E det någon som e duktig på Dieselbilar?

Hardcore

Kan nån se till att det blir vår nu?
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
R1a som alla andra
Har en Fiat Ducato -92a med 2.5TD.

Bilen startar inte! Motorn går runt sakta men det vill inte. Har provat att byta batteri med utan resultat! Vad göra??? :huvet

Byta startmotor?
Om du har bytt batteri (till ett som du vet är ok?) men puffran fortfarande går runt sakta så låter det som om startmotor är åt helvete.
Kolla allt kablage till startmotor också.

En diesel behöver inte mycket mer än frisk kompression och tillräcklig snurr på start för att gå igång. Inget tändsystem som kan trassla.

Har du testat att bogsera igång så att du vet att puffran är frisk?
Eller det vet du säkert sen tidigare om inte bilen är nyköpt.

Jag skulle gissa på start motorn. Hade samma fel på vår volvo hemma. Detta kom självklart 2v efter jag bytt en trasig generator, sen efter det så passade starten på att sticka med. Syntomen var följande, den gick tungt på starten ibland trots att det var bra med kräm i batteriet, men bilen starta. Sen en vacker dag så vägrade han starta.

Tackar för svaren! Ska prova med att knuffa i gång bilen ikväll!

Tack än en gång!!

om det är att den går runt på starten men inte tänder, kan det vara nå´n pakning di dieselpumpen eller spridarna som inte håller tätt, i värsta fall pumprenovering. vad är det för dieselpump som sitter på? är den rund, typ eller är den formad som en liten motor?

håller den inte tätt kan den suga i sig luft vilket leder till gasbildning i spridarna. Gasen funkar då som en fjäder i spridarna som gör att det inte "svarar" liksom, det blir inte tillräkligt med tryck så att spridarna öppnar sig.

Har en peugeot disel som vägrade starta bara sådär, testade att dra igång den och den startade direkt,startade även om motorvärmaren varit på min gissning é glödningen. Va det på den iaf.

Meckade hela kvällen igår och vi kom fram till att det var starten det var fel på! Bilen hoppar igång jättefint när man rullar den. Kollade upp Glödförtändningen samt fixade alla jordpunkter och kablar. Nu ska startmotorn in på service så får vi se om Bettan mår bättre sen.

Tackar för alla svar!

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage