Dyrt :(

Rikter

Jobbar arslet av mig, dröm i sikte!
Gick med
16 Nov 2009
Hoj
siktar på en KTM 660...
Tjenare!
Jag tog och räknade ihop alla framtida kostnader för hoj..

*körkort
*Hoj -> motard ftw :)
*Läderutstyrsel (med koppel)
*Försäkringar
*mm (bensinpengar?)

ser ut som om ja får börja skrapa lite trisslotter :(
hur får man råd med hoj som studerande 18 åring? vad är hemligheten?

Hemligheten ligger väl i välbetalda sommarjobb från att man är icke-myndig o ett par snälla föräldrar.

samt göra fynd på blocket och inte alltid köpa nytt nytt.

köper en hel del grejer från ebay och kan säga att jag oftast köper dem för under halvapriset.

Skitlätt.

Drick ingen sprit på helgerna, spara så mycket pengar som möjligt. Skaffa ett lite "enklare" jobb.

Sälj nåt skit du inte behöver.

• Gilla
Reaktioner: MaG
Hemligheten ligger väl i välbetalda sommarjobb från att man är icke-myndig o ett par snälla föräldrar.

tråkigt då att ja inte har nått av dem :( och tro mej, ja har försökt skaffa jobb.. men får la gå ut i snöblasken igen ett par ggr

Skitlätt.

Drick ingen sprit på helgerna, spara så mycket pengar som möjligt. Skaffa ett lite "enklare" jobb.

Sälj nåt skit du inte behöver.

ingen sprit, e du galen eller? :va

Edit: Kommer tillbaka när jag är på bättre tankar :tummenupp

Last edited:
Jag sommarjobbade och jobbade extra var 3e helg. Började med körkortet, sen skinnställ å grejer på rea, hojen lite senare på hösten efter att ha jobbat en sommar...
Vart tyvärr tvungen att vänta med kortet tills jag var 19, annars ville inte farsan betala bilkörkortet :rolleyes:

För mig kostade det totalt ca 40k (16,5 mc + 13,5 kk + 10 skydd).
Sen tillkommer det 1650 per år i försäkring och se bensin på det.
Köpte en 20 år gammal hoj för att komma undan billigt försäkringsmässigt...

Last edited:
En stor hemlighet är att köpa en hoj man faktiskt har råd att äga också. Många köper en ny(are) hoj och lägger alla pengar på den. Sen har dom inte pengar över till skinnställ, ryggskydd osv och försäkring.

Räkna tvärs om istället, som du faktiskt verkar göra :tummenupp Då kan man ju köpa en hoj som man faktiskt har råd att använda också!

Som färsking kan du inte räkna med att du ska ha råd att betala en sprillans ny hoj samt försäkringen till den, oavsett vad det är för typ av hoj, speciellt som 18-åring när det är dåligt om jobb, osv.

Några steg för att ha råd:

• Köp begagnat.
  • Nöj dig med en äldre hoj i nåt år så du har råd att betala den, då får du både lägre premier på nyare hojar samt att du betalar lite för att äga den nuvarande.
  • Prioritera hojköpet. Spar pengar där det sparas kan.
  • Sluta drick / drick mindre. Var fylleschaffis och råna kompisarna på fyllan istället för att låta kompisarna råna dig. Finns lite pengar att tjäna där beroende på umgängeskrets.

Det var väl några konkreta förslag. Att köpa ny hoj med nytt körkort är lönlöst om du inte har det väldigt bra ställt ekonomiskt. Du får säkert betala 1-3000kr i försäkring per månad för en "billig" ny hoj (typ motard).

Jag är 21 och nöjer mig med en gammal Suzuki. Varför? Bra med effekt för pengarna samt billig försäkring. Hojen kostade 14500kr i inköp + 1500kr helår / helförsäkring. Nu har jag ju i och för sig lagt mer än hojens värde på nya saker till den eftersom jag håller på att bygga om den så det har ju blivit en dyr affär ändå i slutändan. Jag hade kunnat köpa en gammal R1 eller vad som helst för dom 35 000kr+ jag lagt ner tills idag, men då hade jag fått betala tre gånger så mycket i försäkring som hojen hade kostat.

Jag nöjer mig helt enkelt med en gammal (men rolig) hoj tills dess att jag har ett fast jobb där jag tjänar hyggligt med pengar innan jag bestämmer mig för att köpa en ny hoj.

Jobba varje helg & på sommaren.

Fyllechaffis är en riktigt bra idé! (med rätt umgänge)
Allvarligt, att dra ut på krogen och vara nykter är lika roligt det, om det ska vara roligt eller inte, nykter eller inte, hänger på en själv - det är inte alkoholen i sig som gör det roligare (eller okej, skulle alla andra också vara nyktra så kanske haha).

MUCK! det var min stora inkomst när jag gick från lätt-mc till mellantung/tung.
(Farsan köpte en lätt-mc till mig för ca 8000-10.000, sen vid bytet så sålde vi den, plussade på ca 15.000 av MUCK-pengarna plus lite annat sparat, KA-CHING så hade man en härlig KTM att glida runt på)

Men helt ärligt, jag hade aldrig haft råd att ha hojintresset om inte farsan (och morsan) funnits där... men så var det farsan (och morsan) som gav mig intresset också, så lite får dom skylla sig själva :tungan ;)

*EDIT*

Fyllechaffis... det innebär ju föresten att du äger en bil!?!?!? SÄLJ DEN! :D
Dyr jädra sak att ha, ta B-körkort men köp inte någon bil :)
skjutsa dina fulla kompis med dina föräldrars bil istället :banana

Ptja....
Jag sparade som en galning i 3 år för att kunna få köpa det jag ville ha.
Dock så försvann det pengar på vägen till semestrar så att kärringen skulle sluta tjata och pleasa mig hemmavid, lagade bilen osv.

Det blev en stor kostnad sommaren -09 (ca 90 k ink allt), men då fick jag det jag ville ha utan att snåla. I sommar så är kärringen förpassad till passagerarplatsen och flygsemester får hon fasen vara utan, gnäller hon så får jag lära mig wheela så att hon trillar av...

Ptja....
Dock så försvann det pengar på vägen till semestrar så att kärringen skulle sluta tjata och pleasa mig hemmavid, lagade bilen osv.

Det blev en stor kostnad sommaren -09 (ca 90 k ink allt), men då fick jag det jag ville ha utan att snåla. I sommar så är kärringen förpassad till passagerarplatsen och flygsemester får hon fasen vara utan, gnäller hon så får jag lära mig wheela så att hon trillar av...
Fint det, visa vem det är som bestämmer :tummenupp
http://www.youtube.com/watch?v=tVjGW7cD5EM

Ptja....

Jag utgår från att hon inte läser här inne. :D

Jag utgår från att hon inte läser här inne. :D

Korrekt! :tummenupp
Om hon nu inte har lärt sig att hantera webbhistorik vill säga, då är jag nog körd och utvisad :whip

Till TS: Bättre att spara ett år extra och få det du vill ha istället för att tumma på säkerheten (kläder/skydd) och att köpa en hoj som är billig men som man egentligen icke vill ha och ej trivs med. Min tanke iaf.

Last edited:
Jobba, jobba, jobba och sen lite jobba. Jag började sommarjobba vid 12 års ålder och gjorde ända fram tills jag slutade gymnasiet. I gymnasiet så jobbade jag nästan varje helg under 2 år, iofs gick det mesta till sprit men ändå :D
Fråga om du får ta ett räntefritt lån från dina föräldrar om det finns möjlighet och du inte känner att det är jobbigt.

Och glöm för fan inte att lägga tid på skolan också för det har du nytta av senare.

Fyllechaffis är en riktigt bra idé! (med rätt umgänge)
har ju varken körkort eller bil :D men nästa år i februari, då smäller det! då blire köra farsans bmw turbodiesel o morsans sportgolf (på riktigt, inte bara övnigsköra) :D

MUCK! det var min stora inkomst när jag gick från lätt-mc till mellantung/tung.
muck? muckaru eller? :) vad e muck?

Fyllechaffis... det innebär ju föresten att du äger en bil!?!?!? SÄLJ DEN! :D
Dyr jädra sak att ha, ta B-körkort men köp inte någon bil :)
skjutsa dina fulla kompis med dina föräldrars bil istället :banana
ja sa aldrig att ja äger en bil :( men bmw:n går säkert lika bra sen :tummenupp

Sälj dig i hamnen
Sälj crack

Lite högrisk men bra betalt!
hmm, kanske vore nått? :)

Ptja....

haha okej ;D

Jobba, jobba, jobba och sen lite jobba. Jag började sommarjobba vid 12 års ålder och gjorde ända fram tills jag slutade gymnasiet. I gymnasiet så jobbade jag nästan varje helg under 2 år, iofs gick det mesta till sprit men ändå :D
Fråga om du får ta ett räntefritt lån från dina föräldrar om det finns möjlighet och du inte känner att det är jobbigt.

Och glöm för fan inte att lägga tid på skolan också för det har du nytta av senare.
låter vettigt :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...