlust. Mekanisk energi -> elektrisk -> mekanisk.

Precis och man sabbar ju verkningsgraden än mer och dessutom så har man ju problemet med fläktdesignen detta verkar mest vara av typen gigantisk processorfläkt och de är väldans dåliga på att trycksätta saker då luften lätt kan flöda baklänges dvs de är inte lämpliga för överladdning.

Vänta ni bara!
Jag råkar veta att det är på gång att snabbaupp transienter på turbon, på en viss svensk bil...
Man kör den alltså inte kontinuerligt utan bara för att få bort turbolaggen...

Jag säger inte mer så har jag inget sagt

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...